Hej

Jag har en gammal gårdsbyggnad som tidigare fungerat som garage. För att uppfylla brandskyddskrav fanns tidigare en låda i denna större del med dubbel gips. Min plan är nu att utnyttja hela utrymmet till garage och jag skulle gärna rensa för att få hög takhöjd bland annat för att kunna installera billyft.

Takmaterial är eternitskivor på höger sida och plåt på vänster om nocken.

Planen:

- Gräva ur och gjuta betongplatta
- Växla av takstolarna på lämpligt vis, få hög takhöjd invändigt
- Isolera taket, installera innertak som uppfyller brandskyddskrav
- Skärma av mot övriga utrymme på loftet båda sidor, bygga igen med två trianglar, brandskydd.
- Putsa innerväggarna
- Värmesystem

Ett sätt skulle kanske kunna vara att växla av med en nockbalk.
Vi har en spännvidd på 9,4m, jag kan tänka mig 3st upplag. Jag är säker på att takstolarna som dem ser ut idag behöver anpassas ev. bytas (bygga nya mellan de befintliga) för att passa för en sådan ändring.

Frågeställningar:


1. Vilka alternativ har man typiskt för att växla av och kunna rensa när det ser ut enl. mina förutsättningar

2. Även om takstolarna inte belastar väggarna, föreligger det risk i att väggarna kommer röra sig, de kanske måste ha något som förbinder dem sida/sida?(så som det är idag) Det är lerstensväggar från förr.



Övrigt
Jag måste själv studera vilka krav och hur man bör göra för att uppfylla brandskyddskrav men om ni har några tips ex flisskiva + 1x gips är okej, så mottar jag dem tacksamt.


Se bilder samt min skiss på byggnaden.
Arkitektonisk ritning av en sektion och planvy av en gårdsbyggnad, med mått och vinklar angivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Interiör av gammal gårdsbyggnad med öppet takstom, eternittak, pelare och renoveringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inblick i ett gammalt gårdsbyggnads loft med synliga takstolar, eternittak till höger och plåttak till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiörbild av en gammal gårdsbyggnad som ska renoveras, visar takstolar och eternit- och plåttak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visa bilaga 583527
 
Redigerat:
Det är en ganska avancerad uppgift du har framför dig. Om du inte behöver mellanbjälklaget på hela huslängden skulle jag satsa på att ta bort mittdelen av det, men behålla pelarraden som bär stödbenen till takstolen. Isolera upp mot hanbjälken.
 
  • Gilla
Skånegård1856
  • Laddar…
Hej

Tack för svar.

Jag kan tillägga att vi befinner oss i södra skåne, snölast 1, vindlast 26.

Om jag tolkar ditt svar rätt så har vi någonting som liknar den vänstra skissen.
Jag har skissat in en extra hanbjälke, dels för att jag tror de bör vara grövre än dem befintliga, dels för att jag då kan sätta dem i rätt höjd så att man inte behöver shimsa ett ramverk för gipsbeklädnad.

Skissen th är ju min ursprungliga idé, men det blir ju plats nog för lyft även om man bygger enligt föreslagen princip.

Två tekniska arkitektskisser av takkonstruktioner med måttangivelser, varav en modifierad med extra hanbjälke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bilden syns inte. Kontrollera uppladdningen.
 
Hej

Den syns hos mig men jag testar att ladda upp den här igen.
Ritning av husfasad med måttangivelser, visar takkonstruktion och väggprofiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det bör se ut ungefär som bilden till vänster. De flesta hanbjälkar är överdimensionerade. De utsätts normalt bara för dragkrafter. Man bör helst inte flytta en hanbjälke i höjdled. Inget hindrar dock från att du sätter in ytterligare en.
Arkitektonisk ritning av en byggnadsstomme med måttangivelser och hanbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej

Okej, som jag tyder ditt svar kräver inte ändringen installation av en nockbalk vilket underlättar.

De balkar jag önskar ta bort har ju varit ett golvbjälklag och förr i tiden var lasten stor på alla dessa loft.

Min fundering är främst om vilka åtgärder som kan krävas om vi går på skissen nedan.
Är det tillräckligt med hanbjälklaget i takstolen för att inte utsätta väggar för en utåtriktad kraft? Sektionsskiss av takstol i ett byggprojekt med måttangivelser och konstruktionsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Säkert. Det du tar bort påverkar inte takstolsfunktionen alls vad jag kan förstå (om du ritat rätt). Hanbjälken hjälper också till att reducera högbenens dimensioner. Därför ska man inte flytta den.
 
J justusandersson skrev:
Säkert. Det du tar bort påverkar inte takstolsfunktionen alls vad jag kan förstå (om du ritat rätt).
Är du säker på det? Om jag inte missuppfattat det helt så försvinner de bjälkar som "håller ihop" väggarna (bjälklaget som bildar de stora trianglarna i nuvarande takstolar). Utan stöd på den sida med brant tak ser det ut att finnas risk för krafter som pressar väggen utåt. Det är "bara" böjmotståndet i den nedre delen av takbjälken (hanbjälklaget? jag kan inte terminologin ordentligt...) som håller emot (förutom väggen då). Om det blir krafter på en nivå man behöver bry sig om vågar jag inte bedöma.

Eller missar jag något grundläggande här?
 
Hanbjälkarna finns kvar och har just den sammanhållande funktionen. Resterna av det gamla mellanbjälklaget har ju inte det, vad man kan se av bilderna och ritningarna.
 
Jag missuppfattade vad hanbjälklaget var, så strunta i min referens till det...

Hur ser du att det gamla golvbjälklaget inte har en sammanhållande funktion? Tror du inte att de bjälkarna är förbundna med den längsgående bjälken (längs väggen) och därmed takstolarna? De motsvarande konstruktioner jag rotat i var sammanbundna där och skapade en stor bärande triangel. Har även sett tak som börjat bågna när stödet under hanbjälklaget tagits bort för att få mer plats.

Min farhåga skulle vara det som jag ringat in i bilden. Böjning vid röda cirkeln som ger tryckkraft utåt på väggen (samt böjning vid andra änden av hanbjälklaget med ytterligare sneda krafter på väggen). Mycket eller lite vet jag inte, men jag uppfattade att det även var TS farhåga.
 
  • Ritning av hus med markerad böjning vid bjälklag, röd cirkel och grön pil som visar snedkraft på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Tack både Justus & Erik för att ni engagerar er!

Mina farhågor är precis som Erik presenterat i senaste inlägget, ifall det möjligen uppkommer en utåtriktad kraft av en sådan storlek att den inte kan försummas.

Sanningen om golvbjälklaget är att tre av fem golvbjälkar är förbundna i båda sidor med takstolarna.
Två slutar på upplaget ovanför porten. Se bild:
Interiör av ett renoveringsprojekt med exponerade golvbjälkar anslutna till takstolar, stegar och byggutrustning synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan har vi då tre som är förbundna med takstolarna från sida till sida rakt över.
Inblick i ett tak med golvbjälkar och takstolar, vissa är förbundna, i en byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det Erik talar om är som jag uppfattar det sidostabiliteten. Denna är viktig, men man kan inte lösa den med hjälp av takstolar eller tvärgående golvbjälkar utan det krävs tvärgående väggar. Skivkonstruktioner eller diagonaler är det enda som skapar den sortens stabilitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.