krillek krillek skrev:
Jag ställer alltid mina penslar i rå linolja. Tycker att det fungerar ypperligt och vissa penslar har nog förvarats på det sättet i flera år utan rengöring. Om jag av någon anledning måste göra rent en pensel börjar jag med ett par varv terpentin efter noggrann urtorkning på papper. Terpentinet tunnar ju ur färgen och gör efterföljande rengöring med linoljesåpa så mycket enklare.
Precis så gör vi med.
 
krillek krillek skrev:
Jag ställer alltid mina penslar i rå linolja. Tycker att det fungerar ypperligt och vissa penslar har nog förvarats på det sättet i flera år utan rengöring. Om jag av någon anledning måste göra rent en pensel börjar jag med ett par varv terpentin efter noggrann urtorkning på papper. Terpentinet tunnar ju ur färgen och gör efterföljande rengöring med linoljesåpa så mycket enklare.
Vatten funkar nästan lika bra. Penseln jag använder till fasaden har inte gjorts rent på flera år, den står i en burk med vatten med en skvätt olja på ytan så det inte ska dunsta. Men penseln mår säkert bättre av att stå i olja.

Men nog är det jobbigare att måla ur och hålla på med nafta och såpa än att tvätta en pensel efter vattenburen färg. Förut hade Biltema en helt fantastisk penseltvätt som löste upp även torkad linoljefärg ur penseln, men deras nya är inte alls bra, bättre med nafta och såpa.
 
hsd
Jag tvättar penslar med såpa och vatten
 
krillek krillek skrev:
Håller fullständigt med dig. Det är ju även så att om man gör helt trärent så måste man vara extra noggrann med att isolera kvistar med scellack om man inte vill ha genomslag. Kan man (kunden) köpa att lister/profiler är lite igenmålade så kan det till och med vara en fördel att låta väl sittande gammal färg vara kvar ur det perspektivet men det är som sagt en smaksak och det finns inget rätt eller fel.

När det gäller att ta bort gammal färg i lister/profiler så kan man många gånger också göra mer skada en nytta om man inte är väldigt försiktig. Torrskrappning/slipning skulle jag inte alls rekommendera utan hellre varmluftspistol och speedheater, väl anpassade skrapor och slöa instrument.
Håller med.
När färgen är hårdare än träet under är risken stor att man skadar mer om man försöker skrapa bort färgen. Mjukar man däremot upp färgen med värme så behöver inte lika mycket kraft användas, vilket skonar de underliggande profilerna. Viktigt också med färgskrapor som passar i profilerna.
Jag renoverar 20-talsfönster och all färg behöver tas bort då trädelar behöver bytas pga bristande underhåll. Linoljefärg känns självklar för att ge fönstren ytterligare 100 år. :)
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Jag tvättar penslar med såpa och vatten
Som sagt, jag också de få gångar jag måste tvätta. Min erfarenhet är samtidigt att om du har en pensel helt indränkt med färg så går det åt väldigt mycket såpa och vatten för att få bort färgen. Ett par varv med lösningsmedel först tar bort 95% och gör efterföljande såptvätt så mycket effektivare.

Dessutom återanvänder jag det mesta av terpentinet till att späda med om jag behöver tunnare färg eller halvolja som grundning före målning.
 
G
Jag brukar använda Färgrike Skonsam förtunning 222. Måla ur penseln först, sen grovrengör i en burk med 222, ny burk med renare 222, sen riktig linoljesåpa, vatten. Penseln som ny men det tar en stund.
 
krillek krillek skrev:
Som sagt, jag också de få gångar jag måste tvätta. Min erfarenhet är samtidigt att om du har en pensel helt indränkt med färg så går det åt väldigt mycket såpa och vatten för att få bort färgen. Ett par varv med lösningsmedel först tar bort 95% och gör efterföljande såptvätt så mycket effektivare.

Dessutom återanvänder jag det mesta av terpentinet till att späda med om jag behöver tunnare färg eller halvolja som grundning före målning.
Så gör jag också. Om naftan får stå en stund så sjunker pigmentet mot botten så man slipper få med det när man ska späda färg. Utan lacknafta/terpentin har i alla fall jag inte lyckats få rent större penslar med såpa om dom är indränkta till roten. Men det är ändå tillräckligt drygt att tvätta linoljepenslar för att jag hellre ställer dom i vatten.
 
(Där kan du välja mellan latexfog eller kemiskt träspackel.) Vad är kemiskt träspackel? Är det allt som inte är latex? Jag använder ett linolja spackel "vet inte riktigt vad det innehåller" eller så använder jag äggoljetempera spackel som jag blandar själv med ägg, olja, vatten, jordpigment och kiselgur, är det då kemiskt?

Om det blir klumpar i färgen som det skrevs om, är det för att det innehållet nå torkmedel? Jag blandar min egen färg, bara pigment och olja och har alldrig blivit nå klumpar i den.
 
  • Gilla
Långfarare
  • Laddar…
Klumpar kan man få om färgen är gammal. Om man haft den i en inte helt tät burk, eller en stor burk med väldigt lite färg i och det blivit skinn på färgen, eller om det ramlat ner halvtorr färg från kanterna på burken. Funkar bra att sila bort.
 
Många av färgerna jag blandade till fönstrens är det inte nå klumpar i än. 6år sen jag blandade dom nu. Förvarar dom ute i en bod och har dom upp å ned.
 
6 år är inte speciellt länge, i normalfallet håller linoljefärg berätydligt längre. Jag har vanlig latexfärg som är mer än dubbelt så gammal och linoljefärg är över 30 år utan klumpar i. Men det beror helt på hur man använder färgen, burkar som öppnas ofta för diverse småjobb löper större risk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.