Hej!

Sålde nyss min lägenhet igår.
Vi fick tillträde till nya lägenheten i fredags, flyttade hela fredag och lördag och hade städfirma för flyttstädning söndag så då var lägenheten upptagen. Skrev kontrakt och lämnade över nycklar måndag.

Vid utflyttning fick det tyvärr gå väldigt snabbt och då vi hade konsoler på väggarna med hyllor så revs en del tapet bort när vi skruvade loss dom, samma sak med hatthylla och tv-konsol. Köparen hade bett oss att ta bort allt på väggarna.
Ska kanske även tillägga att det är hans sambo/fru/vet inte vad som skrev kontraktet och hon äger 100% av lägenheten.

Han är dock väldigt arg, har samtalat med honom och inspekterat själv. Skrapa bort lös tapet, foga och sen slipa borde vara allt som krävs för att lösa skadorna som kom till vid flytt.
Sa att han får gärna anlita en firma som till skäligt pris löser detta så betalar jag det.
Han har kollat med sin kompis nu som ska ha 27.000 för jobbet. Han är snäll och "kan stå för 10.000" själv. Aldrig i livet sa jag, vi har 3 alternativ. 1: du fixar det själv, jag står för material och tid det tar. 2: du anlitar en firma som till skäligt pris reparerar skadan. 3: jag anlitar en firma som kommer och reparerar skadan.
Han säger att han inte kommer fixa det själv då det ska vara rätt gjort och att problemet ska vara löst imorgon annars slutar han prata med mig och går till domstol.

Vad har jag för alternativ?
 
S Saljare89 skrev:
Hej!

Sålde nyss min lägenhet igår.
Vi fick tillträde till nya lägenheten i fredags, flyttade hela fredag och lördag och hade städfirma för flyttstädning söndag så då var lägenheten upptagen. Skrev kontrakt och lämnade över nycklar måndag.

Vid utflyttning fick det tyvärr gå väldigt snabbt och då vi hade konsoler på väggarna med hyllor så revs en del tapet bort när vi skruvade loss dom, samma sak med hatthylla och tv-konsol. Köparen hade bett oss att ta bort allt på väggarna.
Ska kanske även tillägga att det är hans sambo/fru/vet inte vad som skrev kontraktet och hon äger 100% av lägenheten.

Han är dock väldigt arg, har samtalat med honom och inspekterat själv. Skrapa bort lös tapet, foga och sen slipa borde vara allt som krävs för att lösa skadorna som kom till vid flytt.
Sa att han får gärna anlita en firma som till skäligt pris löser detta så betalar jag det.
Han har kollat med sin kompis nu som ska ha 27.000 för jobbet. Han är snäll och "kan stå för 10.000" själv. Aldrig i livet sa jag, vi har 3 alternativ. 1: du fixar det själv, jag står för material och tid det tar. 2: du anlitar en firma som till skäligt pris reparerar skadan. 3: jag anlitar en firma som kommer och reparerar skadan.
Han säger att han inte kommer fixa det själv då det ska vara rätt gjort och att problemet ska vara löst imorgon annars slutar han prata med mig och går till domstol.

Vad har jag för alternativ?
Om han inte är ägare och inte har ägarens fullmakt, så kan han inte ställa krav. Prata med ägaren, ignorera honom.

Dina förslag låter helt OK, men diskutera med ägaren direkt. Ta hjälp av din mäklare om möjligt, de borde kunna berätta hur situationer som dessa brukar skötas.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Men köparen bad er ju ta bort allt på väggarna, då är det ju självklart att väggarna kommer ha hål och skador. Köparen kan ju inte rimligen ha förväntat sig att ni skulle trolla bort hyllor och grejer. Det där får köparen fixa själv.

Om det nu inte är så att skadorna är mycket mer omfattande än de borde ha varit på grund av att det fick "gå väldigt snabbt".
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
När KÖPAREN köpte lägenheten så ska de kunna räkna med att hyllor mm som är uppskruvade kommer lämna märken. De har accepterat det när det släpet byggnaden.
Sitt still i båten. Svara inte ens när mannen ringer. De vill bara få dig att tro att det är ditt problem så köparen slipper åtgärda.

Edit. Läste igen nu, vilken idiot. Han får stå för kostnaderna själv om han vill få sin lägenhet själv. Suck.

Edit 2: Vill du ha en bra bedömning så lägg upp bilder på skadan så kan man lättare få en känsla för om det är "rimligt" och "väntat".
 
Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Instämmer i inläggen här ovan. Detta är tyvärr något som händer ibland vid flytt och därför bör din köpare räkna in en risk för detta. I praktiken kommer det att bli svårt att bevisa orimliga skador och er köpare har marginell chans att driva detta vidare. Antingen så avbryter du all kontakt med denna köpare eller så ger du ett slutbud som ersättning , max några tusen.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vad kostade lägenheten? Fel som reklameras ska nämligen vara av ett värde som kan tänkas påverka marknadsvärdet vid försäljningen.

Om du haft konsoler uppskruvade på väggarna med plugg och grejer så lär ju några tapetskador näppeligen påverka utseendet mer än hålen i väggen gör. Att ytskikten måste bytas kan därför en köpare rimligen vänta sig i sammanhanget.

Så be karln dra.
1. För att han inte är part i affären.
2. För att det inte finns ett ersättningberättigat fel i varan.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.