Hej,
Har en renoveringsansökan pågående hos min brf styrelse där dom vill veta mer detaljer om eventuell installation av golvvärme i hall. Idagsläget finns elburen golvvärme i badrum och ev skulle jag vilja lägga elslingor även under golv i hall. Har dom rätt till att ha åsikter eller ta beslut ifall jag får installera detta eller ej? Min tanke är att endast vattenburen golvvärme hade varit beslutspliktig, inte elburen.

Är jag skyldig att informera dom om detta i min renoveringsansökan? Har exkluderat detta i ansökan med resonemang att jag fritt får installera de elinstallationer som är lämpliga inom min tre-fas kapacitet för lägenheten om det görs fackmannamässigt.

Rätt eller fel?
 
Bör stå i föreningens stadgar, titta där. Men generellt så brukar allt som är ingrepp i el, gas, värme, vatten, avlopp och ventilation kräva föreningens godkännande.
 
Stämmer verkligen detta just för elburen golvvärme?

Det står inget om ingrepp i el i stadgarna utan det är standardformuleringen kring:
1. ingrepp i bärande konstruktion,
2. ändring av befintlig ledning av avlopp, värme, gas eller vatten eller
3. annan väsentlig förändring av lägenheten.

står under sektionen underhåll att man som bostadsrättsägare är ansvarig för golvvärme som man själv installerat.
 
Golvvärme är definitivt värme så jag skulle säga att du är skyldig att informera. Varför vill du inte informera?
 
Det är vattenburna element i hela lägenheten, så denna golvvärme i hall är endast för komfortvärme och står ej för uppvärmningen av lägenheten. Det har således inget med uppvärmningen av lägenheten att göra tänker jag?

Tänker att man inte ska ansöka för saker som inte är beslutspliktiga?
 
Elektrisk golvvärme är inte en fråga för styrelsen. Börjar du ta bort element däremot..
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
Inga element berörs eller tas bort i ärendet, detta är enbart en fråga om att göra golvet lite trevligare att gå på.

Hur kan jag förklara för styrelsen att dom inte har rätt att fråga/ge sin syn på saken? Styrelsen saknar kunskap i byggärenden, dom inte vet vad dom har rätt att fråga eller ej är min tolkning - därav kommer frågan och synpunkten.
 
Vi har nyss installerat elektrisk golvvärme i hallen utanför vårt badrum - passade på att byta klinker när vi renoverade badrummet. Badrummet har hanterats via styrelsen, inte hallgolvet. Vår förening vill att man informerar även om arbeten som man inte behöver föreningens godkännande för, men enbart med information om företag och datum så att de har lite koll. Då hallen gjordes av samma företag under badrumsrenoveringen behövde vi inte ens göra det.
 
JanneJanne123
Enklast är väl att bara berätta om golvvärmeplanerna och vänta med att bråka tills du eventuellt får negativ respons från styrelsen?
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Fast föreningen har ju inget med saken att göra. Vad är nästa steg; berätta att man ska ta in en elektriker för några nya uttag? Måla väggar? Byta golv? Jag skulle hålla ansökan till enbart de saker som lagen och stadgarna säger att föreningen behöver godkänna, och hänvisa till dem.
 
E EleonorU skrev:
Hej,
Har en renoveringsansökan pågående hos min brf styrelse där dom vill veta mer detaljer om eventuell installation av golvvärme i hall. Idagsläget finns elburen golvvärme i badrum och ev skulle jag vilja lägga elslingor även under golv i hall. Har dom rätt till att ha åsikter eller ta beslut ifall jag får installera detta eller ej? Min tanke är att endast vattenburen golvvärme hade varit beslutspliktig, inte elburen.

Är jag skyldig att informera dom om detta i min renoveringsansökan? Har exkluderat detta i ansökan med resonemang att jag fritt får installera de elinstallationer som är lämpliga inom min tre-fas kapacitet för lägenheten om det görs fackmannamässigt.

Rätt eller fel?
Svara bara styrelsen att de eljobb som är planerade utförs av behörig elektriker och utförs fackmannamässigt. Punkt slut!
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Du skulle inte nämnt ngt om gv från början så hade du sluppit. Nu vet de ju dina planer men de kanske tror att du vill ta bort elementen. Tror du får köra med öppna kort tills du vet mer. Skulle de säga blankt nej så ”köp det” men lägg in ändå. De har väl ingen besittningsrätt efter renovering? Och i så fall får du väl hänga en tavla över termostaten…
 
JanneJanne123
1 16386 skrev:
Fast föreningen har ju inget med saken att göra. Vad är nästa steg; berätta att man ska ta in en elektriker för några nya uttag? Måla väggar? Byta golv? Jag skulle hålla ansökan till enbart de saker som lagen och stadgarna säger att föreningen behöver godkänna, och hänvisa till dem.
Fast nu frågade ju föreningen om just detta och då är väl det rimligaste att svara? Uppenbart har de formellt inget med saken att göra, men varför bråka innan det är ett problem? Styrelsen är ju andra boende i föreningen och inte någon slags mörk mystisk organisation som vill alla illa.
 
Problemet är att dom vill inkludera frågan i renoveringsansökan för att begära utlåtande från fackman/elektriker om att installation inte påverkar fastighetens elförsörjning. Lgh har idag gashäll och elugn, önskar byta till induktionshäll + lägga lite extra golvvärme i hall. Det finns 3-fas 20 amp indraget i skåp i lgh. Styrelse är orolig för att nya installationer i lgh ska försämra fastighetens totala elförsörjning då det vintertid blir problem med huvudsäkring i källaren när bergvärmepumpen går igång. samtliga grannar har redan bytt till elspis.

Har utlåtande från Ellevio som säger att elspis + utökad golvvärme normal ryms inom 20 ampere och 3-fas.

Styrelse fösöker lägga ansvar på mig som medlem att gå i god för föreningens underdimensionerade kapacitet genom kräva utlåtande kring elarbeten inom renoveringen. Jag ser inte ens att jag ska behöva lämna utlåtande för något av detta eller ta mer ansvar än att installtioner sker av behörig elektriker.
 
  • Gilla
Emil_K och 1 till
  • Laddar…
Vad ingår mer i renoveringsansökan? Det är många saker som går utanför den rätt styrelsen har att ställa krav på medlemmarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.