-Småskaligt skogsbruk. Driver det som kontinuerligt bruk och tar ut virke och ved för eget behov.
-Trivs på vattnet men har inte haft tid och råd att få stora motorbåten i skick så jag har en 13 fots roddbåt med hjälpsegel.
-Brukar vara aktiv i hembygdsföreningen men det ligger på is just nu. Periodvis blir det en del lokalhistoriskt forskning och dokumentation. Allt det ligger nere nu på grund av tidsbrist.
-Renoverar gamla maskiner och uppfinner och bygger nya efter behov.
-Litet halvt miljöaktivist men inte i någon organiserad grupp. Samlar hellre plastskräp längs stränderna eller bekämpar invasiva växter eller försöker minska mitt eget koldioxidavtryck än att ranta runt på demonstrationer. Jag har inte tid att vara med på bestämda tider men det går att göra egna insatser när man har en timme över.
-Blandar mig i politiken ibland.
-Litet självhushållning
 
  • Gilla
yonna och 6 till
  • Laddar…
A
H heimlaga skrev:
-Småskaligt skogsbruk. Driver det som kontinuerligt bruk och tar ut virke och ved för eget behov.
-Trivs på vattnet men har inte haft tid och råd att få stora motorbåten i skick så jag har en 13 fots roddbåt med hjälpsegel.
-Brukar vara aktiv i hembygdsföreningen men det ligger på is just nu. Periodvis blir det en del lokalhistoriskt forskning och dokumentation. Allt det ligger nere nu på grund av tidsbrist.
-Renoverar gamla maskiner och uppfinner och bygger nya efter behov.
-Litet halvt miljöaktivist men inte i någon organiserad grupp. Samlar hellre plastskräp längs stränderna eller bekämpar invasiva växter eller försöker minska mitt eget koldioxidavtryck än att ranta runt på demonstrationer. Jag har inte tid att vara med på bestämda tider men det går att göra egna insatser när man har en timme över.
-Blandar mig i politiken ibland.
-Litet självhushållning
Ganska sund inställning(y)
 
Lite av allt, intresset kommer och går med tiden och säsongerna. Håller mest till på gården och gör diverse saker.

-Petar på elektronik och gamla apparater som radios ibland
-Snickrar lite ibland
-Svetsar å håller på med metall ibland
-Smider litet gör jag
-Blivit ganska många byggprojekt på sistone och flera planerade för framtiden (växthus, jordkällare), vet inte om det är en hobby direkt men dit går stor del av fritiden, just nu förrådsbygge som pausat över vintern.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Här är ett av mina, förutom att spela dom kända bra spelen är det ganska underhållande att utforska en del av dom riktigt dåliga barnspelen med sonen (finns oändligt av dom) .

[bild]
Är inte en Nintendo Switch alldeles för modern för att platsa i den hyllan?
 
Många strängar på lyran har det varit!

HI-FI-nörd har jag alltid varit. Men den strängen har varit stilla i många år nu. Den ständiga kampen om plats för stora välljudande högtalare och elektronik i vardagsrummet är över. Små nästan osynliga högtalare är det som gäller nu. Min fru är glad att slippa ta hänsyn till "Kylskåpen" i möbleringen numera.
Det enda jag har kvar är min samling av klassiska Philips MFB-högtalare. Förpassade till mitt arbetsrum där dom med jämna mellanrum levererar en och annan "Eargasm"!
Dom spelar inte rent men vilken ljudbild! Livekonsert varje gång!

Samling av klassiska Philips MFB-högtalare i ett arbetsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Foto/kameror och bild har också varit en sträng som har vibrerat kraftigt hela livet. Tyvärr har även den slutat att vibrera så mycket utan numera blir det mest mobilbilder.
Parallellt med dessa intressen har jag alltid snickrat och fixat och det är väl den strängen som ljuder mest numera. Stort hus, barn och barnbarn samt goda vänner ser till att verksamheten är aktiv.
Det passar bra just nu tycker jag!
Dag
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
[bild] [bild]
Den Sony-bandaren känner jag igen! Den har funnits i samlingen!
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Rickard.
B b8q skrev:
Är inte en Nintendo Switch alldeles för modern för att platsa i den hyllan?
Nädå, är ju framförallt ett nintendoskåp och inget retroskåp, tyvärr blir ju konsolerna mycket bökigare efter n64 då det blir rimligare att köra emulator via pc och då ids jag inte. Att hålla på att flasha och bränna skivor och allt vad det innebär är inte heller något jag vill spendera min fritid på.
 
