Vi har tänkt mura upp en vägg (se bifogad vägg) i vårat kök. Ev. kommer vi vilja hänga upp ett väggskåp (max 40 cm brett). Vad ska vi välja för material (lättbetongblock, tegel, multiplattor, annat) för att det ska hålla att hänga upp skåp i? (Vi ska ha en kamin på andra sidan.) Hur stabiliserar vi väggen?

Varken jag eller min man är några murare eller har erfarenhet av detta...
 
Vi har precis murat en liknande vägg i vår källare. Vi använde 12 cm Leca för att vi ska ha vår öppenspis ovanpå väggen. Jag skulle nog rekommendera minst 10 cm för er också om ni ska sätta skåp i väggen. (Så får rejäla skruvar plats.)

Leca eller lättbetong ser jag mer som en kostnadsfråga. Lecan är mycket billigare. Bägge fungerar på ungefär samma sätt.

Mur
 
Tack!

Hur stabiliserade ni väggen? Fixerar man med jämna mellanrum i murstocken bredvid och/eller i tak och golv?
 
Vi fixerade väggen lite i muren som finns bredvid med inborrade armeringsjärnsnuttar på varannat skift. Sedan har vi gjutit en platta ovapå muren som fixerar överkanten (+ att den ska vara till att ställa öppenspisen på). Den bräda som syns på bilden i kanten på muren är bara tillfällig för att ha något att riktia muren mot och ska tas bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.