Hej

Jag har just avslutat ett 1 års avtal med Svealands elbolag. Det blev dyrt - men verkade billigt.

Till skillnad från andra elbolag jag haft (ganska många) upplyser de inte att avtalet håller på att gå ut. Nu förstår jag varför. Man överförs automatiskt till ett "1-mån" avtal, löpande, med deras egna "rörliga spotpris". Det går inte att bryta sig ur, när jag försökte byta hotade dom med en straffavgift. I ett sms.

Det finns ett avtal att läsa på deras hemsida. Jag säger inte att dom inte kan göra så här. Men är det ett schysst sätt när deras spotpris är helt orimligt? Och ingen annan har den typen av avtal?

Min räkning för januari 2021 : 89 kr. För Januari 2022: 662 kr. Med ungefär samma förbrukning. När jag ringer dem erbjuder de ett nytt avtal, om en månad med ett betydligt lägre pris. Affärsidéen är alltså att ge ett till synes bra erbjudande på elskling, hoppas att kunderna inte hinner bevaka avtalet, ge dem en månad eller två med en rejäl räkning och ta in vinsten.

Om du inte vill ha exakt koll vilken dag ditt avtal går ut, tjafsa och känna dig blåst rekommenderar jag att välja ett annat bolag. Förhoppningsvis är detta inte en trend i branchen. Kolla avtalet noga - vad som händer när det går ut är viktigt. Verkar det otydligt och du inte kan hitta någon uppgift om vilket pris du kommer få om du inte gör något - avstå, det är inte seriöst.
 
  • Gilla
  • Arg
EvertL och 14 till
  • Laddar…
B
Du gör rätt analys. Bolaget är med på svensk handels varningslista. Bluff och båg rätt igenom. Tur att du bara blev blåst på mindre än en femhundring, har hört klart värre fall
 
  • Gilla
blomknopp och 7 till
  • Laddar…
Ja det är ju en mindre summa och ingen katastrof. Det är bara metoden som jag ifrågasätter.

Jag har tur som förbrukar så lite el. Det kunde lika gärna vara 890 respektive 6620 kr om jag haft en eluppvärmd villa. En prisökning på 743%, utan kontakt med mig som kund.

Det borde finnas en branschstandard för avtalen så att det inte kan bli så här.

Det är ju fånigt att sitta med "Elskling" för att spara några kronor när man i slutänden blir blåst, allt under reklamlikanade budskap som " vi fixar allt åt dig", "du behöver bara trycka på en knapp", och löjlig radioreklam. Plattformen utnyttjas ju av skojare. Tycker även det är synd att alla seriösa bolag som bryr sig om sina kunder och har schyssta avtal måste konkurrera med skiten.
 
  • Gilla
blomknopp och 3 till
  • Laddar…
Om elbolagen som är billigast inte betalar till Elskling så kan man inte teckna på deras sida. Och då rekommenderar de automatiskt Svelands, riktigt fult med tanke de är på svarta listan.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Det har varnats för detta bolag i flera år.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
C camelspin skrev:
Hej

Jag har just avslutat ett 1 års avtal med Svealands elbolag. Det blev dyrt - men verkade billigt.

Till skillnad från andra elbolag jag haft (ganska många) upplyser de inte att avtalet håller på att gå ut. Nu förstår jag varför. Man överförs automatiskt till ett "1-mån" avtal, löpande, med deras egna "rörliga spotpris". Det går inte att bryta sig ur, när jag försökte byta hotade dom med en straffavgift. I ett sms.

Det finns ett avtal att läsa på deras hemsida. Jag säger inte att dom inte kan göra så här. Men är det ett schysst sätt när deras spotpris är helt orimligt? Och ingen annan har den typen av avtal?

Min räkning för januari 2021 : 89 kr. För Januari 2022: 662 kr. Med ungefär samma förbrukning. När jag ringer dem erbjuder de ett nytt avtal, om en månad med ett betydligt lägre pris. Affärsidéen är alltså att ge ett till synes bra erbjudande på elskling, hoppas att kunderna inte hinner bevaka avtalet, ge dem en månad eller två med en rejäl räkning och ta in vinsten.

Om du inte vill ha exakt koll vilken dag ditt avtal går ut, tjafsa och känna dig blåst rekommenderar jag att välja ett annat bolag. Förhoppningsvis är detta inte en trend i branchen. Kolla avtalet noga - vad som händer när det går ut är viktigt. Verkar det otydligt och du inte kan hitta någon uppgift om vilket pris du kommer få om du inte gör något - avstå, det är inte seriöst.
Alla lågprisbolag som du finner på elskling.se har detta upplägg. När jag band med Svealands så la jag även in en reminder i kalendern när det kommer gå ut.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vad räknas som "helt orimligt spot-pris"? Jag har dem själv sedan ca 11 månader. Rörligt pris, obundet, men med rabatt på spot-priset första 12 månaderna. Innan rabatten drogs på januari-räkningen så var spot-priset 198 öre (exklusive el-påslag och el-certifikat). Spontant känns det inte orimligt men det hade varit intressant att få veta om man ligger o pröjsar onödigt högt spot-pris.
 
Bara att håva upp slantarna. Det är villkoren som gäller - oavsett om det ligger oärlighet bakom att du blir blåst.

Ingen mening att bestrida. Om alla gjort det kanske dom skulle behövt lägga ner sin verksamhet. Vilket inte är schysst.
 
