Mitt hus ligger bokstavligt talat på tomtgränsen, och precis utanför finns en grusad trottoar som jag skulle vilja köpa en del av. Denna ägs av kommunen, och totalt rör det sig om 22.5 m2 (15×1.5m). Vad tror ni att detta skulle hamna på? Har förstått att det alltid blir dyrt när lantmäteriet är inblandat. Vad är den eventuella risken man tar om man inte köper till tomten utan bara nyttjar marken? Planen är att anlägga en mindre häck, samt lägga singel. Jag bor på en mindre ort i ett detaljplanerat område
 
  • Gilla
K-H Hermansson
  • Laddar…
Har kommun nåt som helst intresse att sälja?
 
Hur kan huset få ligga på tomtgränsen?
Priset på köp av mark lär ju bero på vilken kommun det är. Har du ställt frågan än?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Har kommun nåt som helst intresse att sälja?
Jag hoppas det. Marken har tidigare tillhört fastigheten, fram tills för drygt 10 år sen då det gjordes ett omfattande markarbete i området och dåvarande ägare valde att byta omnämnd markremsa mot en annan på motsatt sida av tomten
 
  • Gilla
Dondack
  • Laddar…
Jag tänker om det är en trottoar där nu hur blir det med den?
 
K Kane skrev:
Hur kan huset få ligga på tomtgränsen?
Priset på köp av mark lär ju bero på vilken kommun det är. Har du ställt frågan än?
Tomtpriserna ligger på cirka 300kr/m2 generellt i kommunen, vilket vore helt ok enligt mig. Det jag är rädd för är administrativa avgifter och schablonsbelopp som inte avspeglar tomtremsans värde

Frågan är inofficiellt ställd till den ansvariga på kommunen
 
Stefan N Stefan N skrev:
Jag tänker om det är en trottoar där nu hur blir det med den?
Trottoaren skulle halverats, och då vara lika bred som den är vid flera av grannhusen. Dessa har nämligen kvar tomtremsan framför huset
 
Shakalaka Shakalaka skrev:
Tomtpriserna ligger på cirka 300kr/m2 generellt i kommunen, vilket vore helt ok enligt mig. Det jag är rädd för är administrativa avgifter och schablonsbelopp som inte avspeglar tomtremsans värde

Frågan är inofficiellt ställd till den ansvariga på kommunen
OM kommunen har intresse av att sälja, vilket jag är väldigt tveksam till så har du ingen som helst nytta av marken. I detaljplanen regleras detta område säkerligen som allmän platsmark eller gata. Så värdet på tomten är kanske 10-50 kr/kvm.

En fastighetsreglering ligger på ca. 30-50 tusen kr och sedan tillkommer det kostnad för att trottoaren ska byggas om och även skötas av dig?
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
OM kommunen har intresse av att sälja, vilket jag är väldigt tveksam till så har du ingen som helst nytta av marken. I detaljplanen regleras detta område säkerligen som allmän platsmark eller gata. Så värdet på tomten är kanske 10-50 kr/kvm.

En fastighetsreglering ligger på ca. 30-50 tusen kr och sedan tillkommer det kostnad för att trottoaren ska byggas om och även skötas av dig?
Det är precis dessa administrativa kostnader jag är intresserad av att veta. Har du några konkreta uppgifter?

Värdet i mina ögon är betydligt större än marknadsvärdet, då den kommer ändra helhetsuppfattningen kring fastigheten. Därmed skulle jag kunna tänka mig att lägga en del på att förvärva marken. Det jag dock även är väldigt intresserad av att veta är vad dom potentiella konsekvenserna är om jag nyttjar marken utan att äga den. I och med att grannhusen har tomt som sträcker sig längre ut mot vägen skulle detta antagligen gå obemärkt förbi, men vill såfall veta vilka risker jag tar
 
Första frågan är om markremsa du vill köpa är planlagd som allmän plats eller kvartersmark?

Är det allmän plats är det i dagsläget inte möjligt av två anledningar.

Dels eftersom kommunen som markägare inte har rätt att sälja (eller lämna grannmedgivande) för allmän platsmark. Den är till för ”alla”. I teorin skulle det kanske kunna hållas folkomröstningen men i praktiken faller det ju på sin orimlighet.

Sen gör inte Lantmäteriet en fastighetsreglering som innebär att allmän plats och kvartersmark hamnar inom samma fastighet.

Återstår är detaljplaneändring men även om kommunen skulle vara positivt inställd skulle jag säga att det kostar mer än det smakar. Då skulle du bekosta både planändring och lantmäteriförrättning.

Om det idag är en trottoar som driftas av kommunen lär ju denne märka om någon helt plötsligt bytt markbeläggning och planterat häck där?
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Shakalaka Shakalaka skrev:
Jag hoppas det. Marken har tidigare tillhört fastigheten, fram tills för drygt 10 år sen då det gjordes ett omfattande markarbete i området och dåvarande ägare valde att byta omnämnd markremsa mot en annan på motsatt sida av tomten
Är du säker på att detta är korrekt?

Dels borde en kommun inte ha något som helst intresse av att äga en remsa bostadsmark. Så hade varit rimligare om tidigare ägare bara köpt den mark den ville ha? (Om inte kommunen ansåg att markbiten var bra att ha för trottoarens/driftens skull men då lär de ju inte vilja sälja nu).

Och dels skulle Lantmäteriet då för 10 år sedan fastighetsreglerat så att huset står precis i fastighetsgräns. Det låter också konstigt. Eller togs detaljplanen fram i samband med detta ?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Det är inte helt ovanligt att en villatomt sedan länge delvis är allmän platsmark, något som inte reglerats i samband med att detaljplanen tagits fram. Kommunen är då skyldig att lösa in marken. Det skulle kunna vara en förklaring till att kommunen ”köpte” marken ifråga.

Men som sagt OM det är allmän platsmark så får kommunen inte sälja marken. Då får man överväga att ändra detaljplanen, vilket i så fall bir en ytterligare kostnad på 100 000+.
 
H hempularen skrev:
Det är inte helt ovanligt att en villatomt sedan länge delvis är allmän platsmark, något som inte reglerats i samband med att detaljplanen tagits fram. Kommunen är då skyldig att lösa in marken. Det skulle kunna vara en förklaring till att kommunen ”köpte” marken ifråga.

Men som sagt OM det är allmän platsmark så får kommunen inte sälja marken. Då får man överväga att ändra detaljplanen, vilket i så fall bir en ytterligare kostnad på 100 000+.
Absolut låter det som den troliga förklaringen. Och att kommunen då med förre ägaren gick med på markbyte som betalning för inlösen.
 
H hempularen skrev:
Det är inte helt ovanligt att en villatomt sedan länge delvis är allmän platsmark, något som inte reglerats i samband med att detaljplanen tagits fram. Kommunen är då skyldig att lösa in marken. Det skulle kunna vara en förklaring till att kommunen ”köpte” marken ifråga.

Men som sagt OM det är allmän platsmark så får kommunen inte sälja marken. Då får man överväga att ändra detaljplanen, vilket i så fall bir en ytterligare kostnad på 100 000+.
Kommunen har endast skyldighet att lösa in den vid kommunalt huvudmannaskap. Är det enskilt huvudmannaskap kan allmän plats ingå i en bostadsfastighet men det bör generellt inte tillföras en befintlig bostadsfastighet.

Om det rör sig om kvartersmark bör en sån förrättning kosta 30-35 000, iaf om din fastighet har lagligen tillkomna och kända gränser.
 
  • Gilla
Shakalaka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.