Hur lång tid tog eran borrning? Min är just klar. Beställde ett hål 190 meter djup. Dag 1 kom dom bara ner till ca 60 meter. Dag 2 kom dom ner till 130 meter och började borra på ett nytt hål. Dag 3 borrade dom klart det andra hålet som nu är 60 meter djup. Så nu har jag två hål en på 130 meter och en på 60 meter. Enligt protokollet borrade dom med en sänkhammare. Brukar det ta så lång tid? Funderar på om dom använde en uttjänad borrmaskin därav den långa borrtiden och att det blev i slutändan två hål istället för ett. För min del betydde det ett påslag på 10 000:- på fakturan pga mera foderrör, grävning m.m. :-/
 
Fick också borrat 190 meter. Tog cirka 10 timmar totalt de fick vänta på containern för kax i tre timmar första dagen om inte så hade de gjort klart det första dagen.
Är en del ställtid i början innan foderrör och annat sitter men sedan gick det undan.
Hade en sprojtans ny rigg och kompressor det var inga problem.

 
har man mycke vatten o dålig kompressor så tar det tid o då väljer ofta borraren att ta ett nytt hå, för att tjäna tid.

har du borrat med en vanlig slag borrmaskin nån gång så vet du att det går olika lätt beroende på om du har en stor regäl, eller en billige enkal maskin, samma gäller ju dom här enormt stora "slagborrarna"

sen är det ju olika hårt att borra i olika bergarter
 
Enligt protokollet hade dom mätt 7000 liter i timmen i hålet som var 130 meter djupt. Hur mäts det? Jag hade inte beställt container till kaxet. Upplevde att det var mycket lite damm och vatten som hade kommit upp ur hålet. Sen tycker jag personligen att man ska informera kunden att man kommer borra två hål istället för ett. Jag hörde inte ett ljud ifrån dom. Plötsligt hade jag bara två hål. Men det är kanske så det går till i branschen. :-/
 
Tycker du ska höra dig för lite om detta verkligen är rätt.
Min borrare tog knappt sex timmar på sig att borra 120 meter.
Om jag är rätt påläst är två grunda hål inte lika effektiva som ett djupt?
 
hasseg26 skrev:
Enligt protokollet hade dom mätt 7000 liter i timmen i hålet som var 130 meter djupt. Hur mäts det? Jag hade inte beställt container till kaxet. Upplevde att det var mycket lite damm och vatten som hade kommit upp ur hålet. Sen tycker jag personligen att man ska informera kunden att man kommer borra två hål istället för ett. Jag hörde inte ett ljud ifrån dom. Plötsligt hade jag bara två hål. Men det är kanske så det går till i branschen. :-/

i mitt avtal så stod det tydligt att borraren hadde rätt att borra ett eller flera nya hål om det upstod komplikationer & han stod inte för extra kostnaden på nya foder rör o annat som då tillkommer.

men dom sa ingep personligen till mig, vilket jeg inte heller tycker att man behöver begära.

du har ju fått en offert, läs den, det står säkert där.
 
Joggin skrev:
Tycker du ska höra dig för lite om detta verkligen är rätt.
Min borrare tog knappt sex timmar på sig att borra 120 meter.
Om jag är rätt påläst är två grunda hål inte lika effektiva som ett djupt?
jag tror dom borra en borrstaf på 5 minurer när dom borra hoss grannen (om jag mins rätt) en borrstav är 3m
denna firma har bra grejor. vi har ett mycket hått berg, men inge vatten.
 
Förvirring råder tydligen! För de första har i princip inte ålder/storlek/märke på kompressor o borrig någon betydelse för tidsåtgången. Det som spelar in är bergets beskaffenhet (hårt, fast kvartsfattigt berg är att föredra eller sedimentära bergarter), skicket på hammaren o borrkronan samt dimensionen på hålet. Mängden vatten i berget har också stor betydelse, mer vatten ger längre sjunktid vid djupa hål. 10m vattenpelare ger en ”förlust” på ca 1bar nere i hammaren, 100m ger 10bars förlust osv. Därav borrar man med vatten (~200bar kontra kompressorns ~25bar) istället för luft om man ska ner långt i ”vattenrika” berg. Under bra förhållande är en 40-60m bergborrning i timmen inget ovanligt.

När det gäller mindre brunnar där exakt litertal är oväsentligt sker mätning oftast genom blåsning. Man ställer helt enkelt in luftmängden som man blåser ner i hammaren så att vattnet från brunnen transporteras upp till yta lugnt o stillsamt. Sen tar man tiden det tar att fylla ex en 100l behållare, borrare använder som regel liter/min men i kundens papper anges det oftast i liter/timme.

Finns en hel del skojare i branschen men man brukar få vad man betalar för...
 
Hos oss vart det också 2 hål (80+70), pga mycket vatten.
De 10m extra foderrör som detta innebar stod de för, det var inget snack om saken.
Borrarna snackade om ca 30m/h.
 
men får man inte fler "dåliga" metrar på två hål än på ett?
 
ktm525 skrev:
men får man inte fler "dåliga" metrar på två hål än på ett?
jo, de metrar som är över grundvatten nivå kan inte räknas som aktiva.
för att vara aktiva måste det vara i berg & under grundvatten nivå (2 gål ger ju också dubbelt så många dyra föderrör + en del extra kopplingar)
 
150m tog 7 timmar. I början gick det rätt fort men saktare med tiden. 160m skulle borras men efter 150m (kl 10 på kvällen) påstod borrarna att det var mycket vatten i hålet så att det inte behövde borras de sista 10m (de pratade om "jackpot" för min del). De använde "ny" utrustning iallafall, det kollade jag innan jag valde borrföretag + att de verkade seriösa.
 
henlun skrev:
150m tog 7 timmar. I början gick det rätt fort men saktare med tiden. 160m skulle borras men efter 150m (kl 10 på kvällen) påstod borrarna att det var mycket vatten i hålet så att det inte behövde borras de sista 10m (de pratade om "jackpot" för min del). De använde "ny" utrustning iallafall, det kollade jag innan jag valde borrföretag + att de verkade seriösa.
om du kollar vilken tempratur du har på KB in efter en lång kall natt i fabruari, så ser du om du blivit lurad....
 
Det jag "förlorade" var 2 aktiva meter pga av ett nytt hål ( + extra kostnader )
Samt nu har jag en nergrävd slang som går ifrån ena hålet till den andra. Skulle behöva fräsa jorden där men jag vågar inte.
Just nu är mitt största problem att ställa in pumpen. Knepigt!
 
hasseg26 skrev:
Det jag "förlorade" var 2 aktiva meter pga av ett nytt hål ( + extra kostnader )
Samt nu har jag en nergrävd slang som går ifrån ena hålet till den andra. Skulle behöva fräsa jorden där men jag vågar inte.
Just nu är mitt största problem att ställa in pumpen. Knepigt!

det blir nog bra det där!

har du hålena paralell kopplade? fins separata strypventiler för varje hål?

vad har du vör värmepump?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.