Vi är intresserade av framförallt Viken men saknar att det inte är någon klädkammare. Funderar på om man skulle kunna göra ett av sovrummen mindre och istället göra en klädkammare. Nån som har erfarenhet av detta? Eller som har ändrat i något annat Modulenthus? Går det att göra och var det i så fall dyrt? Undrar också om man kan få Modukenthusen med liggande träpanel, tycker det är mycket snyggare.
 
Hej, vi bygger ett Viken och vi tycker precis som du att vi bara vill ha en klädkammare! Sagt och gjort, det fick vi. Vi valde att göra en klädkammare på ca 2,5 kvm i det stora sovrummet på bottenplan. Kostnad? Hmm, vi tog ju bort garderoberna så det blev nog i stort sett plus minus noll.

Vet att tidigare förlagor av VIken har haft klädkammare i alla rummen på ovanvåningen men att det nu tagits bort och ersatts med garderob vilket jag tycker vart förnuftigt, man får aldrig ut detsamma av en klädkammare i under snedtak tyvärr.

Appropå liggande faspanel, det finns ju på vissa av de moderna husen kring fönster men inte på hela hus. Jag vågar påstå att anledningen till att man inte har liggande panel på ett helt hus är nog risken för mögel och annat angrepp på fasaden blir så mycket större. Regnvattnet har inte samma möjlighet att rinna av, nej det är till att be om problem.

Modulenthus har varit tillmötesgående vid våra önskemål om ändringar. Man kan i stort sett göra allt som inte innefattar att man rör/flyttar mittbalken den bärande. Hur mycket man vill ändra är upp till var och en. Vissa ändringar kostar mer än andra såklart, när det rör t ex våtutrymmen & kök.

mvh
 
Vad beräknar ni att ert Viken kommer att kosta? Har ni trä eller puts? Vet du hur mycket extra det kostar att ha puts? Ingår kakel och klinkers i badrummen i standardutförandet? Tack så mycket för hjälpen!
 
Hej igen, vårt Viken kostar 2 milj + grund 190.000 kr + 200000 kr för puts. (puts är inget måste jag har sett putsat Viken men även i trä och det är snyggt vilket som, en smaksak helt enkelt och penningfråga.

Kakel & klinkers är standard i badrummet, dock ej i wc/dusch. För Viken med det lilla wc på 4,7 kvm kostar det ca 20000 kr att få kakel & klinkers även där men det är ju relativt beroende på vilken slags kakel man väljer i vilken prisklass dvs. Man kan välja fritt ur Konradssons Kakelsortiment, det som säger stopp är plånboken :)
Vi har fläskat på rätt friskt med tillval för att vi ville det, inte för att man måste.
Det är hög standard på tapeter- ECO, kök och dylikt. Ballingslöv sortiment på kök, garderob och badrumsmöbel.
Centraldammsugare och öppen spis ingår i standard, däremot är golvvärme tillval.
Men när man nu bygger nytt så blir det lätt så att man vill frångå standarden för att ännu mer "pinka in revir" ;-)
Tillval som vi gjort som tillhör de större posterna är golvvärme, annat golv- Kährs 15 mm ekparkett, rostfria vitvaror i kök, kaklat wc/dusch och klinkers i HELA hallen, samt tvättstugan.

Dock kan jag ju tillägga att i ett hus som Viken skulle man kunna hoppa golvvärmen eftersom där inte är fönster som går hela vägen ner.
Vi valde dock att förlänga några fönster och lägga till några som går hela vägen ner.

Jag lääängtar tills det kommer på plats och man kan få kika in i sitt nya hus!!!!

Har du fler frågor kan du skriva,
mvh
 
Halkade in på den här tråden och skulle bara säga att snacket om att liggande panel skulle vara sämre än stående panel är rent BS. Det finns många delade meningar om detta och sökfunktionen på forumet kommer att avslöja en helt del om du är intresserad.

Det som däremot är fet-fel är att putsa på trästomme och utanpåliggande isoleringsskivor ur fuktsynpunkt. Kolla med SP som precis gått ut och varnat för denna konstruktion!!
 
matbr107: Modulenthus putsar INTE på trästomme.
 
Det vet jag med att de inte putsar direkt på trästomme. Men om jag inte minns helt fel så har de väl träregelverk som bärande konstruktion. Jag antar att de tar och sätter på en isoleringsskiva. alt utegips putsar direkt på den? Konstruktioner med lättbetong är helt ofarliga att putsa på men med träregelstomme och puts är det viktigt att det finns en rejäl luftspalt som luftar regelverket i stomme!!

Här hittar ni dagsfärska uppgifter:

DAGENS PS.SE - Professor varnar: Vanliga hus tickande mögelbomb
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.