D
Jag tror jag får plats med en HEA12 men såklart blir det billigare med en 100.

Om jag skullevilja byta ut IPE100 mot en UPE)vad skulle då krävas för dim. på den?
 
S
Det blir en motsvarande UPE100. Med en UPE80 så får du en nedböjning på ca 9 mm.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
S
Tänk på att en IPE balk är väldigt vippningsbenägen, så se till att stadga den ordentligt när du fäster taket. Medan en UPE balk är vridningsbenägen.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
S
Jag har inte någon erfarenhet rent praktiskt men teknisk sätt så är det bättre om den ligger ner, sen beror det väl lite på hur man vill utforma ens konstruktion.
 
D
Ligger ner? Som en skål, alltså ett U?
 
Nej nej, den måste stå upp (som ett C) om den ska vara jämförbar med en IPE som då naturligtvis oxå monteras stående.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Jag skulle inte använda vare sig HEA, IPE eller UPE. De är samtliga mindre lämpliga i sammanhanget. Det blir heller inte snyggt, mer som en stålutställning. Jag skulle använda fyrkantsrör, VKR.
 
  • Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
D
Jag tänkte att en stålutställning vore lite häftning men vid närmare eftertanke så har du helt rätt! ….som vanligt.

Vad ska jag välja för dimension som motsvarar:

bärlina (HEA 120)

taktegel (IPE 100)

Jag antar att det blir en vikt/pris fråga vs det visuella.

mvh
 
HEA 120: VKR 150x100x5. IPE 100: VKR 100x50x5. När det gäller VKR finns det en stor mängd kombinationer om man även tar in godstjockleken i valet. Man väljer lämpligen bäst styvhet per kilo.VKR 150x100x5 väger t.ex. mindre än 140x80x6,3
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Då blir höjden 25 cm (15+10), vilket är för högt, tyvärr.

Skulle 100x100x10 fungera?
 
Nej, men kombinationen 120x120x8 och 80x80x7,1.
 
D
VKR blir verkligen mycket tyngre än HEA för motsvarande böjstyvhet.

VKR 120x120x8 27 kg/m

HEA 120 19 kg/m
 
Det är ditt bygge. Du får göra vad du vill. Sov på saken, det brukar alltid hjälpa!
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.