Jag har försökt att leta i gamla trådar för att få svar på följande men inte lyckats :(

Min man reser i veckorna och jag och barnen är hemma själva. Jag är nojjig och väldigt rädd för att få ovälkomna nattliga besök. Därför vågar jag inte sova med öppna fönster. Detta är olidligt på sommaren och barnen klagar.

Nu vill jag installera larm men vet inte vad. Jag vill ju kunna ha fönsterna öppna på ovanvåningen när vi sover men skulle ett fönster öppnas så att någon kan krypa in vill jag veta det när det händer.
 
Snailman
Hjälper ju tyvärr inte dig, men vad jag förstått är drehkippfönster (plastfönster med detta beslag) de går att öppna inåt i överkant, och ska då vara väldigt säkra, har kollat på några svenska H fönster och de ger efter en hel del om man bänder lite i dem tycker jag.

Här i grannskapet så lämnar många villaägare stegarna utomhus vilket jag tycker är tråkigt, och när sotaren varit här så kan det ta flera dagar innan de lägger ner dem, de tror väl inte barnen klättrar på dem, eller oxå begriper de väl inte bättre...

Det är väl inte bra att vara överdrivet försiktig, men hellre det än det motsatta....
 
Det finns en liten firma som tillverkar larmade öppningsbara fönster (i alla fall H-fönster): DesignGlas larm.

Krossas rutan, eller om den lyfts ut går larmet. Runt rutramen sitter sensorer som larmar om någon försöker bryta upp fönstret. Har du H-fönster kan du ha fönstret i vädringsläge men ändå larmat. Den här tekniken borde funka även på andra typer av fönster.

Firman säljer kompletta ombyggda fönster och balkongdörrar från Elitfönster, men även separata sensorer och glaskassetter för eftermontering och brytsensorer för ytterdörrar. Merkostnaden jämfört med ett standard Elitfönster (EFH) var när jag kollade för något år sen runt 1500 kr.
 
Menar du att du vill ha fönstren på övervåningen öppna medans de är stängda och larmade på nedervåningen? I så fall räcker det ju med separata kontakter på fönstren på nederplanet.

Eller menar du att du vill ha fönstren öppna och ändå larmade så du ser om någon försöker öppna det fönstret fullt eller krypa igenom det öppna fönstret? I så fall krävs någon form av linjedetektor utanför (som lägger en "osynlig larmstråle" längs fasadväggen kan man säga så att om denna stråle bryts så går larmet). Eller så sätter du en rörelsedetektor innanför riktad mot fönstret, alternativt någon elkontakt som inte larmar förräns fönstret öppnas visst mycket.

Så visst går det att ordna om du verkligen vill!
 
Jag vill ha fönstren på bottenplan stängda (annars blir det för kallt i huset även på sommaren :) ) och fönstren på ovanvåningen öppna i vädringsläge.
 
Beroende på vilka fönster du då vill ha larmade så krävs det som jag skrev lite olika krångliga lösningar. Vi har infällda kontakter till alla fönster och dörrar (gjorde det redan när vi byggde) så då kan vi ha larmat precis som vi vill. På natten har vi "skalskydd på" som det heter, nedervåningens fönster larmade, rörelsedetektorerna bortkopplade och även fönsterkontakterna på övervåningen bortkopplade och slutligen garaget larmat för fullt. (Samt en överfallskontakt gömd inuti kattvinden i vårt sovrum. Skulle man då höra "något mystiskt" så kan man alltid krypa in i kattvinden, trycka på överfallslarmet så börjar det tjuta rejält och larmet går till larmcentralen och tjuvarna springer förhoppningsvis ut fort som sjutton samma väg de kom in.)

Då kan vi ha fönstren på övervåningen öppna hur vi vill men dom är dock olarmade men nedervåningens fönster är larmade så att om någon bryter upp ett fönster på nedervåningen eller liknande så går larmet direkt fast man kan ändå gå ner och hämta ett glas vatten tex.

Linjedetektorer mm börjar vara larmskolans överkurs om vi säger så.
 
Jag är ju då extra nojjig och vill ha larm även på fönsterna på ovanvåningen som jag vill ha öppnade i vädringsläge. Finns det?
 
Som sagt ta kontakt med en seriös larmfirma så kan dom ordna det på något sätt. Har låtit sätta i larm på tre ställen vi haft av en seriö och intresserad larmfirma här i Södertälje och vissa saker/tekniker dom berättade om skulle funka för dig. tex linjedetektorer längs fasaden eller att du begränsar dig till vissa fönster som du vill kunna ha öppna och larmar alla andra som vanligt och dessa vädringsfönster på något lämpligt sätt. Borde gå att sätta larmkontakten en bit upp på sidan så att de fortfarande känner av fönstret som stängt fast det är öppet i vädringsläge så att säga.
 
Hmmm....om du är extra nojjig, hur kommer du att reagera om du väcks mitt i natten av ett inbrottslarm? Förmodligen är det ett falsklarm, men det kommer nog att upplevas som rätt äkta. Min mamma slutade använda nattlarmningen efter hon väckts en gång. Jag förstår absolut din nojjighet, men ett larm kanske bara skulle göra dig ännu oroligare. Skulle det kännas tryggare med stängda fönster och luftkonditionering?
 
Det enklaste är ju att dra ett snöre från fönstret till t.ex. några plåtburkar som faller i golvet om fönstret öppnas.
 
AnnaKanin skrev:
Jag är ju då extra nojjig och vill ha larm även på fönsterna på ovanvåningen som jag vill ha öppnade i vädringsläge. Finns det?
Rent tekniskt går det att sätta en larmkontakt som tillåter att fönstret öppnas till vädringsläge utan att larmet går. Öppnar man mera så går larmet.

Prototypen.

AnnaKanin låter som om du är släkt med Lille Skutt, även han konstant rädd.
 
Kaninsläktet är ett nojjigt släkte :)

Jag har fixat snöre och burkar och känner mig mycket tryggare. Tänk vad så lite kan göra!!!
 
Ställ en hink med vatten i fönsteröppningen också och riktiga rosenbuskar med taggar nedanför. Pårombara, je dom varom tål.

Prototypen
 
Har ni funderat på att skaffa hund ?

Man behöver inte ha en stor farlig vakthund, det räcker med en fredlig labrador som vi har. Han berättar på en gång om någon rör sig på gården utanför. Vi har provat att banka på dörrarna och försöka öppna dem utan att avslöja att det är vi och han får väldigt grov röst när det händer. Mycket svårt att tro att det står en snäll svansviftande vovve innanför.

Sedan på köpet får ni en mycket god vän och familjemedlem, nackdelarna är att man blir lite bunden och om man skulle vara allergisk.
 
Om du vill ha frisk luft när du sover och inte vill öppna fönstret så kan väl någon form av väggventil också lösa ditt problem? Då kan du ju få frisk luft samtidigt som dina fönster är stängda (och larmade om du vill).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.