T
V vik_tor skrev:
Som att dom skulle bry sig?

Enda anledningen till att dom kan fortsätta med sitt fiffel är för att svenskar är för mesiga och betalar istället för att stå upp för sig själva.
Tar man fan i båten får man ro han i land som vi brukar säga. Folk har gett sitt medgivande till det ekonomiska system dom lever i.
Telge ville ta mig på "förtidslösen av kontrakt" á 750 kr för att jag sa upp avtalet för tidigt enligt dom och deras avtalsvillkor Men med hänvisning till uppgifterna som låg till grund för beställningen av tjänsten på elskling drog man efter mycket om och men tillbaka "brytkostnaden" som det hette.
 
Ett litet annat perspektiv då:

Jag har själv varit kund hos dem. Hoppade på ett kapmanjerbjudande via Elskling för ett eller två år sedan. Jag sade upp avtalet i tid och bytte sedan till annan leverantör, utan några som helst problem. De påminde mig dessutom 1 månad innan kampanjen löpte ut, men det kan ha varit för att jag skriftligen bett dem om att göra det.

För övrigt, trist att det gick som det gick för dig och många andra.:(
 
  • Gilla
fredri_k
  • Laddar…
N
Vill minnas att det är samma personer i styrelsen som i Stockholms Elbolag, ett bolag som ofta hamnade högst upp på Elsklings lista när man sökte efter leverantörer då de var på pappret mycket billigare. De hade exakt samma affärsidé och har också varit svartlistade. Av min research då verkade det också som att de la höga påslag på spotpriserna vilket inte framgick av infon på Elskling. Detta är drygt ett år sedan. Slutade med att jag nyttjade hem och distansförsäljningslagen och 14 dagars ångerrätt när jag läste omdömena.

När jag skulle byta avtal för några veckor sedan kom inte S-E upp i listan. Oklart men man kan ju hoppas att Elskling tagit sitt ansvar.

För övrigt är tipset att filtrera på bolag med hög kundnöjdhet, tog bort båda bolagen för ett år sedan.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
C camelspin skrev:
Hej

Jag har just avslutat ett 1 års avtal med Svealands elbolag. Det blev dyrt - men verkade billigt.

Till skillnad från andra elbolag jag haft (ganska många) upplyser de inte att avtalet håller på att gå ut. Nu förstår jag varför. Man överförs automatiskt till ett "1-mån" avtal, löpande, med deras egna "rörliga spotpris". Det går inte att bryta sig ur, när jag försökte byta hotade dom med en straffavgift. I ett sms.

Det finns ett avtal att läsa på deras hemsida. Jag säger inte att dom inte kan göra så här. Men är det ett schysst sätt när deras spotpris är helt orimligt? Och ingen annan har den typen av avtal?

Min räkning för januari 2021 : 89 kr. För Januari 2022: 662 kr. Med ungefär samma förbrukning. När jag ringer dem erbjuder de ett nytt avtal, om en månad med ett betydligt lägre pris. Affärsidéen är alltså att ge ett till synes bra erbjudande på elskling, hoppas att kunderna inte hinner bevaka avtalet, ge dem en månad eller två med en rejäl räkning och ta in vinsten.

Om du inte vill ha exakt koll vilken dag ditt avtal går ut, tjafsa och känna dig blåst rekommenderar jag att välja ett annat bolag. Förhoppningsvis är detta inte en trend i branchen. Kolla avtalet noga - vad som händer när det går ut är viktigt. Verkar det otydligt och du inte kan hitta någon uppgift om vilket pris du kommer få om du inte gör något - avstå, det är inte seriöst.
Det är mycket enkelt att komma ur ett dåligt avtal. Man kontaktar elnätsbolaget och säger att från nästa månad skall min hustru stå som kund. Då kan hon teckna avtal med ny elleverantör. Jag gjorde så för att komma ur ett dåligt avtal och det var inga problem. Hamnar man i samma situation igen är det bara att byta tillbaka igen.
 
