J jonaserik skrev:
Beror helt på vad köper , en utedel ca 55 kkr en tank 750 med VV -slinga i för förvärmning-VV ,ca 10 kkr en lite VVB för att spetsa ca 5 kkr en shuntgrupp i delar ca 5 kkr och låta VP gå som mer eller mindre ON/OFF . Tar du utedel + innedel så blir det säkert över 100 kkr. och det är det du kommer att få förslag på från dom som vill sälja , mera pengar till dom. Total bergvärme stannar kanske med allt aldrig under ca 150 kkr. Allt annat finns ju redan
Fast kondensering är inte så ekonomiskt!
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Vad är ett koppel förresten?
påfyllnadskoppel.
 
  • Gilla
Sibben
  • Laddar…
10 minuter sedan bilen parkerade var skorstenen på backen! Otroligt smidigt och riktigt duktig chaufför (y) Lastbil med kran som just har nedmonterat en skorsten, parkerad vid ett hus med snö omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En lång metallskorsten ligger på en snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
E
Varför ecoheat 400? (Jag har en….)

Jag känner några som har ecoheat 400 på gatan och de verkar strula rätt mycket. En stor del verkar handla om installatörerna som inte riktigt förstår hur den ska installeras och hur den fungerar. Kolla att det faktiskt är installatören som installerar.
 
E erimos skrev:
Varför ecoheat 400? (Jag har en….)

Jag känner några som har ecoheat 400 på gatan och de verkar strula rätt mycket. En stor del verkar handla om installatörerna som inte riktigt förstår hur den ska installeras och hur den fungerar. Kolla att det faktiskt är installatören som installerar.
Jasså vad är det som strular? En kollega har en och är jättenöjd.
Jag är inte så påläst om modellen i övrigt men installatören väljer den för mina behov.
Och ja det är installatören eller firman som både säljer och installerar, dom gör allt och är en erkänt bra firma.
Hur menar du att det skulle vara någon annan än installatören som installerar?
 
  • Gilla
MöIIer
  • Laddar…
E
holmberg87 holmberg87 skrev:
Jasså vad är det som strular? En kollega har en och är jättenöjd.
Jag är inte så påläst om modellen i övrigt men installatören väljer den för mina behov.
Och ja det är installatören eller firman som både säljer och installerar, dom gör allt och är en erkänt bra firma.
Hur menar du att det skulle vara någon annan än installatören som installerar?
Det är rätt vanligt att en annan firma får göra installationen på uppdrag av den man själv skrivit avtal med. Det funkar kanske för det mesta men när VPn är lite special gäller det att de har koll på hur den ska fungera. Men det låter ju som att din installatör har koll.

Jag valde den för att den skulle vara lämplig med min blandning av golvvärme och 60-tals radiatorer med sin interna arbetstank. Men den har i praktiken svårt att leverera så mycket värme som den borde, troliga pga att det blir stor T-differens vid kallt väder (-8 ca). Kan också bero på felaktiga flöden i vissa driftlägen. Länge levererade den ännu sämre och det visade sig bero på att sensorn för framgivaren var dåligt monterad. Väldigt viktigt för styrsystemet att den får rätt värde.

Min installatör snålade in på en elektronisk avstängningsventil som ska stänga stigarna på sommaren. Den finns med i översiktsritningen i manualen. Effekten blir att VPn går mer än den borde behöva sommartid då tanken svalnar fortare pga egeniomvektion eller undertryck.
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
E erimos skrev:
Det är rätt vanligt att en annan firma får göra installationen på uppdrag av den man själv skrivit avtal med. Det funkar kanske för det mesta men när VPn är lite special gäller det att de har koll på hur den ska fungera. Men det låter ju som att din installatör har koll.

Jag valde den för att den skulle vara lämplig med min blandning av golvvärme och 60-tals radiatorer med sin interna arbetstank. Men den har i praktiken svårt att leverera så mycket värme som den borde, troliga pga att det blir stor T-differens vid kallt väder (-8 ca). Kan också bero på felaktiga flöden i vissa driftlägen. Länge levererade den ännu sämre och det visade sig bero på att sensorn för framgivaren var dåligt monterad. Väldigt viktigt för styrsystemet att den får rätt värde.

