Någon med 3 kammarbrun som har den som infiltration?.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ehh...va? Hur menar du?[/QUOTE

Jo jag menar att man fyller den gamla med installationen medel och använder den som infiltration i stället .
 
Då förstår jag. Tänker du dig att ha olika material i kamrarna, typ kalk i en och sand i en och aktivt kol i en (killgissning här), eller ska du ha samma material, fast typ sand/grus i olika storleksfraktioner? En vanlig infiltration har inte som funktion att kunna binda t ex fosfor i någon större utsträckning, men med en egen konstruktion går även sånt att lösa.

Går gör det nog, men det gäller att övertyga avloppshandläggaren på kommunen om att det är halal, vilket kan bli svårt. Om du inte tänker dig att gå omvägen via kommunhuset, är det väl bara att köra igång!
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Då förstår jag. Tänker du dig att ha olika material i kamrarna, typ kalk i en och sand i en och aktivt kol i en (killgissning här), eller ska du ha samma material, fast typ sand/grus i olika storleksfraktioner? En vanlig infiltration har inte som funktion att kunna binda t ex fosfor i någon större utsträckning, men med en egen konstruktion går även sånt att lösa.

Går gör det nog, men det gäller att övertyga avloppshandläggaren på kommunen om att det är halal, vilket kan bli svårt. Om du inte tänker dig att gå omvägen via kommunhuset, är det väl bara att köra igång!
För visa typer så kan man ha en kista med sand i olika valörer. För brunnen är 4 .5 meter djup.
 
Oj, då är det en rejäl brunn!
Vadan dessa funderingar, har du fått föreläggande att rätta till avloppet, eller är du bara kreativ?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Oj, då är det en rejäl brunn!
Vadan dessa funderingar, har du fått föreläggande att rätta till avloppet, eller är du bara kreativ?
Föreläggande tyvärr
 
Då är frågan hur liberal 'din' handläggare är? De kan vara extremt rigida, inte alltid på vetenskaplig grund heller.
Vad står det i föreläggandet, vad har de synat ner?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Då är frågan hur liberal 'din' handläggare är? De kan vara extremt rigida, inte alltid på vetenskaplig grund heller.
Vad står det i föreläggandet, vad har de synat ner?
3 kammarbrun läcker och det gör den tömde den idag trycker in vatten utifrån. Så nu tar jag bort den och sätter dit en BIO CUBE PLUTO med sten kista som sista rening ...
 
Läcker 3-kammarbrunnen blir det svårt att använda den som infiltration, skulle jag tro.
Men visst, alternativet låter dyrt. Huga!
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Läcker 3-kammarbrunnen blir det svårt att använda den som infiltration, skulle jag tro.
Men visst, alternativet låter dyrt. Huga!
Vad finns det för alternativ?.
 
En biokub är nog bra, men billigaste lösningen borde vara ny 3-kammarbrunn med infiltration. Det beror dock på vilka lösningar din kommun godkänner, och om du bor i ett område som anses vara extra känsligt för föroreningar, då är kraven högre.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
En biokub är nog bra, men billigaste lösningen borde vara ny 3-kammarbrunn med infiltration. Det beror dock på vilka lösningar din kommun godkänner, och om du bor i ett område som anses vara extra känsligt för föroreningar, då är kraven högre.
Jag har normal skyddsnivå. Men har väldigt mycket stor sten på marken där jag skall ha den .
 
Kommunen kan ändå ha bestämda idéer om vilka typer av enskilda avlopp som godkänns, så kolla med dem först!
Är marken väldigt stenig och svårgrävd, kan det bli fråga om upphöjd infiltration/markbädd med tillhörande pumpbrunn och pump (som garanterat krånglar med jämna mellanrum).
 
Är det verkligen en trekammarbrunn, eller är det en sluten tank? En trekammarbrunn har vad jag vet alltid en infiltration efterkopplad, men här nämner TS inget om befintlig infiltration och då tror jag att det handlar om en gammal avloppsbrunn eller sluten tank modell äldre.

Jag tror inte att du kommer att få använda en fylld sluten tank som infiltration. I en infiltration ska ju vattnet ner i jorden, men i en tank ska ju vattnet stanna kvar. En infiltration ska också omfatta ett visst antal kvadratmeter, inte ligga för nära brunnar etc.
 
  • Gilla
Perrolf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.