Spelar gitarr varje chans jag får och har gjort sedan barnsben. Jag hade gärna sett att det var mer än en hobby men är rädd att gnistan försvinner om jag ens skulle försöka.
 
stigen stigen skrev:
Den Sony-bandaren känner jag igen! Den har funnits i samlingen!
Samling var ordet. Den här matchar dina högtalare!
Äldre kassettbandspelare av märket Philips med integrerade högtalare och reglage för volym och balans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
P Pin skrev:
Samling var ordet. Den här matchar dina högtalare!
[bild]
Vacker!
Formspråket väcker minnen :love: men tyvärr har jag aldrig haft en sådan.
Dag
 
stigen stigen skrev:
Vacker!
Formspråket väcker minnen :love: men tyvärr har jag aldrig haft en sådan.
Dag
Har haft den i 40 år, men ställt den åt sidan för några år sedan till förmån för Sonyn.

Det är något speciellt med det mekaniska i bandspelare och skivspelare även om det är bekvämt att streama numera.
 
P Pin skrev:
Har haft den i 40 år, men ställt den åt sidan för några år sedan till förmån för Sonyn.

Det är något speciellt med det mekaniska i bandspelare och skivspelare även om det är bekvämt att streama numera.
Instämmer! Det är en lite annan känsla i dom här lite äldre sakerna.
Jukeboxen på fiket var väl vår tids streaming!
Streaming är ju väldigt bekvämt och mängden musik kan tyckas oändlig.
Det gäller att hänga med!
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A
Provar ett par nya burkar.
Två olika högtalare i ett vardagsrum med förstärkare och vit matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två högtalare, en med träfinish och en svart, i ett vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en högtalare med diskantelement och basenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MickeLarsson och 5 till
  • Laddar…
mowatom skrev:
Provar ett par nya burkar.
[bild] [bild] [bild]

Imponerande uppställning!

Perfekt för att få sin Dry Martini som James Bond.
"Shaken, not stirred” :love:
 
  • Älska
1
  • Laddar…
engs
Rickard. Rickard. skrev:
Nädå, är ju framförallt ett nintendoskåp och inget retroskåp, tyvärr blir ju konsolerna mycket bökigare efter n64 då det blir rimligare att köra emulator via pc och då ids jag inte. Att hålla på att flasha och bränna skivor och allt vad det innebär är inte heller något jag vill spendera min fritid på.
Själv tycker jag det är roligare att få igång själva emulatorn än att sen spela på den. Typ mjukvarumodda en Wii eller sparka igång RetroPi med tusentals spel, som jag aldrig skulle komma på tanken att faktiskt spela.

Har introducerat grabbarna till en del 8-bitars, får väl ses som en kulturgärning, men har inte ens någon större nostalgi mot TV-spelsklassikerna typ Mario då jag körde C128 och senare Amiga 500 på den tiden och ägde aldrig ett TV-spel. Var nått man spelade hos kompisar bara.

Eller ja, Mario-kopian Giana Sisters lirade man ju...

Angående topic har jag en tendens till hobbies i skov, typ hemautomation, betonggjutning, 3D-skrivare, etc.
Men det måste vara nått man kan pula med i korta perioder mellan alla mer måsten.

Skulle vilja ha mer tid i garaget och (försöka) med lite enklare möbelbyggen och så. Eller ta upp hojåkningen igen, men det får bli när barnen är större.

Edit: Trädgården får väl ses som en hobby, om man plöjer ner många ggr mer pengar än vad man får ut av odlandet, samt finner det rogivande, får det nog gå på hobbykontot både tidsmässigt och ekonomiskt. Men det är en hobby som ändå känns mer rimlig att lägga tid på än många andra. Dvs hela familjen kan vara med på ett annat sätt. Än när jag sitter och pular med diverse inställningar i slicern och g-code för att kalibrera 3d-skrivaren.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.