S Stefan1972 skrev:
ja du har sagt det förut men om priserna stiger för alla så stiger väl nivåerna även där? Viket gör att de riktigt pengastinna inte ser el som en bra marknad osv osv.........

Men du kan väl istället berätta hur du ser på allt då? Hur ser du på framtiden? vad händer när elpriser rakar i höjden såhär och det kanske inte är slut än? Det låter nästan som att det inte spelar nån roll för din del?
Terminerna pekar på lägre priser framöver, särskilt i SE3 med Finlands reaktor som går igång.
Prisrallyt är en följd av flera faktorer som inträffar samtidigt (lite nederbörd dvs låga vattenreservoarnivåer coh mångdubblade gaspriser de viktigaste) PLUS det faktum att vi i Sverige och Norge inte har tillräckligt utbyggd kapacitet från NORD till SYD (skyller på SVK och Statnett) så blev det ett prisrally i södra skandinavien..
Normalisering är att vänta, inte helt ned till de lägsta nivåerna vi sett sista åren men en bra bit under kronan.
 
S Stefan1972 skrev:
jo absolut men producentens grundpris står väl inte still? Det du beskriver är ju det som händer oavsett pris, det är nog alla med på. Om tidigare priser har legat på 10 öre från producent och alla har tagit ca enkronan ut. Ja då finns det ju marginaler åt alla. Helt plötsligt kostar det enkronan ut från producent. Eller kanske mer..........Då stiger ju hela marknaden på samma sätt som tidigare såklart men någonstans där blir det väl problem? Gemene kund skiter ju inte pengar och saker och ting kommer att hända. Visst, de kan sälja el för 5kr kWh men hur många har råd med det i längden. Då faller väl allt som ett korthus anta jag och de som spekulerar drar öronen åt sig och kedjereaktionen sätter igång..........
Du har fri konkurrens på elmarknaden och hade nån tagit ut 1kr då spoten var 10öre (90öres påslag) så hade han inte fått en enda kund...
 
C
S Stefan1972 skrev:
jo absolut men producentens grundpris står väl inte still?
Producenten får naturligtvis stå för det avtalade priset så länge kontraktet löper.
Så inom ramen för ett givet fastpriskontrakt så står priset still på avtalat pris, ja.
 
Z Zodde skrev:
Du har fri konkurrens på elmarknaden och hade nån tagit ut 1kr då spoten var 10öre (90öres påslag) så hade han inte fått en enda kund...
nu jämförde jag bara vad eltillverkaren säljer ut på marknaden och vad elbolaget tar till konsument. Det var bara ett exempel. Samma som att köpa en banan för 10 öre och sälja den för 1kr i handeln. Det ger utrymme för spekulationer. Om eltillverkaren när ev avtal löpt ut på marknaden blir tvungen att ta 1kr för samma el och sen ska allt adderas på det. Då borde det hända saker på marknaden.......och det kan ju inte fortgå hur länge som helst.
 
C cpalm skrev:
Producenten får naturligtvis stå för det avtalade priset så länge kontraktet löper.
Så inom ramen för ett givet fastpriskontrakt så står priset still på avtalat pris, ja.
ja naturligtvis........det förstår jag också. Men avtalen kan ju lika väl löpa ut för dem som det gör för vanliga konsumenter precis när det är som dyrast..........
 
S Stefan1972 skrev:
nu jämförde jag bara vad eltillverkaren säljer ut på marknaden och vad elbolaget tar till konsument. Det var bara ett exempel. Samma som att köpa en banan för 10 öre och sälja den för 1kr i handeln. Det ger utrymme för spekulationer. Om eltillverkaren när ev avtal löpt ut på marknaden blir tvungen att ta 1kr för samma el och sen ska allt adderas på det. Då borde det hända saker på marknaden.......och det kan ju inte fortgå hur länge som helst.
Det fetade förstår jag inget av "ta 1kr för samma el"? Allt adderas?

Flera inne på forumet har upplevt att när deras gamla gynsamma fastprisavtal löpt ut har det blivit mycket dyrare att teckna nytt, det är ju fullt normalt med tanke på prisrallyt OCH den ökade volatiliteten, förstår inte riktigt vart du vill komma här?
 
S Stefan1972 skrev:
ja naturligtvis........det förstår jag också. Men avtalen kan ju lika väl löpa ut för dem som det gör för vanliga konsumenter precis när det är som dyrast..........
Ja och? Att elhandlarens hedge(försäkring) löper ut samtidigt som slutkundens bundna avtal är väl naturligt.
(OBS Pedagogiskt resonemang, i verkligeheten har elhandlaren 1000tals av avtal i sin portfölj och han ser dem i ETT sammanhang, inte varje enskilt slutkundsavtal som separat)

Du fortsätter väl inte betala försäkring på huset efter du sålt det... ;-)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Min poäng är nog borta sen länge............Just nu får jag bara förklara meningar och ord som sen mynnar ut i andra frågor.......Läs mellan raderna istället. Jag vidhåller fortfarande att om prisstegringarna fortsätter så kommer fasta priser snart att vara ett minne blott. Ingen kan liksom sälja för mindre än de köper in. Det må hända att sveriges elhandlare är aningens mer stabilare än andra utländska men poängen kvarstår väl?
 
S Stefan1972 skrev:
Min poäng är nog borta sen länge............Just nu får jag bara förklara meningar och ord som sen mynnar ut i andra frågor.......Läs mellan raderna istället. Jag vidhåller fortfarande att om prisstegringarna fortsätter så kommer fasta priser snart att vara ett minne blott. Ingen kan liksom sälja för mindre än de köper in. Det må hända att sveriges elhandlare är aningens mer stabilare än andra utländska men poängen kvarstår väl?
Det är inte prisnivån i sig men VOLATILITETEN (osäkerheten) som kan göra att några elhandlare pausar med fastavtal.

