farbrorBlaa skrev:
hmm.. det är i en hall som armaturen skall sitta och i denna finns inga jordade uttag men i alla angrändande rum är det jordat... Hur blir det då...?

//Pär

Hall i källare, eller vad gäller Pär?
Dessutom, har du några uttag överhuvudtaget i hallen?

Jag menar som det har sagts tidigare att finns det ojordade uttag i den hallen så ska ju inte armaturen jordas, eller hur?

//Janne
 
Jag preciserar mig själv!

I min värld så är en "källare" mer eller mindre ett förvaringsutrymme i en byggnads bottenvåning och den har betonggolv och putsade betongväggar. Här har "praxis" alltid varit jordat utförande. Är armaturen dubbelisolerad så är det okej också!

/Elinstallatör
 
Sorry,

ber om ursäkt för att jag rörde till tråden. Gillestugan hör inte hemma här.
 
Betonggolv i källare = Jordpotential = Jordad Armatur!

Nackdelen att svara på frågor i ett forum är ju att man inte ser utrymmet och kan bilda sig en helt korrekt uppfattning!
 
Gamla dosor i källare är ofta i metall och då är dom jordade, även om uttagen i rummen är ojordade. Det finns lysrörsarmaturer som är ip44 och helt i plast, dvs dubbellisolerade, en sån kan man ju använda oavsett.
 
Skyddsjord finns med största sannolikhet i dosan om det inte är kvalificerat hempuleri. Källare har väl alltid varit krav på skyddsjordat i kablaget, till en porslinsarmatur är ju en annan sak.

Prototypen
 
Nån skyddsjord i form av ledare finns inte i dosan. Det är en plåtdosa med tillhörande järnrör och om de är jordade eller ej vet jag inte.

Kanske bäst att satsa på en dubbelisolerad armatur... Skall iof ha hem en elektriker i veckan för inst. av jordfelsbrytare... han får nog slänga ett getöga på detta oxo.

//Pär
 
farbrorBlaa skrev:
Det är en plåtdosa med tillhörande järnrör och om de är jordade eller ej vet jag inte.
//Pär
Ohhh jisses, anno datzumal. Ungefär vilket år är detta ifrån?

Prototypen
 
prototypen skrev:
Ohhh jisses, anno datzumal. Ungefär vilket år är detta ifrån?

Prototypen
Sätter en slant på före kriget, dvs cirka 70 år!!

Är glödljusarmaturen av den typen som hänger på en krok med två enkeltåtar in?
 
Fotografen>De där är riktigt vackra men inget kul alls *ryser*
Undrar faktiskt hur tusan man gör en reparation där för det är ju tydligen godkänt trots allt och jag vet ett ställe som ser ut just så. Jag gillar inte den källaren kan man säga.

/Kent
 
Plåtdosor och plåtrör användes åtminstonde fram till slutet av 50-talet, så så himla gammalt är det inte.

Jag vet att vid ombyggnad av våran toalett hemma när jag var liten ca 1961 användes flexslang av metall. När vår sommarstuga byggdes 1962 användes VP rör, och dosor i plast.
 
Så länge inget annat i rummet är jordat så är det helt okej att sätta upp armaturen utan att jorda den.
 
prototypen skrev:
Ohhh jisses, anno datzumal. Ungefär vilket år är detta ifrån?

Prototypen
Huset är från 55, men tåtarna i dosan verkar vara nyare med "skruvanslutning" i plast.
/Pär
 
farbrorBlaa skrev:
Huset är från 55, men tåtarna i dosan verkar vara nyare med "skruvanslutning" i plast.
/Pär

Ligger rören inne i trossbotten eller utanpå i taket, det var takvarianten jag såg framför mig?
 
Fotografen skrev:
Ligger rören inne i trossbotten eller utanpå i taket, det var takvarianten jag såg framför mig?
De ligger i trossbotten.

/Pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.