wildeside
Rickard. Rickard. skrev:
Beror väl på, har han blivigt informerad om att det ligger golvvärme i golvet?

(tror du förstår min poäng redan här)
Jag som yrkesman tar iaf reda på förutsättningarna hos kunden innan jag gör jobbet. Frågar/tittar och förlitar mej inte på att jag har tur och förväntar mej inte på att kunden är insatt i hur jag utför jobbet och att kunden informerar mej om eventuella faror och risker oavsett om det är en privat eller företaga kund. Trodde att det är en del i att vara yrkesman. I mitt jobb gör vi iaf en riskanalys som en del av egenkontrollen.
 
  • Gilla
Allvetaren och 5 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Är det verkligen ett "el" jobb att skarva en kabel?
Varför är lösningen enligt dig att skarva kabeln med en ev extra dosa 15 cm från den redan befintliga dosan? Det skriker ju hempul deluxe. Takfirmans "reparation" skriker pizzeriakoppling. För att svara på frågan; Ja, det är ett "el"-jobb.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
wildeside wildeside skrev:
Jag som yrkesman tar iaf reda på förutsättningarna hos kunden innan jag gör jobbet. Frågar/tittar och förlitar mej inte på att jag har tur och förväntar mej inte på att kunden är insatt i hur jag utför jobbet och att kunden informerar mej om eventuella faror och risker oavsett om det är en privat eller företaga kund. Trodde att det är en del i att vara yrkesman. I mitt jobb gör vi iaf en riskanalys som en del av egenkontrollen.
Ja allt beror väl på vars man drar sin gräns för vad som är rimligt att undersöka. Golvvärme är ju så självklar risk att det får man inte missa men en elkabel (korkat) förlagd blir ju ohållbart. Jag tycker inte det är rimligt att man ska in på alla vindar och kolla om man vågar spika.

Jag tycker dock att det borde finnas tillräckligt i goodwillkassan (bästa markbadsföringen) för att lösa detta rätt men det är ju inget jag skulle vara beredd att kräva, fråga är såklart okej.
 
  • Gilla
Boek
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Håller ej med. Takläggaren anlitar ett auktoriserat elinstallationsföretag som ordnar till installationen på takfirmans bekostnad. Det är absolut inte TS problem att takfirman klantat sig. Sen är det inte OK med takfirmans Mickey Mouse-lagning.
Temporärt hade den ju varit OK om de lovat att skicka en elektriker så snart som möjligt, men nu verkar det ju som att TS behövt fråga om det vilket lutar åt att de tänkte lämna det så.
 
  • Gilla
Boek
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Varför är lösningen enligt dig att skarva kabeln med en ev extra dosa 15 cm från den redan befintliga dosan? Det skriker ju hempul deluxe. Takfirmans "reparation" skriker pizzeriakoppling. För att svara på frågan; Ja, det är ett "el"-jobb.
Var skrev jag något om dosa?
Jag menar om man får lov att byta ett eluttag så borde det finnas en rimlighet i att man får reparera kabeln med...
 
  • Gilla
Boek
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Var skrev jag något om dosa?
Jag menar om man får lov att byta ett eluttag så borde det finnas en rimlighet i att man får reparera kabeln med...
Det var jag som skrev ev=eventuell. Hur skulle du lösa skarven med installationskabeln som är dragen i flexröret?
 
  • Gilla
Boek
  • Laddar…
Redigerat:
Och det är också lite märklig dragning av el mot råsponten där man borde veta att det kommer att spikas förr eller senare...
 
  • Gilla
b_hasse och 3 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Jag menar om man får lov att byta ett eluttag så borde det finnas en rimlighet i att man får reparera kabeln med...
Ja det kanske vore rimligt men här styr regelverket exakt vad som undantas och därmed får göras av en lekman.

Från: https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/foreskrifter/elsak-2017-2.pdf

Sida från elsäkerhetsverkets föreskrifter med text om undantag från kraven i elsäkerhetslagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Var skrev jag något om dosa?
Jag menar om man får lov att byta ett eluttag så borde det finnas en rimlighet i att man får reparera kabeln med...
Det är en avsevärd skillnad på kunskapskrav om du skall skarva en kabel eller byta ett uttag. Tycker den här tråden illustrerar det mycket bra...

