Både min fru och jag är hemma krassliga, och vi har två febertermometrar. Jag testade för skojs skull att ta båda direkt efter varandra, och den ena visade 36,6 och den andra 37,7 alltså 1,1 grad i skillnad. Finns det något smart sätt att testa vilken som visar mest korrekta siffror?

Tänkte själv att jag ska jämföra mot min Weber connect grilltermometer som jag vet visar rätt. Men vad ska jag testa de emot?
 
Om du pallar med sånt så har du inte feber på riktigt :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
hyggabus och 1 till
  • Laddar…
Haha, det har du väldigt rätt i. Men vi mår bättre idag så jag känner mig tillräckligt pigg för att kunna göra något sådant.
 
Rickard.
Du får göra ett riktigt test med 10st provtagningar i varje öra med båda och sedan avsluta med att jämföra mot en som tas där solen inte skiner för att utesluta handhavandefel(givetvis också minst 10 gånger) , Lycka till!
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Vilken typ av termometer är det? Ir-mätning eller de gamla hederliga för rektalt och oralt bruk?
 
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Tänkte själv att jag ska jämföra mot min Weber connect grilltermometer som jag vet visar rätt.
Hur har du verifierat det?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vilken typ av termometer är det? Ir-mätning eller de gamla hederliga för rektalt och oralt bruk?
Gammal hederlig och vi testar bara oralt.
 
K Kane skrev:
Hur har du verifierat det?
Är väl egentligen inte relevant i denna fråga. Men gjort tester mot tre andra grilltermometrar och alla visar samma temperatur (diffade typ 0,2 grader). Det är väl inte ett hundra procentigt test, men tillräckligt bra för att jag ska kunna lita på att den visar rätt.
 
Det du kan göra hemma är nog att köra ett isbad resp kokande vatten för att få två punkter åtminstone. Det tar iofs inte hänsyn till olinjäritet. Och oklart om febertermometern tål det.
Absolut temperaturmätning är inget lätt, och misstänker att det behövs ganska bra kalibreringsrigg för att ge
ett säkert absolutvärde. Det billigaste du kan skaffa som referens är nog en klass-A PT100 givare och en kalibrerad multimeter. Då kan du nog komma ner mot +-0.2 grader i noggrannhet hos referensen.
Nu vet jag inte vad en klassisk febertermomter har för spec, men skulle tro att de kalibreras i tänkt område (35-42 grader) tämligen noggrannt. Sen lär det finns en drift över tid.
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…

Bästa svaret

Då är det väl bara att stoppa weber i en kastrull med vatten och sakta värma upp vattnet? Testa med febertermometern när temperaturen börjar närma sig 35-36 grader..
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Tack för bra svar! Tyvärr klarar inte en febertermometer dessa temperaturer.
 
Mitt föregående svar var till swirve.
Bra idé @Dan_Johansson det ska jag testa direkt!
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag lyckades köpa en Omron örontermometer av hög klass mitt i pandemin (slutsålt och flera månaders leveranstid). Den verkar ju inte heller visa korrekt temperatur utan man får kompensera någon grad. Normal temp med den är 35,5. Den borde ju vara åtminstone en grad högre. Dessutom varierar mätningar gjorda efter varandra. Så de är inte heller särskilt exakta. Man får väl anta att man har feber om den visar 38 och uppåt.
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Spelar ingen roll vad termometern visar egentligen bara den är konsekvent och man använder samma varje gång. Mät upp normal morgontemperatur när du är frisk för att få en referens. Feber mäts i förhållande till denna referens. Feber är det om temperaturen är förhöjd från det normala med en grad. Dvs med din örontermometer har du feber när det visar 36,5.

https://www.1177.se/liv--halsa/sa-fungerar-kroppen/kroppstemperaturen/
 
  • Gilla
useless och 3 till
  • Laddar…
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Mitt föregående svar var till swirve.
Bra idé @Dan_Johansson det ska jag testa direkt!
Se till så de inte nuddar botten bara.. Den kan vara betydligt varmare, och man vet aldrig vad febertermometern klarar.. (y)
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.