Jag kommer att renovera uteplats och överväga altan i komposittrall. Det är ganska många kvadratmeter som behöver täckas så jag vill ha något ekonomiskt.
Två relativt billiga produkter av två väletablerade leverantörer i Sverige syns på bifogade kort.
Båda två kostar ungefär samma per kvm och har samma kompsition (60% träfiber, 30% PE-plast, 10 UV-hämmare).

Bortsett från kulören är de ihåliga på två olika sätt. Jag har läst på forumet att komposittaltanet kan peroferas av fallande föremål, stege, osv...

Vilken variant tycker ni att det är mindre omtålig? Den som har runda hål, eller den med rektangulära hål?
 
  • Ihålig komposittrall med grå färg och rektangulära hål längs snittytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Komposittrall med runda hål längs ena kanten, grå färg och trätextur som alternativ för uteplatsrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har inte någon erfarenhet av det själv. Men tycker att den med runda hål inte ser lika ömtålig ut
 
  • Gilla
Screew och 1 till
  • Laddar…
A Ajlex skrev:
Har inte någon erfarenhet av det själv. Men tycker att den med runda hål inte ser lika ömtålig ut
Jag har samma uppfattning...
Måste tilläga att den med runda hål är 22,5cm tjock medan den med rektangulära hål 25mm tjock
 
Hej,

Vi byggde en takterrass med komposittrall i somras. Vi använde oss utav UPM Profi som vi fick tag i till ett bra pris medans resten av världen hade panik över virkespris :rofl: Blev nästan samma pris som tryckat i slutändan.

Nåväl, godstjocklek - Våra plankor är 28mm och jag skulle rekommendera att du går på så tjockt som du får tag i. Plankorna är otroligt flexibla då de inte har några genomgående träfibrer utan bara är "ihoppressade".

Tjockleken spelar nog mindre roll egentligen men om priset är snarlikt och du gillar den grövres design bättre, kör på den. Det som du måste ta hänsyn till och som är viktigare är att reglingen måste göras cc40 då de som sagt har sjuk flex i sig. Rekommenderat för privat är cc40 och är det en offentlig yta rekommenderas cc30.

Förövrigt så bör du ta hänsyn till hur du skarvar krabaterna då kompositen expanderar på annat vis än vanlig trall. Jag designade om hela vår takterrass så att den skulle bli nästan skarvfri när vi tog beslutet om att gå på komposit. Hade förvånansvärt dåligt om bilder men här är en ifrån första dagen då vi började lägga komposit iallafall.

Lycka till!

Mvh W
 
  • Installation av komposittrall på en takterrass under konstruktion, omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dimitris76
  • Laddar…
W WilliamGW skrev:
Hej,
Förövrigt så bör du ta hänsyn till hur du skarvar krabaterna då kompositen expanderar på annat vis än vanlig trall. Jag designade om hela vår takterrass så att den skulle bli nästan skarvfri när vi tog beslutet om att gå på komposit.
Har du några råd kring hur man ska tänka vid skarvning? Expanderar den mer/mindre? Mer ojämnt/oförutsägbart? Hur långa längder kan man få trallen i?
 
M Modig skrev:
Har du några råd kring hur man ska tänka vid skarvning? Expanderar den mer/mindre? Mer ojämnt/oförutsägbart? Hur långa längder kan man få trallen i?
En attraktiv del med de plankorna vi valde är att de går att få i 6000mm längd, vilket är det längsta måttet jag vet av när det kommer till trall. Vanlig tryckimpregnerad är nog bara 5400mm om man inte lyckas göra någon riktig specialbeställning.

Kompositen expanderar ganska mycket vid temperaturskiftningar (Nästan inget av fukt) och när den väl expanderar är det på längden. Man ska därför aldrig skarva en planka på längden. Dessutom ska man vara noggrann med spacing till väggar så att man inte skapar en "inlåst planka" som då blir klämd och kommer trycka uppåt. Då skruvarna man använder vid den dolda infästningen är ganska klena så är det viktigt att man aldrig hamnar där. Vad gäller spacing mellan plankorna så sköts det utav monteringsclipsen. Det är upp till bevis för mig till sommaren hur det har gått över vintern!

Så sammantaget, var extra försiktig när ni skarvar plankorna på längden. Lägg aldrig kortsida mot kortsida utan använd en fris om ni måste skarva. I övrigt så är det som sagt reglingen som är central. Men i övrigt så är det ett fantastiskt material att jobba med och resultatet blir super!

Mvh W
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
Lite offtopic men här är några fler bilder!