Om du skall byta ett uttag så är egentligen det enda materialval du kan göra fel, om du köper jordat/ojordat fel (vilket uppenbarligen inträffar). Men skall du skarva en kabel måste du för det första inse om det överhuvudtaget går eller om den måste bytas. Sedan behöver du göra ett korrekt val av material, både dosa, och skarvdon. Där finns stora möjligheter att välja fel, beroende på skarvens placering, vilken typ av kabel skall kopplingen stödja osv.

Fortfarande inte någon rocket science (för det mesta), men det är en svårighetsgrad som ligger långt över att bara byta ut ett bef. uttag. OCh dte är framförallt ett område där risken är stor att en mindre kunnig inte ens inser att det går att välja fel material.
 
  • Gilla
Boek
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Och det är också lite märklig dragning av el mot råsponten där man borde veta att det kommer att spikas förr eller senare...
Varför ska det någonsin spikas genomgående spik på det viset? Det är inte direkt roligt att ha en massa spikspetsar i taket.
 
  • Gilla
Mortsken och 1 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Och det är också lite märklig dragning av el mot råsponten där man borde veta att det kommer att spikas förr eller senare...
Har fått byta en 2 timmar gammal ränndal för att elektrikern inte orkade spika upp en bräda till sina sladdar....
 
  • Gilla
  • Haha
CarVal och 2 till
  • Laddar…
Takfirman var uppe på vinden och inspekterade inför offerten.

De hade gjort en ganska omfattande research innan, mycket mer än de andra som vi också fått offerter på.

Själva takbytet blev bra och de höll alla tider samt var smidiga att ha att göra med.

Sen var det i mina ögon ren otur att en spik hamnade mitt i ledningen. Det är sånt som händer.
 
  • Gilla
foppa och 2 till
  • Laddar…
Skönt att de var bättre på tak än el då :) Känns som att det fanns stor risk för kortslutning där så tur att du såg det!
 
  • Gilla
Boek
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är en avsevärd skillnad på kunskapskrav om du skall skarva en kabel eller byta ett uttag. Tycker den här tråden illustrerar det mycket bra...

Om du skall byta ett uttag så är egentligen det enda materialval du kan göra fel, om du köper jordat/ojordat fel (vilket uppenbarligen inträffar). Men skall du skarva en kabel måste du för det första inse om det överhuvudtaget går eller om den måste bytas. Sedan behöver du göra ett korrekt val av material, både dosa, och skarvdon. Där finns stora möjligheter att välja fel, beroende på skarvens placering, vilken typ av kabel skall kopplingen stödja osv.

Fortfarande inte någon rocket science (för det mesta), men det är en svårighetsgrad som ligger långt över att bara byta ut ett bef. uttag. OCh dte är framförallt ett område där risken är stor att en mindre kunnig inte ens inser att det går att välja fel material.
H hempularen skrev:
Det är en avsevärd skillnad på kunskapskrav om du skall skarva en kabel eller byta ett uttag. Tycker den här tråden illustrerar det mycket bra...

Om du skall byta ett uttag så är egentligen det enda materialval du kan göra fel, om du köper jordat/ojordat fel (vilket uppenbarligen inträffar). Men skall du skarva en kabel måste du för det första inse om det överhuvudtaget går eller om den måste bytas. Sedan behöver du göra ett korrekt val av material, både dosa, och skarvdon. Där finns stora möjligheter att välja fel, beroende på skarvens placering, vilken typ av kabel skall kopplingen stödja osv.

Fortfarande inte någon rocket science (för det mesta), men det är en svårighetsgrad som ligger långt över att bara byta ut ett bef. uttag. OCh dte är framförallt ett område där risken är stor att en mindre kunnig inte ens inser att det går att välja fel material.
Trodde kravet var nödvändig kännedom... gör man fel så brister man ganska uppenbart på den punkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.