  • Gilla
  • Haha
Daniel Barnaniel och 5 till
  • Laddar…
B bjoma skrev:
Vad räknas som "helt orimligt spot-pris"? Jag har dem själv sedan ca 11 månader. Rörligt pris, obundet, men med rabatt på spot-priset första 12 månaderna. Innan rabatten drogs på januari-räkningen så var spot-priset 198 öre (exklusive el-påslag och el-certifikat). Spontant känns det inte orimligt men det hade varit intressant att få veta om man ligger o pröjsar onödigt högt spot-pris.
Jag har haft Svealands elbolag över ett år. Rörligt peis med rabatt. Mitt avtal gick ut 30 november vilket jag missat, klantigt av mig....
När mitt avtal löpte ut fick jag fick Svealands rörliga avtal med deras egna spotpris som INTE följer elpriserna alls, utan dom väljer själva.
Min räkning för december landade på över 7200kr för 2073kwh.... Det blir ett rätt högt kilowattpris, och dessutom nästan dubbelt så dyrt mot var jag hade betalat om jag hade haft samma villkor som de första 12 månaderna. Svealands hävdar vid kontakt att dom alltid skickar ett brev 2 månader innan avtalet löpet ut för att påminna sin kunder, men vi är många som kan vittna om att så inte är fallet.
Pris dem 12 månaderna som jag hade ett rabatterat avtal var bra, men glöm för allt i världen inte att byta leverantör i god tid. Annars kommer det stå en dyrt.
Till det kommer nätavgift och överföringsavgift från min nätägare.
 
  • Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
Exakt samma hände för mig med samma bolag. De skickade inte ut att avtalet skulle upphöra, som de faktiskt måste göra, precis som alla andra elbolag! Tror det var 2 månader innan de måste skicka en påminnelse. Läste på en massa om det i samband med att jag fick den sjukt dyra räkningen i somras.

I alla fall så upplyste jag dem om deras misstag och de gav med sig och gav mig samma pris som mitt tidigare 1-årsavtal tills jag bytte elleverantör minus ca en månad, eftersom jag upptäckte misstaget lite väl sent (slutet av månaden istället för början, då de skickade räkningen). Så lite mitt fel att jag inte kollade fakturan när den kom.

Men jag är ganska säker på att de satt detta i system och vet att de flesta inte orkar bråka och därför tar de ut i princip ett års elavgift på sista månaden, innan man hinner säga upp och byta elleverantör. Min räkning höjdes ca 900% sista månaden. Ett jävla skitbolag!
 
  • Gilla
  • Arg
EvertL och 5 till
  • Laddar…
N
C camelspin skrev:
Hej

Jag har just avslutat ett 1 års avtal med Svealands elbolag. Det blev dyrt - men verkade billigt.

Till skillnad från andra elbolag jag haft (ganska många) upplyser de inte att avtalet håller på att gå ut. Nu förstår jag varför. Man överförs automatiskt till ett "1-mån" avtal, löpande, med deras egna "rörliga spotpris". Det går inte att bryta sig ur, när jag försökte byta hotade dom med en straffavgift. I ett sms.

Det finns ett avtal att läsa på deras hemsida. Jag säger inte att dom inte kan göra så här. Men är det ett schysst sätt när deras spotpris är helt orimligt? Och ingen annan har den typen av avtal?

Min räkning för januari 2021 : 89 kr. För Januari 2022: 662 kr. Med ungefär samma förbrukning. När jag ringer dem erbjuder de ett nytt avtal, om en månad med ett betydligt lägre pris. Affärsidéen är alltså att ge ett till synes bra erbjudande på elskling, hoppas att kunderna inte hinner bevaka avtalet, ge dem en månad eller två med en rejäl räkning och ta in vinsten.

