Vi funderar på att ta in fönster från Polen, är det någon som har erfarenhet av det?
 
Gör inte det! vem skall lämna garanti på glaset och hålla med ev service på ett polskt fönster? Som att köpa grisen i säcken!! Man skall aldrig köpa några byggvaror som inte kan håller måttet, dvs konstiga mått och standarder som inte hör hemma här i norden. För det andra så är det lite för stort att hantera utan lyftkran.

Roger
 
Rogers stuga skrev:
Gör inte det! vem skall lämna garanti på glaset och hålla med ev service på ett polskt fönster? Som att köpa grisen i säcken!! Man skall aldrig köpa några byggvaror som inte kan håller måttet, dvs konstiga mått och standarder som inte hör hemma här i norden. För det andra så är det lite för stort att hantera utan lyftkran.

Roger
Tycker du tar lite stora ord i din mun?
Vi köpte våra fönster från Polen och är mycket nöjda. Kvaliten är absolut inte sämre än de likvärdiga fönster vi tittade på i Sverige, tvärt om och många sk. "svenska" fönster tillverkas i bl.a. Polen. Fördelen med att köpa direkt från polen är att bl.a. dyra mellanhänder försvinner, vi köpte våra runt 40% under lägsta offerten vi fick från billigaste "svensk" försäljare. Hör gärna av dig om du vill ha hjälp med kontakt.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Men som min namne (Roger) säger, det blir svårt med garantianspråk. I Sverige gäller vanligen tio år. Hur ser garantierna ut på de polska fönstren och hur gör man om man vill göra en reklammation?
 
Roger_Gustavsson skrev:
Men som min namne (Roger) säger, det blir svårt med garantianspråk. I Sverige gäller vanligen tio år. Hur ser garantierna ut på de polska fönstren och hur gör man om man vill göra en reklammation?
De vi handlade av lämnar 5 års garanti. De påstår att de skickar en representant till oss om några problem uppstår. Har inte hamnat i den situationen som väl är, men tillverkaren vi fick våra fönster från exporterar över både europa och nord Amerika så det är inte någon garagetillverkning på en bakgård.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Estniska fönster håller mkt bra kvalitet iaf. Alla fönster idag tillverkas ju på beställning så det är inga problem med varierande storlekar. Det man skall se noga på är att man får sådana isoleringsvärden som är anpassad till nordiskt klimat.
 
Jag har ett par grannar som köpte nästan allt till sin renovering i Polen.
bla.Alla fönster och dom har större fönster en så.Dom är nöjda men jag vet inte något om runt omkring arbetet med att köpa dom där.Men jag har inte hört dom klaga på det i alla fall.
 
Ja, Sonia jag tar gärna emot tips på polska leverantörer! Vi vill köpa stora vikfönster som i Sverige kostar över 100.000 st.
 
Mådan skrev:
Ja, Sonia jag tar gärna emot tips på polska leverantörer! Vi vill köpa stora vikfönster som i Sverige kostar över 100.000 st.
Har du kollat med alternativa tillverkare här i Sverige? Det kan vara stor skillnad i pris. Att bara inhämta en offert och tro att alla ligger på den nivån kan vara ett stort misstag. Stora fönster/dörrar är svåra att hantera och monstering kan vara kostsam.
 
Roger_Gustavsson skrev:
Har du kollat med alternativa tillverkare här i Sverige? Det kan vara stor skillnad i pris. Att bara inhämta en offert och tro att alla ligger på den nivån kan vara ett stort misstag. Stora fönster/dörrar är svåra att hantera och monstering kan vara kostsam.
Vi har kollat med de 2! svenska leverantörer som finns. Eftersom vi ska ha högre vikfönster än standard så går de vanliga, typ Ekstrands m.fl., bort. De specialtillverkar helt enkelt inte högre än standard. Montering är inte ens med i de prisuppgifter som vi fått. Tack för tipsen iallafall! Tack även till Sonia för ditt snabba svar, vi ska kolla om den firman du rekommenderar kan leverera det vi vill ha.
 
Kan varmt rekommendera fönsterleverantören, finns i hela Sverige. Vi har för vår del beställt från Sunne. Det är stoora fönster 2,70 höga och ett helt parti på c:a 6m. De är väldigt hjälpsamma och tillmötesgående vad gäller kundernas krav !! Har väldigt vettiga priser och bra kvalitet !!!
 
Gammal tråd men är det någon som kan skriva ut vilken leverantör från tex Polen som ni jobbat med och kan rekommendera?
 
https://klaasmerk.ee
Visserligen i Estland men gör bra saker.
Vet inte om dom levererar till Sverige men transport har ni kanske tänkt ordna själva ändå .
 
  • Gilla
mar-schmidt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.