Gumman hade lite bilder på hur det blev med glasräcket osv. Snön hade hunnit komma och hösten gjort sitt. Men ni ser nog kontentan iallafall. Hålet i hörnet är en nedsänkning för en jacuzzi och ramen intill fasaden ska bli ett utekök. Hade lyckats lägga några gamla fönster mitt på frisen men man ser hur vi gjort iallafall.
 
  • Terrass med glasräcke och förberedd plats för jacuzzi under snöfall, omgiven av höstlöv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Terrass med glasräcke och snöfall, höstlöv och förberedd plats för jacuzzi och utekök, bostad i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
Tack för råd och bilder! Vi ska byta ut vårt slitna trädäck i vår och kikar på komposit som alternativ till trä. Ska titta närmre på UPM
 
  • Gilla
WilliamGW
  • Laddar…
W WilliamGW skrev:
Så sammantaget, var extra försiktig när ni skarvar plankorna på längden. Lägg aldrig kortsida mot kortsida utan använd en fris om ni måste skarva.
Hur förhindrar en fris att plankorna trycka sig uppåt? Kan de inte blir klämda mot tvärsgående plankan ändå vid varmt väder?
 
D Dimitris76 skrev:
Hur förhindrar en fris att plankorna trycka sig uppåt? Kan de inte blir klämda mot tvärsgående plankan ändå vid varmt väder?
För att mot en fris kan du ha en symmetri när du gör spacing för att plankorna ska få röra på sig (se min bild tidigare). Om man skarvar mitt på så blir det oregelbundna skarvar på 5-6mm mitt i de raka plankorna. Mindre snyggt :) Frisen är bara ett sätt att skarva på ett symmetriskt sätt.

Som jag nämnde tidigare expanderar komposit på längden vid värmeförändringar. Man rekommenderas lämna större hål än vi gjort till och med. Varje tillverkare har egna installationsrekommendationer som man bör läsa in sig på innan man installerar själv.

Men summa summarum:
Detta handlar bara om spacing.

Behöver man inte skarva? Magiskt

Måste du skarva? Gör det i en fris för symmetrins skull

Mvh W
 
  • Gilla
Modig och 1 till
  • Laddar…
D Dimitris76 skrev:
Hur förhindrar en fris att plankorna trycka sig uppåt? Kan de inte blir klämda mot tvärsgående plankan ändå vid varmt väder?
Men jo självklart kan man få problem med expansion om man inte gett dem nog mycket marginal, oavsett fris eller ej

Mvh W
 
  • Gilla
Dimitris76
  • Laddar…
W WilliamGW skrev:
Men jo självklart kan man få problem med expansion om man inte gett dem nog mycket marginal, oavsett fris eller ej

Mvh W
Got it!
Tack för svaret!
 
  • Gilla
WilliamGW
  • Laddar…
D Dimitris76 skrev:
Got it!
Tack för svaret!
Ingen fara, hjälper glatt till! :D Fanns nästan ingen bra info om komposittrall (och fan ingenting om takterrasser :crysmile:) när jag skulle ge mig in på det så jag är bara glad om jag kan bistå med nåt! Ingen borde behöva sitta så många timmar som jag suttit och funderat på sånt här! Kul om det kommer till nytta för nån fler!

Mvh W
 
  • Gilla
GPR och 1 till
  • Laddar…
M Modig skrev:
Tack för råd och bilder! Vi ska byta ut vårt slitna trädäck i vår och kikar på komposit som alternativ till trä. Ska titta närmre på UPM
UPM är bra grejer men inte självklart att få tag i, beror mycket på vart man bor. Jag hade ren tur att Beijer ville sälja ut sitt lager, i kombination med min rabatt där landade vi på drygt 45'. Offert på samma grejer från K-Rauta var på 94'...:crysmile:

Tror nog märkena är snarlika på mycket, det är fint att kunna använda de ihåliga plankorna som kabelgenomföring bland annat :rofl: Det jag föll platt för var längden på plankorna helt enkelt. Dem är de enda som har såpass långa plankor, men det är ju en väldig smaksak!

Hoppas att det går bra för er med era projekt!

Mvh W
 
  • Gilla
Anders_sbj och 1 till
  • Laddar…
W WilliamGW skrev:
Det jag föll platt för var längden på plankorna helt enkelt. Dem är de enda som har såpass långa plankor, men det är ju en väldig smaksak!

Hoppas att det går bra för er med era projekt!

Mvh W
Tack! Vi skulle också ha fördel av längden ... Men det går ju att skarva också. Får se vad vi landar i :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.