Varför så luddig på undersidan? Och vilken typ av golv?
 
  • Rullad golvbeläggning bredvid en dörr, på ett betongunderlag som ser slitet och fläckigt ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kanske linoleummatta
 
Linoleummatta alternativt plastmatta med stegljudsdämpning. Svårt att se på så långt håll...
 
Centano Centano skrev:
Linoleummatta alternativt plastmatta med stegljudsdämpning. Svårt att se på så långt håll...

Tack! Men du ser ingen asbest eller liknande?
 
Gonatcha Gonatcha skrev:
Tack! Men du ser ingen asbest eller liknande?
Huruvida det är asbest i mattan går inte att avgöra på en bild, det kräver en analys.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Huruvida det är asbest i mattan går inte att avgöra på en bild, det kräver en analys.
Absolut, för att veta till 100%. Men jag tänkte att jag kunde fråga ifall någon kände igen utseendet. Det är en grannlägenhet där en firma varit och tagit ur det där golvet idag. Tänker att en firma borde ha koll på om det är asbest eller ej... Hoppas jag.
 
I
Gonatcha Gonatcha skrev:
Tack! Men du ser ingen asbest eller liknande?
Precis som Centano skriver så kan man inte veta om ett material innehåller asbest utan att göra labbtest. Det är så fall om någon som gjort labbtest på just denna matta känner igen sig och vet att man inte ändrat innehållet under produktion.

Test tar ett par dagar om man nu inte bor i närheten av labbet vilket såklart kan vara frustrerande om man är mitt i ett jobb, jag vet ;)

För övrigt kan man inte se Asbest och det är väldigt flyktigt, d.v.s. det sprider sig lätt. Läs på vad det verkligen handlar om och avgör sen om ni är villiga att ta risken eller inte. Tänk även på andra som bor i huset.
 
I
Gonatcha Gonatcha skrev:
Absolut, för att veta till 100%. Men jag tänkte att jag kunde fråga ifall någon kände igen utseendet. Det är en grannlägenhet där en firma varit och tagit ur det där golvet idag. Tänker att en firma borde ha koll på om det är asbest eller ej... Hoppas jag.
aha, fråga dem kanske? Men om de inte själv bär skyddsutrustning och det verkar vara ett legitimt företag så är riskerna små.

Vill du vara helt säker kan du ju klippa av en bit av mattan och skicka iväg själv ;) Men det känns extremt.
 
I Ironside skrev:
Precis som Centano skriver så kan man inte veta om ett material innehåller asbest utan att göra labbtest. Det är så fall om någon som gjort labbtest på just denna matta känner igen sig och vet att man inte ändrat innehållet under produktion.

Test tar ett par dagar om man nu inte bor i närheten av labbet vilket såklart kan vara frustrerande om man är mitt i ett jobb, jag vet ;)

För övrigt kan man inte se Asbest och det är väldigt flyktigt, d.v.s. det sprider sig lätt. Läs på vad det verkligen handlar om och avgör sen om ni är villiga att ta risken eller inte. Tänk även på andra som bor i huset.
Jag är påläst om asbest, just därför jag undrar. Det är alltså i grannens lägenhet som en firma varit och rivit ut golvet idag.
 
I Ironside skrev:
aha, fråga dem kanske? Men om de inte själv bär skyddsutrustning och det verkar vara ett legitimt företag så är riskerna små.

Vill du vara helt säker kan du ju klippa av en bit av mattan och skicka iväg själv ;) Men det känns extremt.

När jag kom hem idag 1 timme senare var de borta. Vet inget om firman, men det är ett kommunalt bostadsbolag så man hoppas ju att de anlitar vettigt folk.
 
Går inte att veta, men förmodligen inte då det var svartlimmet till mattor asbesten användes i. Men tar du en promenad på stan drar du i dig mer asbest än vad rullen skulle utsätta dig/någon annan för. Och hade den varit full med asbest hade det ändå inte varit någon större fara då det först efter långvarig exponering den blir ett problem. Precist som allt annat stendamm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.