Att höja rösten och svära åt någon är inte olaga hot. Iallafall hade ingen domstol dömt mäklaren utifrån den fakta som finns.
 
A
useless useless skrev:
Att höja rösten och svära åt någon är inte olaga hot. Iallafall hade ingen domstol dömt mäklaren utifrån den fakta som finns.
som stämningen var på kontoret och med vad hantverkaren vittnar om så var det mer än att höja rösten...

"Då går det djävligt illa för dig" är ett hot..
Och då hade iallafall inte jag åkt dit utan polis...
 
Han kanske se "Då går det djävligt illa för mig", men vittnet hörde fel?
 
Unikt namn
useless useless skrev:
Verkar vara Ryska maffian som är inblandad... Klart mäklaren blev lite spak.

[länk]
Dokumentet målar upp en ganska tydlig bild av vad som inträffat.
Beklagligt för säljarna att lag och rätt brister... :confused:
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Han kanske se "Då går det djävligt illa för mig", men vittnet hörde fel?
Jo det kan hända... Men knappast troligt..
Och skulle det vara så, så skulle jag ha anmält och sedan inte åkt dit...
 
Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN) har ju bara prövat om Mäklaren skulle betala 30 miljoner till säljarna på grund av felaktigt pris. Deras slutsats är att priset var rimligt.
Det är inte FRN's sak att pröva brottmål. Vill säljarna ha eventuellt olaga hot prövat så får dom väl göra en polisanmälan?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Unikt namn
Resan började väl med ett besök hos lokala polisen strax efter den obehagliga kontraktskrivningen?

"De förklarade att denna hjälp måste ske inom 48 timmar i ett fall som detta. Det var en förutsättning för att säkra tillgången på utredningsmaterial såsom dator etc. Åtta månader senare hörde polischefen av sig och förklarade att ärendet inte prioriterats. Detta gjorde att Mäklaren hade möjlighet att rensa bort allt material i samband i anknytning till försäljningen. "
 
  • Gilla
  • Wow
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Skumpe
L lillefar skrev:
Den såldes för 25 miljoner, vilket med andra ord är/var värdet.
Vad snackar du om? Om jag hotar dig att sälja ditt hus för en tjuga till mig är det det som "är värdet"? Tror du att det är fri marknad om man kör maffiametoder?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Skumpe
useless useless skrev:
Han kanske se "Då går det djävligt illa för mig", men vittnet hörde fel?
Ja kanske. Men troligen inte. Det är nog inte bara vad utan hur det sades som är problemet här.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Vad snackar du om? Om jag hotar dig att sälja ditt hus för en tjuga till mig är det det som "är värdet"? Tror du att det är fri marknad om man kör maffiametoder?
Har du läst artikeln? Efter hot såldes huset för 27 miljoner. Ett par år senare såldes det vidare för 25, så därför anser FRN att den första försäljningen gjordes till marknadsvärdet.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Skumpe
useless useless skrev:
Har du läst artikeln? Efter hot såldes huset för 27 miljoner. Ett par år senare såldes det vidare för 25, så därför anser FRN att den första försäljningen gjordes till marknadsvärdet.
När paret hotades till att sälja huset kunde de väl inte veta att det två år senare skulle säljas till samma pris?
 
Nej, men det bevisar att paret hade fel om marknadsvärdet och därmed inte har rätt till några 30 miljoner från mäklaren.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Skumpe
useless useless skrev:
Nej, men det bevisar att paret hade fel om marknadsvärdet och därmed inte har rätt till några 30 miljoner från mäklaren.
Det bevisar bara att huset två år senare såldes utan hot för ungefär samma pris. Problemet här är två saker 1) huset är sålt under hot och 2) det verkliga marknadsvärdet vid tillfället för denna försäljning är omöjligt att veta eftersom att det inte såldes på en fri marknad utan just under hot.

Vem vet vilka faktorer som påverkat den andra försäljningen.
 
Vad det såldes för nästa gång tycker jag själv är totalt ointressant - eftersom vid försäljningsögonblicket vet ingen något om framtiden!

Det enda intressanta är om det förekom hot eller inte. Pengarna kommer troligen inte gå att få rätsida på så att säga. Men huset hade troligen inte gått för de pengarna paret ville.. men kanske betydligt mer än mäklaren "tvingade" dem att sälja för..

.. och i detta fall handlar det troligen om flera miljoner - det skulle jag också bråka om! (mycket pengar även om det bara är 2 miljoner och inte 20 liksom..)

Men synd oavsett att de inte tog mäklaren i örat på en gång om de uppfattade honom som obehaglig, hotfull eller oetisk. Även om man kan tycka någon som hotar är läskig och man blir rädd.. finns det fler vägar att gå än att bara låta det passera (av rädsla).
 
S Strontus skrev:
Jag läste "stämde mäklaren" men missade att det inte var i tingsrätten... Men det verkar helt klart vara en skum typ till mäklare.
Varna om vem och vad han gjort sen!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.