"Ingen kan liksom sälja för mindre än de köper in" Nej, men VARFÖR tror du nån gör det idag (eller kommer att göra det?)
Elhandlaren erbjuder DIG sitt inköpspris, kan antingen vara spot (rörligt) eller via derivat (fast) PLUS att han lägger på sin vinstmarginal.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Det är inte prisnivån i sig men VOLATILITETEN (osäkerheten) som kan göra att några elhandlare pausar med fastavtal.

"Ingen kan liksom sälja för mindre än de köper in" Nej, men VARFÖR tror du nån gör det idag (eller kommer att göra det?)
Elhandlaren erbjuder DIG sitt inköpspris, kan antingen vara spot (rörligt) eller via derivat (fast) PLUS att han lägger på sin vinstmarginal.
ja nu är vi där igen. Du märker på orden istället för att se vad jag menar. Det är väl klart att det på sätt och vis blir osäkerheten som spelar roll. Likaväl som en konsument säger att priset spelar roll. Slutresultatet bli ju densamma. Om priset stiger och osäkerheten blir stor och handlaren därmed inte kan erbjuda fördelaktiga fasta priser blir ju samma lika. Sen vad man väljer som orsak är ju bara ett ordval.
Jag har aldrig sagt att jag tror att någon handlare frivilligt skulle sälja billigare än vad de köper in.
 
S Stefan1972 skrev:
ja nu är vi där igen. Du märker på orden istället för att se vad jag menar. Det är väl klart att det på sätt och vis blir osäkerheten som spelar roll. Likaväl som en konsument säger att priset spelar roll. Slutresultatet bli ju densamma. Om priset stiger och osäkerheten blir stor och handlaren därmed inte kan erbjuda fördelaktiga fasta priser blir ju samma lika. Sen vad man väljer som orsak är ju bara ett ordval.
Ordval är viktigt för at göra sig förstådd, jag har ärligt haft mycket svårt med att förstå vad du EGENTLIGEN menar lr är ute efter. Länge har du argumenterat för att elhandlarna måste göra förlust om priset stiger vilket jag försökt visa INTE är fallet...
 
C
S Stefan1972 skrev:
Om priset stiger och osäkerheten blir stor och handlaren därmed inte kan erbjuda fördelaktiga fasta priser blir ju samma lika.
Om slutkunderna inte uppfattar de fasta priserna som attraktiva så kommer de teckna ett rörligt avtal istället, och då förblir ju producenternas terminskontrakt osålda. Då får producenterna fundera på om de skall sänka sina fasta priser eller avstå sin prissäkring. Ingen har gjort någon faktisk ekonomisk förlust.
 
  • Gilla
Zodde
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Ordval är viktigt för at göra sig förstådd, jag har ärligt haft mycket svårt med att förstå vad du EGENTLIGEN menar lr är ute efter. Länge har du argumenterat för att elhandlarna måste göra förlust om priset stiger vilket jag försökt visa INTE är fallet...
nä då läser du det du vill läsa............jag har aldrig sagt att de måste. De kan hamna i den situationen och det i sin tur ger kedjereaktioner.
Jag har heller aldrig sagt att elpriserna kommer att stiga till odefinierbara höjder. Förhoppningsvis planar det väl ut och mycket kan återgå till det normala men den där händelsen i sig kan ju medföra att det blir tuffare att binda elpriser och det i sin tur medför att det framledes är bättre att alla betalar vad det kostar för stunden.
 
S Stefan1972 skrev:
nä då läser du det du vill läsa............jag har aldrig sagt att de måste. De kan hamna i den situationen och det i sin tur ger kedjereaktioner.
Jag har heller aldrig sagt att elpriserna kommer att stiga till odefinierbara höjder. Förhoppningsvis planar det väl ut och mycket kan återgå till det normala men den där händelsen i sig kan ju medföra att det blir tuffare att binda elpriser och det i sin tur medför att det framledes är bättre att alla betalar vad det kostar för stunden.
OK ,måste var fel ordval, ändrar till " riskerar att göra".
Poängen är dock densamma, varför skulle risken öka ba'a f'att priset ökar?
Jag har aldrig påstått du sagt "elpriserna kommer att stiga till odefinierbara höjder"
 
B
S Stefan1972 skrev:
nä då läser du det du vill läsa............jag har aldrig sagt att de måste. De kan hamna i den situationen och det i sin tur ger kedjereaktioner.
Jag har heller aldrig sagt att elpriserna kommer att stiga till odefinierbara höjder. Förhoppningsvis planar det väl ut och mycket kan återgå till det normala men den där händelsen i sig kan ju medföra att det blir tuffare att binda elpriser och det i sin tur medför att det framledes är bättre att alla betalar vad det kostar för stunden.
Men varför? Om jag har en pappersmaskin som förbrukar en massa el, och vill sälja papper till fast pris till en kund är det ju utmärkt för mig som fabriksägare att teckna ett fast pris på elen, för att säkra att mitt sålda papper kan tillverkas med vinst.

Det finns massa exempel på varför fasta elprisavtal minskar risk för alla inblandade parter, massa exempel där det är rimligt att säkra till fast pris.

Sen att jag som privatperson tycker att jag personligen ska ligga med rörligt istället och anpassa mig till marknaden, det har inget med saken att göra. Jag har full förståelse för att många kollegor, grannar etc vill ha fasta priser, även om de kanske får betala lite mer i längden för det.
 
  • Gilla
Zodde
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.