När jag lägger mitt trädäck, hur ska jag lägga skarvarna på trallen?
Ska jag skarva på samma 4-5 ställen.
Eller ska jag skarva "som det kommer".

Vad svårt det blev att förklara!?! Hoppas ni förstår... ;-)
 
Du gör som du vill. Det blir snyggare om skarvarna ligger i linje, men det blir mer spill. Troligen blir trallen aningen stabilare om skarvarna är jämt utspridda.
 
Lägg varannan bräda hel, och varannan halv..
 
Vi spred medvetet skarvarna över hela ytan för att få en mer "osynlig" skarvning. Med jämna linjer (skarvning på samma ställe eller varannan lika placerad) tyckte vi att skarvarna blev onödigt tydliga.

Dessutom väldigt lite spill även om det i vårt fall mer var en trevlig effekt av skarvspridningen ;)

Med andra ord - inget rätt eller fel, snarare en smaksak . . .
 
Tror också detta är en smaksak, för själva konstruktionen spelar det ingen roll. Ingen kommer att tänka på hur skarvarna ligger när ni sitter och lapar sol!
 
Skulle aldrig lägga skarvarna på samma ställe, det ser ju helknasigt ut och konstruktionen blir också stadigare om man förskjuter skarvarna.

Lägg en rad, och fortsätt med spillet på nästa. Låt kortaste biten du använder räcka över tre bjälkar. Se till att skarvarna blir förskjutna minst en bjälke.
 
Jag har lagt alla skarvar på samma ställe. Sedan en bräda åt andra hållet (vinkelrätt mot de andra) och sedan fortsatt på andra sidan igen med hela brädor.
Ser ganska genomtänkt ut faktiskt och det innebär bara några kortlingar extra i regelverket. Går snabbt att lägga och ingen sågning av trallbrädorna behövs.

Alltså extremt tydlig skarvning...
 
para skrev:
Alltså extremt tydlig skarvning...
DET tycker jag är något helt annat än att löpande skarva på samma ställe. Som du gjort finns det ett avslut på brädan och det ser alltid trevligt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.