Fråga till Andersmc (eller någon annan som kanske kan svara)

Var hittade du sågen för 4500:--?

Det kliar i plånboksfickan... ;D

/Jonas
 
Det var mycket riktigt en GCM 10 S, inte SD. (Märkligt att Bosch har två olika modeller med så lika namn. Det verkar nästan uttänkt att man ska blanda ihop dem...)
Fö var det på Harald Nyborg de sålde den.
 
Det lutar nog åt en Dewalt 707 ändå.

Var sugen på eb Bosch GCM 10 SD, men det är för mycket pengar... Nu kanske jag är dumsnål... ::)

/Jonas
 
Jonas_H skrev:
Det lutar nog åt en Dewalt 707 ändå.

Var sugen på eb Bosch GCM 10 SD, men det är för mycket pengar... Nu kanske jag är dumsnål...  ::)

/Jonas
Nädå. DeWalt är bra grejer. Du är alltså bara snål, inte dumsnål. ;)
 
Själv valde jag också mellan 707 ink dewalts sågbänk och 10sd, ungefär samma pengar.

Det som avgjorde i mitt fall var att jag ville kunna ta in sågen varje natt samt att jag skulle släpa den mellan våningarna när jag byggde/bygger utan att bryta ryggen. Är den för tung så blir det inte av att man tar fram den. Har småbarn så jag måste plocka undan för deras skull.

Det blev 707an med sågbänk. Är kanonnöjd. Bänken har mothåll vilket är super vid masskapning.

De har bra pris på k-rauta på sågen nu tror det var 3600.
 
Har själv en Dewalt 707 sen 3 år tillbaks och har kompletterat den med sågbordet i aluminium. Helt suveränt och lätt att ha att göra med. Rekommenderas varmt.
 
Måste slänga mig in i diskussionen.. 10SD är helt klart en kanon-såg, men den har två nackdelar:
1. Ljudnivån
2. Vikten

Pga dessa två nackdelar köpte jag en Makita LS1013 istället. Den skulle jag köpa om och om igen :)  Väldigt tyst och många kilo lättare äm Boschen..

*** Edit
Makita LS1013: 21kg
Bosch GSM 10SD: 28kg
***

/Micke
 
daniel.n skrev:
Hur kan ljudnivå vara ett problem? Borde ju bara förhindra en från dumheter som att köra utan hörselkåpor.. ;)
grannar, fru, barn, ... De flesta av oss pysslar hemma och då är tystare = bättre.

Hörselkåpa sitter ju i ryggmärgen att ta på.
 
Självklart använder jag hörselkåpor. Men det är precis som "Makitan" säger - fru, barn, grannar..

Dessutom:
Makitan är direktdriven, Boschen är remdriven. Jag tror nog att remdriften är jättebra eftersom det är en blå Bosch. Men den strular förmodligen före direktdriften i alla fall.
 
sgryd skrev:
Självklart använder jag hörselkåpor. Men det är precis som "Makitan" säger - fru, barn, grannar..

Dessutom:
Makitan är direktdriven, Boschen är remdriven. Jag tror nog att remdriften är jättebra eftersom det är en blå Bosch. Men den strular förmodligen före direktdriften i alla fall.
Den stora fördelen med remdriften är att huvudet på Boschen är väldigt smalt. Motorn sitter ju ovanför klingan.
Dessutom är GSM-10SD:n tillräckligt tyst för att köra UTAN hörselkåpor. I alla fall kortare stunder.
(nej, det är inget fel på min hörsel)
 
Jag kan iaf skriva under på att en 10s låter som tio tröskverk och lite till. Faktiskt en av de få maskinerna som låter lika mycket som min Cyclo-kopia till polermaskin jag köpt på Rusta för 400spänn. ::)
 
Köpte en 707:a på K-rauta igår och är mycket nöjd med den. Håller på att pannela mitt förråd så sågen får jobba. Den enda förbättringen jag skulle vilja se är en möjlighet att kuna skapa ett eget fast stop på gerskivan så att man snabbt skulle kunna växla mellan tex 27 och noll grader. Sen glider den lite tungt ännu men ett par doser 5-56 verkar kunna fixa det problemet tills den blir lite mer innött
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.