  • Haha
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Tack Thomas' (#7), det fanns visst ganska mycket information, och många har samma upplevelse.

Jag har inte mycket mer att tillföra och hoppas att tråden kan få dem som söker information om elbolag att tänka efter om billigt verkligen är bra i längden, och om vikten att läsa avtal och ställa frågor om det man inte förstår, om man ändå inte förstår, avstå.

Trist att branschen inte har en standard som bolagen kan följa, och att man inte kan lita på att de avtal man erbjuds av nätmäklare inte innehåller skrivningar som gör att man kan blåsa kunden.

Till Bjoma #8, begreppen är svåra i avtal och på fakturan, men det står att jag har ett avtal med dem (som jag inte ingått) om "rörligt pris". 155,36 öre/kWh. Det står inte vad avtalet har för längd eller hur länge priset gäller. För fakturan, som är en e-faktura har de tagit ytterligare 69 kr i avgift.

Eftersom jag förbrukar lite el och det är en mindre summa så orkar jag inte grejja mer med det här, men ni som förbrukar mycket: PASSA ER!

Om man får filosofera lite: Staten (du och jag och alla andra) upplåter älvar och unik natur, områden för lagring av atomsopor, och kustlinjer för vindsnurror. Allt för utvinning av elektroner. Sen får nån skojarpajas skriva otydliga avtal och blåsa oss på pengar, tjafsa, och hota om att ta ännu mer pengar i sms, anställa människor för att ljuga i fiktiva kundtjänster och bete sig allmänt svinaktigt. Allt för att tjäna några spänn på nämnda elektroner. Undra om denne inser att det är alla andras uppoffringar som gjort det möjligt, och att det gör honom (måste vara en han?) till en ännu större gris?
 
  • Gilla
Water och 7 till
  • Laddar…
T
Ett fiffel och båg bolag som nu är ökända.

Hoppas dom själva läser denna tråd.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Ett fiffel och båg bolag som nu är ökända.

Hoppas dom själva läser denna tråd.
Som att dom skulle bry sig?

Enda anledningen till att dom kan fortsätta med sitt fiffel är för att svenskar är för mesiga och betalar istället för att stå upp för sig själva.
 
T
V vik_tor skrev:
Som att dom skulle bry sig?

Enda anledningen till att dom kan fortsätta med sitt fiffel är för att svenskar är för mesiga och betalar istället för att stå upp för sig själva.
Antagligen inte, men desto fler som känner till det, desto bättre!
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
T
C camelspin skrev:
Hej

Jag har just avslutat ett 1 års avtal med Svealands elbolag. Det blev dyrt - men verkade billigt.

Till skillnad från andra elbolag jag haft (ganska många) upplyser de inte att avtalet håller på att gå ut. Nu förstår jag varför. Man överförs automatiskt till ett "1-mån" avtal, löpande, med deras egna "rörliga spotpris". Det går inte att bryta sig ur, när jag försökte byta hotade dom med en straffavgift. I ett sms.

Det finns ett avtal att läsa på deras hemsida. Jag säger inte att dom inte kan göra så här. Men är det ett schysst sätt när deras spotpris är helt orimligt? Och ingen annan har den typen av avtal?

Min räkning för januari 2021 : 89 kr. För Januari 2022: 662 kr. Med ungefär samma förbrukning. När jag ringer dem erbjuder de ett nytt avtal, om en månad med ett betydligt lägre pris. Affärsidéen är alltså att ge ett till synes bra erbjudande på elskling, hoppas att kunderna inte hinner bevaka avtalet, ge dem en månad eller två med en rejäl räkning och ta in vinsten.

Om du inte vill ha exakt koll vilken dag ditt avtal går ut, tjafsa och känna dig blåst rekommenderar jag att välja ett annat bolag. Förhoppningsvis är detta inte en trend i branchen. Kolla avtalet noga - vad som händer när det går ut är viktigt. Verkar det otydligt och du inte kan hitta någon uppgift om vilket pris du kommer få om du inte gör något - avstå, det är inte seriöst.
Jag vet inte om det står i något avtal jag läst att de har skyldighet att upplysa innan avtalet går ut och det står inte heller på elskling vad jag sett. Det är ju detta de tjänar pengar på, att folk inte har koll på sina avtals löp- och uppsägningstider och överförs till en högre debitering om avtalet inte sägs upp i tid, vilket många missar att göra.

Vad man ska vara uppmärksam på är, och gärna ta screenshot på samt spara mailbekräftelse från elskling, är hur uppsägningstiden formulerats, om det finns en uppsägningstid, d v s, om det står "kalendermånad" eller "x månad". De avtalspremisser du grundar ditt beställningsbeslut på hos elskling är de som är bindande, oavsett vad som står i företagets avtalsvillkor. Om ex.vis företag x har "1 månad" på elskling men "1 kalendermånad" i företagets avtalsvillkor så är det villkoren hos elskling som gäller.

Säg upp avtalet i god tid innan det löper ut. Se också till att du begär skriftlig/mail-bekräftelse på avtalets utgångsdatum när du sagt upp avtalet och att du enkelt kan hitta mail vid behov och gärna spara på datorn. Sedan kan du teckna nytt avtal säkert med ny leverantör.
 
Råkade ut för exakt samma. Visst, jag borde haft koll själv men det som stör mig är att de kräver 1mån uppsägning på deras sketna rörliga avtal.
Ska noga bevaka nu när mina 6mån löper ut så jag byter i tid...
 
  • Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.