Hej
ska byta ut gammalt vägguttag i min villa och såg då att en tretexskiva (träfiberskiva) monterats invändigt och att apparatdosan (i plåt) då hamnat 20 mm in i väggen. Tycker det känns tveksamt att ha detta "glapp" med antändbart material i ett vägguttag. Min fråga gäller hur man bäst löser det. Finns det förhöjningsringar som passar? Ska man ha ett mer utanpåliggande vägguttag? Eller gör det inget?
mvh Robert
 
Finns förhöjningringar som passar 70 mm ( Dyrt ) det med att sätta ett nytt uttag, skruva fast uttaget i väggen , brukar vara hål i metalldelens hörn. Plåtdosa där brukar uttagen lossna i . Du kan såga av ytterdelen på en vanlig apparatdosa ( billigare ) och sätta i hålet , då får du fästa uttaget i väggen med skruv.
 
Annars kan du byta hela dosan mot en rotdosa, men det blir ju en lite större operation.
 
D Dublin skrev:
Annars kan du byta hela dosan mot en rotdosa, men det blir ju en lite större operation.
Är det en plåtdosa nu så är det säkert bergmanrör med och då går det inte att byta till rot utan att öppna upp väggen
 
E
Går visst. Demolera dosan utifrån, på med rörmuff på plåtröret och en bit flexrör ut till multidosan.
 
E Emil_K skrev:
Går visst. Demolera dosan utifrån, på med rörmuff på plåtröret och en bit flexrör ut till multidosan.
Hur lång är en muff ? Då ska kapen vara en bit upp i väggen och ytterliga en bit för att få dit rör/flexslang, har varit med om att kapa en muff, men då är det 16 rör och inte bergmanrör som är ca 15 mm och muffen skvalpar på röret löst.
 
Hej, då har jag fått svar tror jag. Det är stålrör i väggen, ja. Men jag provar att kapa en dosa och att skruva fast uttaget. Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.