Hej!
Vi har massor utav barrträd mot grannen på vår tomt. Nu när vi har tagit ner några av dem har de blivit väldigt bra sikt in till grannen så vi skulle vilja plantera något nytt.

Vad kan växa i skugga av gran o tall?
De finns inte så mycket sol!
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…

Bästa svaret

Hej,

tänkte rada upp saker som jag själv har lyckats med, trots att vi bor i en tallskog.

Avenbok kan man få lite höjd på, ganska snabbt (ett par år). Rododendron tar många år på sig, men kan trivas med tallar. Fläder kan trivas men täcker bara under sommarhalvåret.

I värsta fall kan man plantera murgröna i nät, typ armeringsnät. Det är dock ett ogräs med kraft som sprider sig oerhört när det väl är etablerat. Samma sak med vildvin med nackdelen att det fäller löven på vintern. Kaprifol hör till samma kategori (ogräs samt fäller löven).

Som marktäckare funkar ljung, även om den har en lång etableringsperiod (år av vattnande). Liljekonvalj, vitsippor, smultron.

Som solitär kan cypress funka. Ene, taxus funkar säkert också även om jag personligen inte gillar just dem. Körsbär (med frukt) eller japanska körsbär (utan) kan också trivas, men bara som insynsskydd under sommarhalvåret då. Kräver gärna lite sol också.

Det är en utmaning att få saker att etablera sig bland stora tallar. Jag har testat med olika grejjer sedan 2003. Normalt ogräs som rabarber bara dör. Det är knappt att man kan ha hallon :)
Fruktträd kan man bara lägga ner (förutom körsbär). Krusbär har klarat sig. Vinbär icke. Blåbär ja.

Blev lite mer tips än bara för insynsskydd, men det är vad jag testat iaf:cool:
 
  • Gilla
  • Älska
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
Tack så mycket!
De va en bra liten lista :love: ska kolla upp de o sen välja något kul att prova
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Lagerhägg! Finns olika sorter med olika växtsätt. De klarar sur jord och gillar skuggiga läge. Vintergröna också :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.