Hej,

Har lite frågor inför bygge av pergola.

Ska bygga på befintlig altan med bakre bärlina mot husfasad.

Måtten är..
Längd: 6m
Djup (säger man så? nåväl måttet från framkant till bakkant): 3.6m
Höjd bakkant: 2.4m

Användning..
Utöver solskydd där vår initiala tanke är att spänna upp en solduk i underkant på "taket" som ska vara på- och avtagbart så vill jag ha bärighet nog för att kunna ha en hänggunga för vuxna möjlig i främre bärlinan.

Utseende..
Vi har ett trähus från 1965 med järnvitriol-behandlad fasad och blåa fönsterfoder. Kommer i samma veva som detta bygge även att byta ut all trall på altanen och köra hederligt tryckimpregnerat virke.

Frågor..

1. Vilka dimensioner lämpar sig för detta bygge? (bakre och främre bärlina, stolpar och överliggare)?
2. Varit inne på limträ men det är ju rätt dyrt och ska man använda det vill man nog gärna ha det över hela konstruktionen. Lutar åt tryckimpregnerat, men tips mottas gärna.
3. Vi tänker som nämnt ovan initialt att ha solduk för att komma åt skugga, men är också inne på att i en framtid kanske kanske lägga tak varför vi nog borde bygga med en viss lutning. Vilken lutning rekommenderas? Gärna så liten som möjligt då vi har en utsikt vi gärna behåller så mycket som möjligt av.
4. Bredden är ju som nämnt 6m, men finns vad jag kan se inga så långa reglar att handla i en "vanlig" bygghandel. Super-basic fråga men hur gör man normalt här? Skarva över stolpe? Hur?
5. Någon som har tips på bra måttanpassad solduk?
 
A andreasikalmar skrev:
Hej,

Har lite frågor inför bygge av pergola.

Ska bygga på befintlig altan med bakre bärlina mot husfasad.

Måtten är..
Längd: 6m
Djup (säger man så? nåväl måttet från framkant till bakkant): 3.6m
Höjd bakkant: 2.4m

Användning..
Utöver solskydd där vår initiala tanke är att spänna upp en solduk i underkant på "taket" som ska vara på- och avtagbart så vill jag ha bärighet nog för att kunna ha en hänggunga för vuxna möjlig i främre bärlinan.

Utseende..
Vi har ett trähus från 1965 med järnvitriol-behandlad fasad och blåa fönsterfoder. Kommer i samma veva som detta bygge även att byta ut all trall på altanen och köra hederligt tryckimpregnerat virke.

Frågor..

1. Vilka dimensioner lämpar sig för detta bygge? (bakre och främre bärlina, stolpar och överliggare)?
2. Varit inne på limträ men det är ju rätt dyrt och ska man använda det vill man nog gärna ha det över hela konstruktionen. Lutar åt tryckimpregnerat, men tips mottas gärna.
3. Vi tänker som nämnt ovan initialt att ha solduk för att komma åt skugga, men är också inne på att i en framtid kanske kanske lägga tak varför vi nog borde bygga med en viss lutning. Vilken lutning rekommenderas? Gärna så liten som möjligt då vi har en utsikt vi gärna behåller så mycket som möjligt av.
4. Bredden är ju som nämnt 6m, men finns vad jag kan se inga så långa reglar att handla i en "vanlig" bygghandel. Super-basic fråga men hur gör man normalt här? Skarva över stolpe? Hur?
5. Någon som har tips på bra måttanpassad solduk?
Hallå,
Är nyfiken hur det gick med bygget?
 
Hej,

Såhär blev vår pergola:
Trädgård med nybyggd pergola i trä, ca 6m bred och 5m djup, nära en bostad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd pergola av trä på en solig altan med sittplatser, intill en modern husfasad, utan synlig nedböjning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ca 6m bred, 5m djup. Byggd med dubbla 45x145 reglar (ej impregnerat). Jag hänger i den utan problem eller större nedböjning.
 
  • Gilla
pokasd
  • Laddar…
Nyggt! Hur är vridstyvheten/stabiliteten, typ om du gungar hela konstruktionen?

Och hur gick det med duken?
 