Om du inte vill ha exakt koll vilken dag ditt avtal går ut, tjafsa och känna dig blåst rekommenderar jag att välja ett annat bolag. Förhoppningsvis är detta inte en trend i branchen. Kolla avtalet noga - vad som händer när det går ut är viktigt. Verkar det otydligt och du inte kan hitta någon uppgift om vilket pris du kommer få om du inte gör något - avstå, det är inte seriöst.

Jag var intresserad av ett långt elavtal och de enda som erbjuder tioårsavtal (jag värdesätter förutsägbarhet) är Svealands elbolag, Stockholms elbolag och Cheap energy (har alla samma ägare såvitt jag förstått det).
Efter att ha läst omdömen om dessa företag på olika sidor blev det ett femårsavtal med EON istället...
 
  • Gilla
Henri och 4 till
  • Laddar…
D Dr.E skrev:
Exakt samma hände för mig med samma bolag. De skickade inte ut att avtalet skulle upphöra, som de faktiskt måste göra, precis som alla andra elbolag! Tror det var 2 månader innan de måste skicka en påminnelse. Läste på en massa om det i samband med att jag fick den sjukt dyra räkningen i somras.

I alla fall så upplyste jag dem om deras misstag och de gav med sig och gav mig samma pris som mitt tidigare 1-årsavtal tills jag bytte elleverantör minus ca en månad, eftersom jag upptäckte misstaget lite väl sent (slutet av månaden istället för början, då de skickade räkningen). Så lite mitt fel att jag inte kollade fakturan när den kom.

Men jag är ganska säker på att de satt detta i system och vet att de flesta inte orkar bråka och därför tar de ut i princip ett års elavgift på sista månaden, innan man hinner säga upp och byta elleverantör. Min räkning höjdes ca 900% sista månaden. Ett jävla skitbolag!
Det stämmer - elbolagen är skyldiga att informera dig senast 60 dagar innan ett evtal avslutas. Missar de det, anses du INTE ha ingått det dyra avtal som de därefter oftast lägger över dig på:

https://www.energimarknadsbyran.se/el/konsumentratt/regler-och-beslut/automatisk-avtalsforlangning/

Jag har haft fastprisavtal hos Stockholms Elbolag i 2,5 år, på en lägenhet och en villa. För lägenheten missade bolaget att informera om avtalet som skulle upphöra i november, vilket jag har påtalat. Överraskande, för våra tidigare avtal har de informerat om i tid. Det används väldigt lite el i lägenheten, så blev inga stora problem. Men för villan (hög förbrukning) blev jag informerad i god tid enligt reglerna (avtal upphör i slutet på januari).

Man måste själv säga upp sitt fasta avtal hos Stockholms Elbolag, senast 1 månad innan avtalet går ut, för att inte automatiskt läggas över på ett avtal med högt, rörligt pris och 1 månads uppsägningstid. Men det vet man ju om, om man har läst villkoren. Och om bolaget sköter sig och kontaktar kunden 2 mån innan avtalet går ut, så har man 1 månad på sig att säga upp. Jag tycker inte det är orimligt.

Men visst måste man vara aktiv själv, och kanske speciellt om man väljer bolagen som ofta hamnar högt på ranking över lägsta priser. Något skall ju de också tjäna pengar på. Inte konstigare än att det kan bli dyrt att välja avbetalning när man handlar.

Visst kan man tycka att det är ”oschysst” att det pris man hamnar på om avtalet hinner löpa ut utan uppsägning, är jättehögt. Och där antar jag att bolagen agerar olika. Men jag låg för några år sedan på ett s,k ”seriöst”, lokalt bolag (av typen som heter samma som kommunen man bor i). Kan säga att deras rörliga pris om man inte aktivt hade valt nytt avtal, låg vääääääldigt högt också, jämfört med priserna på Elskling när jag till slut tog tag i detta. (Det var då jag blev aktiv elkund, he-he!)
 
