Hej!
Jag ska bygga in en ikea-garderob i vår sekelskifteslägenhet från 1904. Tanken var först att bygga in den ända upp till tak. Men eftersom vi vill behålla original-stuckturen samt att det blir bättre rymd rummet har vi beslutat oss för att ej klä in med masonit ovan garderoben.
Garderoberna kommer byggas in från vägg till vägg i sovrummet.
Ska man då ha samma golvsockel som resterande rum som bifogad bild och vad hade ni valt för krönlist?
Någon som gjort likande?
Jag ska bygga in en ikea-garderob i vår sekelskifteslägenhet från 1904. Tanken var först att bygga in den ända upp till tak. Men eftersom vi vill behålla original-stuckturen samt att det blir bättre rymd rummet har vi beslutat oss för att ej klä in med masonit ovan garderoben.
Garderoberna kommer byggas in från vägg till vägg i sovrummet.
Ska man då ha samma golvsockel som resterande rum som bifogad bild och vad hade ni valt för krönlist?
Någon som gjort likande?
Jag hade satsat på att bygga igen ända upp i taket ändå, tycker att det mest samlar damm om man lämnar ett litet utrymme över… Sen förstår jag absolut att du vill spara stuckatur osv, men kanske går det att hitta liknande taklister och skarva ihop.
Jag har gjort liknande när jag byggde in lite bokhyllor för nåt år sedan. Då lät jag både taklister och golvsockeln sitta kvar för att underlätta om man vill återställa senare. Kan se om jag kan fixa nån bild imorgon.
Golvsockel hade jag absolut kört samma som resten av rummet, behöver kanske byggas upp lite för att få plats men det gör mycket för känslan.
Jag har gjort liknande när jag byggde in lite bokhyllor för nåt år sedan. Då lät jag både taklister och golvsockeln sitta kvar för att underlätta om man vill återställa senare. Kan se om jag kan fixa nån bild imorgon.
Golvsockel hade jag absolut kört samma som resten av rummet, behöver kanske byggas upp lite för att få plats men det gör mycket för känslan.
Ok, här är lite bilder på hur jag byggt in lite IKEA Billy bokhyllor, tänker att man borde kunna göra liknande till garderober. Väggens taklist och golvsockel är alltså helt intakt och motsvarande lister på bokyllan är förkroppade så att de passar mot väggen. Ingen perfekt passform här men går förstås att göra ännu bättre med lite mer tålamod. Förkroppa är väll ingen term man använder dagligen men googla det eller cope/coping moulding så får du bättre förklaring vad jag menar.
Ser att det rört sig lite så det spruckit lite i fogarna, förmodligen när jag renoverat och bankat på andra sidan av väggen…
Ser att det rört sig lite så det spruckit lite i fogarna, förmodligen när jag renoverat och bankat på andra sidan av väggen…
Liknande trådar
-
Hur långt från väggen ska en inbyggd garderob stå?
Möbelsnickeri -
Ytbehandla bakom inbyggd garderob?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur fixar jag lättast en dörr till gammal inbyggd garderob?
Byggmaterial & Byggteknik -
"inbyggd" garderob - möte av två olika lister
Möbelsnickeri -
Kabeldragning inbyggd garderob
Möbelsnickeri