N nybyggarn3 skrev:
Nyggt! Hur är vridstyvheten/stabiliteten, typ om du gungar hela konstruktionen?

Och hur gick det med duken?
Stabilt nog, men vi har inget hängandes där. Duken har fått vänta, men till nästa år är den där. Det lutar åt en måttsydd rektangulär duk som sätts upp och bara tas ner vid behov. Att kunna dra den fram och tillbaka tror jag blir för klumpigt.
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Stabilt nog, men vi har inget hängandes där. Duken har fått vänta, men till nästa år är den där. Det lutar åt en måttsydd rektangulär duk som sätts upp och bara tas ner vid behov. Att kunna dra den fram och tillbaka tror jag blir för klumpigt.
Intressant! Har du någon idé om leverantör till duken. Har samma idé själv. Vill ha en duk som sitter hårt spännd från vår till höst, som inte går att öppna
 
N nybyggarn3 skrev:
Intressant! Har du någon idé om leverantör till duken. Har samma idé själv. Vill ha en duk som sitter hårt spännd från vår till höst, som inte går att öppna
Precis så vi tänker också. Jag har inte letat ordentligt än, men Hornbach säljer måttsydda solukar. Jag tror en i vår storlek skulle kosta ca 6000:-

https://www.hornbach.se/shop/Solsegel-efter-dina-matt/10234535/artikel-detaljer.html
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Precis så vi tänker också. Jag har inte letat ordentligt än, men Hornbach säljer måttsydda solukar. Jag tror en i vår storlek skulle kosta ca 6000:-

[länk]
Där ser man. Jag har precis börjat kolla med lite leverantörer och fått indikationer på ca 5-10 gånger dom pengarna. Gissningsvis bättre kvalitet men ändå
 
N nybyggarn3 skrev:
Där ser man. Jag har precis börjat kolla med lite leverantörer och fått indikationer på ca 5-10 gånger dom pengarna. Gissningsvis bättre kvalitet men ändå
Vill man ha högs kvalitet tror jag man ska gå till segelmakarna, de har både materialet och kunnandet för att det ska hålla i många år. Men som allt till båtar blir det dyrt...
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Hej,

Såhär blev vår pergola:
[bild] [bild]
Ca 6m bred, 5m djup. Byggd med dubbla 45x145 reglar (ej impregnerat). Jag hänger i den utan problem eller större nedböjning.
Intressant med spännvidd och dimensioner. 5 meter utan upplag är ju brutalt långt. Ska själv bygga en pergola med 4 meter spännvidd där det ska sitta ett skjutparti i öppningen, typ uterumsparti. Ska ha duk som tak så inga större laster.

Baserat på ditt bygge borde ju dubbla 145or göra jobbet.
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Hej,

Såhär blev vår pergola:
[bild] [bild]
Ca 6m bred, 5m djup. Byggd med dubbla 45x145 reglar (ej impregnerat). Jag hänger i den utan problem eller större nedböjning.
Blev inget bygge förra året men ska dra igång nu i vår. Tycker ditt bygge ser riktigt bra ut.

Du har byggt med obehandlat virke förstår jag som du sedan målat. Det är ett alternativ här också. Vilken behandling/färg har du använt?

Ser inga överliggare men du kanske skippat dom eftersom du ska ha duk?

Jag funderar på duk men är rädd att vinden kommer orsaka fladdrande och irriterande ljud om den inte är rejält spänd.
 
A andreasikalmar skrev:
Blev inget bygge förra året men ska dra igång nu i vår. Tycker ditt bygge ser riktigt bra ut.

Du har byggt med obehandlat virke förstår jag som du sedan målat. Det är ett alternativ här också. Vilken behandling/färg har du använt?

Ser inga överliggare men du kanske skippat dom eftersom du ska ha duk?

Jag funderar på duk men är rädd att vinden kommer orsaka fladdrande och irriterande ljud om den inte är rejält spänd.
Hej,

Vi har använt vanlig svart lasyrfärg. Än efter två vintrar ser det bra ut, men vi får se till våren. Tanken var eventuellt att lägga plåt uppe på pergolan men det får nog vänta.

Inget beslut ang taket ännu men vi funderar nu igen på att sätta rinbor uppepå, men det skyddar ju ej mot regn... beslut beslut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.