Jag har en separat byggnad med garage på 50 kvm och ett förrådsrum på 25 kvm, dessa rum är åtskilda med isolerad vägg och utrymmena kan ses som isolerade från varandra.
Jag har oljefyllt elelement i förrådet där jag håller ca 20 grader, och oljefyllt elelement i garaget där jag håller ca 10 grader.
I samband med de höga elpriserna så funderar jag på att installera en luftvärmepump typ Qlima Luftvärmepump SC-JA2519, men går det på något sätt att fördela värmen mellan de två avskilda rummen? i paketet så är det ju en utomhusdel och en inomhusdel, så hur gör jag?
 
Du köper två st luftluftvärmepumpar. Garagebyggnader kan dra betydligt mer energi än man tror då isoleringen oftast är enklare gjord. Man bör försöka undersöka hur tjock isoleringen är.
 
Eller en LVP med två innedelar.
Kan ju också vara värt att fundera på om du verkligen behöver 20 grader om det är ett förrådsutrymme, men det beror ju förstås på vad du förvarar där.
 
J Josth skrev:
Du köper två st luftluftvärmepumpar. Garagebyggnader kan dra betydligt mer energi än man tror då isoleringen oftast är enklare gjord. Man bör försöka undersöka hur tjock isoleringen är.
Ytterväggar har 170 mm isolering, i vägg mellan garage och förråd 120 mm, i innertak 300 mm, så det är ganska ok isolerat för att vara garage/förråd .
 
A
ha öppet mellan garage och förråd
 
J JohanH77 skrev:
Ytterväggar har 170 mm isolering, i vägg mellan garage och förråd 120 mm, i innertak 300 mm, så det är ganska ok isolerat för att vara garage/förråd .
Ja det är mycket bra isolerat för att vara garage. Då kan det vara högre temperatur i garaget och lite öppen innerdörr så värmen kommer ut från förrådet till garaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.