Detta har precis hänt mig med. Fick betala ca. 5400kr för 1500 kWh i dec. Jag har kontaktat dem och bestridit fakturan.
De har inte informerat mig om att det fasta avtalet skulle gå ut.
Det ska framgå på fakturan om de övergått till anvisat/tillsvidareavtal. Det står endast ”Rörligt pris”
När jag försökte byta leverantör hävdade de att det var en månads uppsägningstid vilket inte stämmer. Vid anvisat avtal är maximala uppsägningstiden 14 dagar.
https://www.energimarknadsbyran.se/...-elpris/anvisat-pris-om-du-inte-ingatt-avtal/

Jag hörde av mig några månader innan fasta avtalet gick ut och frågade om vad de kunde erbjuda och ett alternativ var ett rörligt avtal med en månadskostnad på 49kr. När första fakturan kom efter att det fasta avtalet gått ut så var det detta avtal de använt men efter det fick jag deras anvisade avtal.
Riktiga skojare! Kan uppdatera här hur det gick.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
H Höga Berget skrev:
Detta har precis hänt mig med. Fick betala ca. 5400kr för 1500 kWh i dec. Jag har kontaktat dem och bestridit fakturan.
De har inte informerat mig om att det fasta avtalet skulle gå ut.
Det ska framgå på fakturan om de övergått till anvisat/tillsvidareavtal. Det står endast ”Rörligt pris”
När jag försökte byta leverantör hävdade de att det var en månads uppsägningstid vilket inte stämmer. Vid anvisat avtal är maximala uppsägningstiden 14 dagar.
[länk]

Jag hörde av mig några månader innan fasta avtalet gick ut och frågade om vad de kunde erbjuda och ett alternativ var ett rörligt avtal med en månadskostnad på 49kr. När första fakturan kom efter att det fasta avtalet gått ut så var det detta avtal de använt men efter det fick jag deras anvisade avtal.
Riktiga skojare! Kan uppdatera här hur det gick.
Stockholms Elbolag eller Svealands?
Jag var lite sen att säga upp mitt hos Stockholms Elbolag, och fick då 14 dagars uppsägningstid på avtalet med anvisat pris. Korrekt hanterat av bolaget, förstår jag av din länk (tack för den!).
 
L Lillekitte skrev:
Stockholms Elbolag eller Svealands?
Jag var lite sen att säga upp mitt hos Stockholms Elbolag, och fick då 14 dagars uppsägningstid på avtalet med anvisat pris. Korrekt hanterat av bolaget, förstår jag av din länk (tack för den!).
Svealands
 
Do är tyvärr inte ensamma om att göra så. Jag råkade ut för samma sak hos NORDIC GREEN
 
K Kennethihbg skrev:
Do är tyvärr inte ensamma om att göra så. Jag råkade ut för samma sak hos NORDIC GREEN
Det är samma personer bakom Nordic green som Svealand elbolag och Stockholms el. De har dessutom och dessutom Energi2 Elhandel AB och Elify Energy Group AB.
Edit: Missade Cheap Energy.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kennethihbg
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
Det är samma personer bakom Nordic green som Svealand elbolag och Stockholms el. De har dessutom och dessutom Energi2 Elhandel AB och Elify Energy Group AB.
Och Cheap Energy ifall jag minns rätt.

Tack TS för denna tråd, fick äntligen tummen ur och ska byta bolag. Hade förväntat mig att jag hade minst en månads uppsägningstid men ser ut som att jag var smart nog att inte välja bindningstid, så det var bara att byta :)
 
H hattkatt skrev:
Och Cheap Energy ifall jag minns rätt.

Tack TS för denna tråd, fick äntligen tummen ur och ska byta bolag. Hade förväntat mig att jag hade minst en månads uppsägningstid men ser ut som att jag var smart nog att inte välja bindningstid, så det var bara att byta :)
Ja den missade jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.