Hej!

Har ett "Houston" spabad från My Spa vars värmare nu inte fungerar. I appen (se bilder) står det att den "värmer" (likaså på själva spabadet lyser lampan "heater") men vattnet värms inte och spabadet drar inte den ström (ca. 2 kW) det brukar göra (kan se detta i en app där husets förbrukning framgår). Till saken hör att detta problem uppstod nu efter att jag noterade att ca. hälften av vattnet i spabadet verkade ha dunstat bort (inte använt på 2v) och att jag därför passade på att tömma ur vattnet och sedan fylla på med nytt.

Finns inga felmeddelanden om "stopp i cirkulation" eller liknande och alla pumpar/övrig elektronik verkar funka, men värmaren tar ingen ström/fungerar inte. Har testat bryta strömmen till spabadet och sätta på igen ett par gånger samt starta alla pumparna, men inget hjälper. Kan det vara något överbelastningsskydd till värmaren som gått och behöver jag i så fall manuellt sätta på det? (har hänt nån gång tidigare då vattenivån varit låg och då har det stått på displayen, men sen har värmaren helt enkelt gått på som vanligt igen)

Har googlat som en dåre för att hitta något bra svar men löser det inte på egen hand tyvärr :( Någon vänlig själ som kan ge tips?

Tack på förhand!

/Fredrik
 
  • Appskärm för spabad visar temperatur på 8,5 °C och ikoner för pumpar och belysning avstängda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett "Houston" spabad med synliga elkomponenter och kablage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på öppet elskåp i ett Houston spabad, visar värmaren och diverse elektriska anslutningar och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska anslutningar och ledningar inuti ett spabad med varningsetikett om korrekt kontaktpositionering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett "Houston" spabad som visar elektriska komponenter, kablar och kretskort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett "Houston" spabad med synliga elektriska komponenter och värmare, inga felmeddelanden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Internt av spabad visande elektronik och inkopplade kablar, potentiell värmareproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade även kopplingsschemat - ifall det säger något för någon:
 
  • Kopplingsschema för Balboa vattengrupps utrustning med olika komponenter och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan vara olika anledningar.
Displayen kan ha gått sönder, värmaren kan ha gått sönder. Det kan också bara vara värmegivaren som sitter innanför den tjockare kabeln i mitten på värmaren.
Men det kan också vara kretskortet.
Om du tittar var elen går in, ser du någon missfärgning på kretskortet? Något som ser bränt ut?
Det är ingen huvudsäkring som gått i elcentralen?
Pratat med leverantören av spabadet?
 
  • Gilla
Torkil
  • Laddar…
S s97danl skrev:
Kan vara olika anledningar.
Displayen kan ha gått sönder, värmaren kan ha gått sönder. Det kan också bara vara värmegivaren som sitter innanför den tjockare kabeln i mitten på värmaren.
Men det kan också vara kretskortet.
Om du tittar var elen går in, ser du någon missfärgning på kretskortet? Något som ser bränt ut?
Det är ingen huvudsäkring som gått i elcentralen?
Pratat med leverantören av spabadet?
Tack för svar!

- Vet du om det finns något sätt avgöra om det är värmegivaren som gått sönder och om man då kan byta endast denna? Förstår inte riktigt var den sitter :(

- Ser ingen missfärgning där elen går in, allt ser bra ut (se några fler bilder nedan)

- Alla säkringar i elskåpet (har ett markskåp) är på.

- Har förklarat ovan för leverantören. Går ej på garanti och leverantören säger att hela värmaren behöver bytas, vilken kostar "runt 4-8k". Hade varit skönt få lite mer kött på benen innan man lägger runt 10k i material+arbete för detta :)

Tack igen!

/Fredrik
 
  • Inre av en värmepump utan synliga missfärgningar eller skador på kablar och komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar en trång inre vy av ett elskåp med kablar, elektroniska komponenter och kretskort, som användaren refererar till i ett forum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Balboa vattenvärmarenhet märkskylt, varnar att försök att avlägsna elementet upphäver garantin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre komponenter i en värmepanna med ledningar och elektriska anslutningar, utan synlig missfärgning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En sak till: när jag nu startade om spabadet igen så verkade faktiskt på strömförbrukningen för huset som att värmaren gick igång en liten stund (kanske max en halv minut) men att den sedan slog av/slutade ta ström (kommer inte igång sen igen). Kan det ge någon vägledning möjligtvis?

/Fredrik
 
B
Kollat säkring på kortet (kontrollmätt), samt checkat ström?

Kanske är läge att gå igenom denna guide:
https://www.google.com/url?sa=t&sou...UQFnoECDEQAQ&usg=AOvVaw1yc2l4WdNjwPr-DMrBy4fT

Finns en hel del logik, om det inte är så enkelt som att elementet är paj, kan det mycket väl vara en sensor som felvisar. Kan du på menyn se om alla temperaturer är rimliga?

Att den går en kort stund och sedan lägger är en del av Logiken. Den ska testa om sensorerna ökar i temp, och sedan sjunker när elementet stängs av. Det innebär ju att sensorerna fungerar och flödet i systemet är bra (ser du att du får bra flöde? Prova att sätta pumpen på max och göra rent filtret). Sen ska ju patronen på igen, men jag anar att det antingen är flödesfel(verkligt eller bara vad sensorn säger...)eller sensorfel på temperaturmätarna som hindrar Logiken från att gå vidare. Sitter tempgivarna i ordentligt?

Det där såg väl inte så fint ut? Exponerad koppar och klegg...?

Kabelhärva med tecken på korrosion och exponerad koppar möjligtvis i en elektrisk anläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Värmesensorn monterad på ett svart rör inuti ett komplicerat system av kablar och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här sitter sensorn för värmaren.
 
Tack igen för svar! Verkar som värmaren är paj så blir nog byte av den.
 
som ett tips - ta inte och sätt på och stäng av elen för mycket.
Jag gjorde det när min värmare gått sönder. Och hade tyvärr sönder moderkortet också (eller vad det kallas i en pool).

ring närmaste poolbutik och be om tips på elektriker att använda
 
A avdpos skrev:
som ett tips - ta inte och sätt på och stäng av elen för mycket.
Jag gjorde det när min värmare gått sönder. Och hade tyvärr sönder moderkortet också (eller vad det kallas i en pool).

ring närmaste poolbutik och be om tips på elektriker att använda
OK! Har ju bara stängt av elen i samband med byte av vatten i poolen. Hur mycket stängde du av och på elen till ditt bad? Jag antar att inga andra funktioner fungerade på spabadet om moderkortet var paj för dig? (för mig är det bara värmaren som inte värmer - allt annat verkar funka).

Tack för svar!

/Fredrik
 
T Torkil skrev:
OK! Har ju bara stängt av elen i samband med byte av vatten i poolen. Hur mycket stängde du av och på elen till ditt bad? Jag antar att inga andra funktioner fungerade på spabadet om moderkortet var paj för dig? (för mig är det bara värmaren som inte värmer - allt annat verkar funka).

Tack för svar!

/Fredrik
Jag pillade en hel del - till och från i säkert en månad eftersom den nya värmaren var lite löst monterad av undertecknad. och då gick jorden 2 ggr i veckan. Så för dig är det med största sannolikhet lugnt - ville bara varna så du inte gör mitt misstag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.