Hej!
Har en hall med takbelysning som tänds med två strömbrytare, trapp. Har tänkt byta ena strömbrytaren till en rörelsedetektor, och har köpt en sådan, som inte behöver nolla. Alltså kan anslutas med två sladdar.
I befintlig stömbrytare så är det ju två tändtrådar, och fasen. Men i rörelsedetektorn, finns det bara ett utag för lampsladd.
Undrar om det går att koppla in båda i detta uttag? Någon smart som vet?
 
  • Öppen strömbrytardosa i vägg med trådar och befintlig strömbrytare, redo för byte till rörelsedetektor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En rörelsedetektor med etiketterade anslutningar för "N" och "L", hålls framför en otydlig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörelse och strömbrytare, hur vill du att det ska fungera , mera info behövs, normalt så har man bara en rörelseindikator som tänder, nu en trappfunktion och det går inte bra.
 
Har du någon manual/installationsavisning till denna
Vilket fabrikat och vilken modell är det?
 
P PalleNea skrev:
Hej!
Har en hall med takbelysning som tänds med två strömbrytare, trapp. Har tänkt byta ena strömbrytaren till en rörelsedetektor, och har köpt en sådan, som inte behöver nolla. Alltså kan anslutas med två sladdar.
I befintlig stömbrytare så är det ju två tändtrådar, och fasen. Men i rörelsedetektorn, finns det bara ett utag för lampsladd.
Undrar om det går att koppla in båda i detta uttag? Någon smart som vet?
Jag kopplade fasen men bara den ena tändtråden till rörelsedetektorn (satte ubåt på den andra). I så fall fungerar den kvarvarande strömbrytaren som brytare också.

Fas till "L" och ena tändtråden till "~"
 
M multix skrev:
Jag kopplade fasen men bara den ena tändtråden till rörelsedetektorn (satte ubåt på den andra). I så fall fungerar den kvarvarande strömbrytaren som brytare också.

Fas till "L" och ena tändtråden till "~"
Hur blir trappkopplingen då , fungerar /fungerar ej
 
Det är en ganska liten hall, och det är egentligen bara den ena strömbrytaren som används i nuläget. Det är den jag ska byta till rörelsedetektor. Den andra hade jag tänkt ska stå i samma läge hela tiden. Så det bara är rörelsedetektorn som ”styr” lampan
 
U Uffe A skrev:
Har du någon manual/installationsavisning till denna
Vilket fabrikat och vilken modell är det?
 
  • Förpackning för PIR-rörelsesensor OR-CR-220 med tekniska specifikationer och 3 års garanti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har kollat manualen till den nu
Kan inte se att den kan ersätta två trappbrytare
Tänder du på brytaren är lampan tänd ända tills att du slår ifrån den brytaren
Har du möjlighet att koppla in den utöver de trappbryare du har så fungerar det
Ett annat alternativ är att byta båda brytarna mot samma rörelsevakt.
Men då försvinner möjligheten att koppla förbi rörelsevakterna
 
K Kurtivan skrev:
Här en länk när jag skulle sätta rörelsevakter i vår källartrapp:
[länk]
Du har ju med en brytare
Här var ju förutsättningarna att byta ut en brytare mot en rörelsevakt i en trappkoppling
 
U Uffe A skrev:
Du har ju med en brytare
Här var ju förutsättningarna att byta ut en brytare mot en rörelsevakt i en trappkoppling
Nej jag har bara rörelsevakter, inga brytare dom bytte jag ju ut. Ändrade ju lite på dragningen så jag bytte nog inte rakt av utan såg till att de hade samma fas och tändtråden gick från belysningen till båda detektorerna.
 
K Kurtivan skrev:
Nej jag har bara rörelsevakter, inga brytare dom bytte jag ju ut
Ok
Då fungerar det på det sätt som jag beskrev
Problemet (om man nu tycker det är ett problem) är att man inte kan tvångstyra belysningen
 
U Uffe A skrev:
Ok
Då fungerar det på det sätt som jag beskrev
Problemet (om man nu tycker det är ett problem) är att man inte kan tvångstyra belysningen
U Uffe A skrev:
Ok
Då fungerar det på det sätt som jag beskrev
Problemet (om man nu tycker det är ett problem) är att man inte kan tvångstyra belysningen
Använder Eljos detektorer och då kan man styra.
Eljos väggmonterad detektor för ljusstyrning med rörelsesensor och reglage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Kurtivan skrev:
Använder Eljos detektorer och då kan man styra.
[bild]
Lite skillnad på Eljo och Orno.
Inte bara i pris :cool:
 
U Uffe A skrev:
Lite skillnad på Eljo och Orno.
Inte bara i pris :cool:
Jag började med Biltemas men vet nu att kvalité ger bättre resultat över tid.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.