Hej!
Är mitt i ett bygge av ett fritidshus som framskrider i mån av tid. Taket är byggt/lagt i våras, sedan dess har huset fått vindpapp och panel, det är dock fortfarande oisolerat. I helgen upptäckte jag en hel del påväxt av svartmögel på råsponten, något som har skett de senaste 1,5 månaderna. Det är takfotsventilerat + mögelstoppers i varje fack. Taket är vanlig papp och tegelpannor.
Vet att fler haft samma problem under byggnation, vill någon dela med sig av sina erfarenheter? Hur gick det över tid? Eventuella åtgärder/behandlingar?
 
  • Trävägg med tecken på svartmögel inuti ett halvfärdigt fritidshus under byggnation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartmögel på råspont i taket av ett fritidshus under byggnation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Råspont med påväxt av svartmögel under byggnation av fritidshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartmögel på råsponten i ett oisolerat tak under byggnation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag håller också på att bygga ett fritidshus. Jag har fått lite mögelpåväxt på råspont under takutstick. Jag pratade med Jape om detta. De tyckte jag skulle behandla med Prick Fri, vilket desinficerar möglet så att det slutar växa, samt ger en långtidsverkan. Jag gjorde detta i höstas innan det blev minusgrader. Jag har inte sett någon ytterligare påväxt sedan dess. De rekommenderade inte behandling vid minusgrader, kanske för att man blandar medlet med 4 delar vatten. Å andra sidan ska möglet inte kunna växa vid minusgrader. Man kan sedan tvätta bort det svarta med Trä Rent, men det uppfattade jag som mest estetiskt. Möglet är redan desinficerat med Prick Fri. Inomhus har jag inte sett några mögelangrepp ännu, men jag kommer att behandla hela taket inomhus i förebyggande syfte, så snart det är möjligt. Det finns förbehandlade råspontluckor som inte kan mögla. Jag vet att t ex Fiskarhedenvillan alltid använder det i sina hus.
 
Tack för att du delar med dig! Har själv köpt japes mögel-fri men blivit rådd att använda den vid gynnsammare väder. Kan det vara idé att få igång någon slags provisorisk uppvärmning?
 
L Lerhol86 skrev:
Tack för att du delar med dig! Har själv köpt japes mögel-fri men blivit rådd att använda den vid gynnsammare väder. Kan det vara idé att få igång någon slags provisorisk uppvärmning?
Uppvärmning kan göra mer skada än nytta. Den varma luften tar med sig fukt som kondenserar mot den kalla råsponten. Dessutom växer möglet snabbare vid värme. Kanske en sorptionsavfuktare kan vara bra. Den fungerar vid kyla till skillnad från kondensavfuktare som kräver minst 10 grader.
 
B BJohan skrev:
Uppvärmning kan göra mer skada än nytta. Den varma luften tar med sig fukt som kondenserar mot den kalla råsponten. Dessutom växer möglet snabbare vid värme. Kanske en sorptionsavfuktare kan vara bra. Den fungerar vid kyla till skillnad från kondensavfuktare som kräver minst 10 grader.
Låter rimligt. Har plockat bort masoniten från takstolsfacken nu. Endast ett fack som inte är utsatt och det är det ovan skorsten, alltså det enda som inte varit takfotsventilerat. Tänkte därför börja med att begränsa ventilationen lite
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.