T Ejmelie skrev:
Skulle både LN25 och EF35VGK klara att kyla ner en yta av ca 80 kvm?

Den ska befinna sig i vardagsrummet/köket som har öppen planlösning mot även hallen. Så sammanlagd yta är ca 60 kvm. Men sen skulle jag önska att den var tillräckligt kraftig för att även kunna kyla ner sovrummet. Som ligger i anslutning till vardagsrummet.

Har bifogat en bild. Rött streck i köket är där den ska sitta och inringade sovrummet ät där jag önskar att den också har tillräcklig styrka att kyla ner.
[bild]
Hej, kolla på en multisplit med 2 innedelar så får du bra kyla i sovrummet och i köket.
 
  • Gilla
Alti
  • Laddar…
A
Det krävs kraftigare säkringar till multisplitt jmf med flera standalone.
 
T Ejmelie skrev:
Har bifogat en bild. Rött streck i köket är där den ska sitta och inringade sovrummet ät där jag önskar att den också har tillräcklig styrka att kyla ner.
[bild]
Tror som andra att du inte kan kyla ner kök/vardagsrum och sovrummet med en AC, men pröva en säsong för att kolla. Sedan kan du överväga att köpa en mindre modell till sovrummet om du tycker att det behövs.

Om du sedan kör båda och har sovrumsdörren öppen kan sovrums-AC:n kanske hjälpa till med nedkylningen av vardagsrummet vid behov.
 
Alti Alti skrev:
Tror som andra att du inte kan kyla ner kök/vardagsrum och sovrummet med en AC, men pröva en säsong för att kolla. Sedan kan du överväga att köpa en mindre modell till sovrummet om du tycker att det behövs.

Om du sedan kör båda och har sovrumsdörren öppen kan sovrums-AC:n kanske hjälpa till med nedkylningen av vardagsrummet vid behov.
skaffa markiser. Det är effektivaste mot värmen.
 
S Skyflakes skrev:
skaffa markiser. Det är effektivaste mot värmen.
Det räcker inte alltid.
 
Alti Alti skrev:
Det räcker inte alltid.
Jag har en Mitsibishi LN 35. Den går fint.
 
T Ejmelie skrev:
Hittade inte så många priser och återförsäljare på EF35VGK som du rekommenderade.
Seint finns i Täby och säljer Mitsubishi EF35 för 13 200 kr.
 
hsd
Jag har 2 splitaggregat och 320m² yta med bra takhöjd och nog räcker kylan till, även de varmaste dagarna, i hela huset
 
Alti Alti skrev:
Seint finns i Täby och säljer Mitsubishi EF35 för 13 200 kr.
Knappast det priset inkl installation och det är det priset man ska jämföra med andra offerter.
Man får även kolla så man får den senaste uppdaterade modellen
 
T Ejmelie skrev:
Jag har tänkte investera i två luftvärmepumpar.

Dels en pump att ha i bostadshuset som främst är till för att kyla luften på somrarna. Huset är ett enplanshus på 143 kvm. Men pumpen behöver bara kunna kyla upp till 100 kvm då en del av huset fortfarande är svalt på somrarna.

Sedan behöver jag ha en pump för att värma garaget. Garaget är på 43 kvm och pumpen ska användas till att underhållsvärma garaget till runt 10 grader på vintrarna.

Har ni några erfarenheter av specifika pumpar som ni tror skulle passa för mig?
Hej! Undrar bara hur det gick med dina pumpar och om du blev nöjd. Ska bygga en vägg i mitt kontor på ca 55 kvm och funderar på om Mitsubishi Hero (eller Ninja) är bra för detta. Därför intressant att veta vad du valde och om ni är nöjda.

Tänkte primärt värma "nya rummet"/kontoret med dörren stängd för att inte behöva värma hela (det fristående) garaget varje vardag. Samtidigt vill jag kunna värme hela garaget med dörren både öppen och stängd vissa tillfällen.

1. Bra/dåligt att placera innefläkten enligt ritningen tror ni?
A) Bra dåligt med ventil/PAX-fläkt etc. Blir kanske för lite cirkulation och för varmt i lilla rummet?
B) Känns naturlig att leda luften via dörr. Nackdel är att jag vill kunna stänga och låsa - och ändå värma upp resten av garaget samtidigt (vid utvalda tillfällen)
C) Ev. behövs ytterligare ventil för cirkulation.

Ritning över kontorsombyggnad med markerade fläktar, ventilation och rumscirkulation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sätt innerdelen av luftluftvärmepumpen i det stora utrymmet, där gör den störst nytta. Lilla kontoret kan värmas med en el-radiator eller liten el-fläkt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Sätt innerdelen av luftluftvärmepumpen i det stora utrymmet, där gör den störst nytta. Lilla kontoret kan värmas med en el-radiator eller liten el-fläkt.
Fått det rådet från annat håll också - men det är kontoret vi tänkt använda mest (8 timmar per vardag och kanske lite kvällar) Garaget sporadiskt vid projekt/pingis/mekande... (eller så blir det mer bara för att vi har värme).

Se uppdaterad bild (notera arbetsbänk och bef. garderober) - är D att föredra jämfört med E i placering av innerfläkten?

Kanske ska avvakta LVP lite och testa den byggfläkt jag redan har - för lilla rummet. Frågan är dock om dörren i nya väggen sitter på bästa plats? (tanken är att kunna ställa möbler/säng utmed "122-väggen" ev. i framtiden)

Ritning av garage med markerade positioner för arbetsbänk, garderober, dörrar och ventilationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H hemmafixaren98 skrev:
Hej! Undrar bara hur det gick med dina pumpar och om du blev nöjd. Ska bygga en vägg i mitt kontor på ca 55 kvm och funderar på om Mitsubishi Hero (eller Ninja) är bra för detta. Därför intressant att veta vad du valde och om ni är nöjda.

Tänkte primärt värma "nya rummet"/kontoret med dörren stängd för att inte behöva värma hela (det fristående) garaget varje vardag. Samtidigt vill jag kunna värme hela garaget med dörren både öppen och stängd vissa tillfällen.

1. Bra/dåligt att placera innefläkten enligt ritningen tror ni?
A) Bra dåligt med ventil/PAX-fläkt etc. Blir kanske för lite cirkulation och för varmt i lilla rummet?
B) Känns naturlig att leda luften via dörr. Nackdel är att jag vill kunna stänga och låsa - och ändå värma upp resten av garaget samtidigt (vid utvalda tillfällen)
C) Ev. behövs ytterligare ventil för cirkulation.

[bild]
Jag har en Hero som är bra med väldigt bra COP på uppåt 6 enligt tester. Men Panasonic har en ny modell 2022 med högre SCOP så ta en titt på den med.
 
  • Gilla
hemmafixaren98
  • Laddar…
A
SCOP värmer eller kyler inte och är bara en teoretisk verkningsgrad som tillverkaren får ljuga ihop efter eget huvud.

Panasonic har historiskt haft lite problem med kallgrader
 
  • Gilla
hemmafixaren98
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.