Hej,

Skulle vilka snygga till golvet lite i källaren.
Har ett gammalt hus från 1945 med oisolerad platta.

Funderar på om man helt enkelt kan lägga platon matta el liknande direkt på betong golvet.Sen foam och sen vanligt laminatgolv på det.
Lämna en bit mot väggen så det kan ventilera.
Kan det funka så tro?
Sen kommer det stå ett rätt tungt solarium på golvet.Minst 200kg. Pallar en platonmatta det eller ska man ställa silariet direkt på betong golvet och sen lägga platon och laminatgolv runt istället.
 
J jkbpower skrev:
Hej,

Skulle vilka snygga till golvet lite i källaren.
Har ett gammalt hus från 1945 med oisolerad platta.

Funderar på om man helt enkelt kan lägga platon matta el liknande direkt på betong golvet.Sen foam och sen vanligt laminatgolv på det.
Lämna en bit mot väggen så det kan ventilera.
Kan det funka så tro?
Sen kommer det stå ett rätt tungt solarium på golvet.Minst 200kg. Pallar en platonmatta det eller ska man ställa silariet direkt på betong golvet och sen lägga platon och laminatgolv runt istället.
Jag lade ett blackline, konkurrent till platon, till bättre pris. Valde mekanisk ventilation. Mer omständig installation än med passiv ventilation. Men tillverkaren sa att det är väldigt svårt att få luftrörelse genom golvet vid passiv.
 
boschkenta
Platon med uppvik mot väggarna och ventilerad golvsockel funkar bra. Borde palla vikten. Jag har lagt det på min oisolerade platta, med ett lager mellangolv, följt av foam och laminat, i min källare. Det blev bättre klimat och torrare än innan, men laminatgolv i källare blir kallt som attan, så det är inte skönt att vistas där utan tofflor.
 
Jag köpte en typ Platonmatta på byggmaterial.
20m2 för 600,:- inte så dyrt.
Lade först markduk och sen Platon för att inte få klapperljud.
Sen fram och sen laminatgolv på det.
Blev rätt bra.
Där solariet står har det varit nåt på golvet en gång i tiden så golvet har en nivåskillnad där.
Så jag la dubbelt golv där och jobbade lite så det blev plant.
Blev typ 2cm högre men jag sätter en snygg golvlister i mässing el liknande där.
Nu är det i alla fall lagt och solariet som vägde 400kg står där utan problem :).
Platonmatta ska klara 200 kN/m2 vilket låter rätt mycket.
Har bara passiv ventilation just nu men ska se hur det känns efter ett par månader.
Visar det sig att det verkar vara fuktigt eller luktar konstigt får jag göra hål i laminatgolv och Platon, täta och sätta dit en stor och fläkt.
 
Det är nog svårt att märka skillnad, då allt är i princip inbyggt. Bra att nämna att både Delta och Platon rekommenderar mekaniskt ventilerat. Platon skriver det uttryckligen för renovering av äldre. medans passivt är rekommenderat vid nybygge. I Våra gamla hus (Har också från 1945), sker det en ordentlig fuktvandring genom plattan i de flesta fallen. Problemet är nog att det inte är jättelätt att konvertera det till ett mekaniskt ventilerat golv i efterhand. De kräver i princip att du lyfter av hela det nya golvet. Kanterna skall tätas, både tejp mot vägg/golv mm. Sen skall man i det scenariot inte använda ventilerade lister, utan ha lister med punkt tillopp, så man tvingar ett flöde genom golvet. Gissningsvis kommer det ta väldigt många år om något problem blir påtagligt så du märker det. Så ditt passiva kommer nog funka. Jag ahr gjort ett avstick från husets frånluftssystem till golvet. Det är inte driftsatt ännu så jag vet inte resultatet. Men min förhoppning är att när jag konstant drar igenom 22 gradig luft genom golvet, så kan jag får viss temp höjning även i golvet. Mao luftburen golvvärme. Har ingen större förväntan, men kanske man får udden av det riktigt kalla. Det är ju redan bättre än innan när vi hade betong att gå på.
PS. Det var väldigt billigt för Platon mattan, är det den blå Platon golv du köpt??? Jag fick 3ggr det priset när jag letade...
 
Jag köpte denna. Riktigt billig faktist.
https://www.byggmax.se/fuktisolermatta-p21201
Jag har en bekant som gjorde likadant utan mekanisk ventilation och det var många år sen och han har mätt fukt under sina golv och det är hur bra som helst.
Jag har som en gång genom källaren ut mot en ytterdörr så sätter jag dit en fläkt så tätar jag längs väggarna förutom längst bort och sätter en fläkt nära ytterdörren.
Den kommer då förmodligen att dra ner luft längst bort och sen genom hela golvet mot ytterdörren. Kanske inte det optimala att montera i efterhand men det går,
Får för mig att om man går ofta på golvet så fpr det luften att röra på sig.

Och som du säger upplever jag golvet lite varmare nu än innan.
 
M mojjen skrev:
Jag lade ett blackline, konkurrent till platon, till bättre pris. Valde mekanisk ventilation. Mer omständig installation än med passiv ventilation. Men tillverkaren sa att det är väldigt svårt att få luftrörelse genom golvet vid passiv.
Hej jag måste åtgärda tre rum i källare och undrar om du vill dela med dig av kostnaden och stl på rummet du åtgärdade, du la golvet själv om jag förstod dig rätt.
 
E Ere skrev:
Hej jag måste åtgärda tre rum i källare och undrar om du vill dela med dig av kostnaden och stl på rummet du åtgärdade, du la golvet själv om jag förstod dig rätt.
Jag har inte allt i minnet. Rätt dålig på efterkalkyl:) men jag har tre rum ca 45m2 . Som jag installerat enligt Optivents anvisningar. Länken visar Delta White-line. Men det är samma som Blackline, så använd det du får tag på billigast. För mig var det absolut billigast på Hornbasch. En del komponenter som ventil galler för lister köpte jag dock ahlsell då hornbasch inte ahde allt i sitt std sortiment. Men kan säkert ta hem allt.. Vet att bla Delta golvet och textilduken var mycket bättre på hornbach. Skulle gissa att jag lagt 6-8000:- exkl övergolv. Jag valde ett laminatgolv från Berry Aloc som är relativt dyrt, men har mycket tåliga aluminiumförstärkta noter. Vet inte om det behövs men kände att golvet säkert rör sig något mer än ett som ligger på fast golv.

Lägg energi på att få plant underlag. JAg slarvade lite på första golvet. Och där fjädrar golvet lite. Försvinner när man ställer lite möbler. De andra rummen lade jag mer energi och planade av med flytspackel. Blev stor skillnad.

Det man bir förvånad av är priset på tejpen. Det är likadan man har till skarvar på bygg folie etc. men 100mm bred.
Jag har ingen separat fläkt till mitt, utan kopplar till husventilationen. Skall man ventilera med egen fläkt så kommer det till.
https://www.fuktsparrteknik.se/golv/optivent-mekaniskt-ventilerat-golv-med-white-line/
Bilden visar upplägget för mitt system. Pilarna är placering av ventgaller.

Planritning: tre rum, trapphus, måttangivelser, ventilationssystem, färgkodning, mekanisk frånluft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tusen tack för utförligt svar!
Ska kolla detta noga!🙏
 
  • Gilla
Nannito
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.