Min installatör snålade in på en elektronisk avstängningsventil som ska stänga stigarna på sommaren. Den finns med i översiktsritningen i manualen. Effekten blir att VPn går mer än den borde behöva sommartid då tanken svalnar fortare pga egeniomvektion eller undertryck.
Aha jag förstår. Känner mig trygg med den här firman, samma som faktiskt installerade allt 1999 hos mig, även pannan
Jag har inte hittat så mycket kritik om pumpen, bara att vissa haft problem när framledningen behöver vara över 50c.

Jag behöver inte alla så hög temp och har relativt litet hus oxå. Men jättebra synpunkter som du säger
 
E
holmberg87 holmberg87 skrev:
Aha jag förstår. Känner mig trygg med den här firman, samma som faktiskt installerade allt 1999 hos mig, även pannan
Jag har inte hittat så mycket kritik om pumpen, bara att vissa haft problem när framledningen behöver vara över 50c.

Jag behöver inte alla så hög temp och har relativt litet hus oxå. Men jättebra synpunkter som du säger
Du bor ju inte i Stockholm så du behöver ju inte utgå från att alla är skojare på samma sätt :D, lycka till!
 
  • Gilla
Ursviken och 1 till
  • Laddar…
Så fick jag även offerten!
CTC ECO Heat 406
120m borrhål
Förväntat energibehov efter installation 3860kwh mot dagens 12000kwh.
Ser bra ut och även priset blev ganska precis vad jag väntade mig! Under 140 faktiskt så det får man väl anse vara rätt ok.
Ska kolla mer detaljer imorron sen blir det nog beställning och invänta brunnsborrning (y)(y)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
holmberg87 holmberg87 skrev:
Nä det är dyrt men värmepumpen ska stå där och jag vill inte avlasta skorstenen och ha den kvar heller. Får se vad det kalaset går på, kan ju sälja skorstenen och se om de går jämt upp hehe
Tror aldrig du får igen de pengarna. Jag hade lämnat kvar en såpass modern skorsten, vem vet när den behövs igen?
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
En fråga jag också ställt mig, 15000kwh är inte jättemycket och det tar många många år innan jag kan tänka på att "tjäna" in kostnaden för bergvärme.
Däremot är det stor risk att jag behöver byta ut min befintliga panna och det gör att jag då hellre passar på med bergvärme.
Jag hoppas komma ner till eller under 10 000kwh.

Hade hoppats att någon på forumet kunde uppskattat vart jag hamnar. Med golvvärme överallt så känns bergvärme optimalt.

Men rent ekonomiskt räknar jag inte ens med att tjäna igen det. Jag vill ha låg förbrukning, så låga elräkningar som möjligt och en bra värmekälla som inte är ineffektiv
Varför skulle du inte tjäna igen det? Kör du elpatron nu så har du väl redan smakat på det nya normala?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Tror aldrig du får igen de pengarna. Jag hade lämnat kvar en såpass modern skorsten, vem vet när den behövs igen?
Lyftet kostade inte ens 1000kr och skorstenen kommer aldrig någonsin att behövas hos mig. Jag har 2 skorstenar i shacktet varav den som nu är kvar används till en Contura kamin.
Så jag är glad att bli av med en för mig onödig skorsten
 
K karlmb skrev:
Varför skulle du inte tjäna igen det? Kör du elpatron nu så har du väl redan smakat på det nya normala?
På lång sikt tjänar jag igen det men jag har rätt låga elkostnader. Dyraste jag haft var för nu i december, 3200kr.
Så om jag halverar min elförbrukning tar det isf väldigt många år innan jag sparat in 140 000kr.
Mem tids nog så och beroende på elpriserna kan det såklart gå snabbare. Det känns också bra att minska elförbrukning generellt(y)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
@holmberg87 Har du funderat på att montera frikyla i kåken? Jag skulle rekomendera att i alla fall förbereda för frikyla när du installer helt nytt. Det som behövs är en extra cirkpump för frikylan på brine kretsen och två ventiler där du kan koppla på fläktkonvektor eller annat senare. Det är en av de stora fördelarna med BV.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T tobben87 skrev:
@holmberg87 Har du funderat på att montera frikyla i kåken? Jag skulle rekomendera att i alla fall förbereda för frikyla när du installer helt nytt. Det som behövs är en extra cirkpump för frikylan på brine kretsen och två ventiler där du kan koppla på fläktkonvektor eller annat senare. Det är en av de stora fördelarna med BV.
Jag har tänkt på det, för kylan har jag verkligen önskat att jag kunde körs i somras.
Hur kopplar man sedan till fläktkonvektorn? Som en luftpumps innedel eller?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.