Hej, jag skall i början av nästa vecka vara med när lantmäteriet styckar av en bit tomt där vårt fritidshus ligger. På kallelsen så stod det att man kunde underlätta för lantmätarna genom att bland annat röja upp så att tomtgränsen var lättåtkomlig.

Vad mer kan jag göra för att se till att lantmäteriförrättningen tar så kort tid som möjligt? (= billigare).

Jag vet ju inte riktigt vad dom gör när dom mäter ut, mäter dom bara i kanterna där den nya fastigheten har sina gränser eller skall man röja upp längts hela den nya tomtgränsen?

Givetvis ska jag röja upp i "hörnen" men något mer måste man väl kunna göra? :confused:

Hur mycket behöver man röja? Behöver dom ha klar siktlinje mellan hörnen? (det är en kulle/ås i mitten)

Tacksam för alla tips på hur detta kan göras så snabbt och billigt som möjligt!

Mvh
Mr.Handy
 
Hej! Är det inte en fast kostnad på avstyckningen som är ca 16-17000:- som är grundkostnaden oavsett hur mycket eller lite hjälp du kan hjälpa till med? /Ulrik
 
Nej det är inte fast pris... inte som jag förstått det iaf! =/
 
Visst kandu få fast pris för att stycka en liten stugtomt!

Vad kostar en lantmäteriförrättning? - Presentation | Lantmäteriet

Citat: "Baspriser för några typer av standardförrättningar - Baspriserna är priserna för de allra enklaste förrättningarna av respektive slag, normalt är priset högre. Avstyckning av en tomt mindre än 5.000 m², med fältarbete: 16.000 kr."
 
De styckningar jag varit inblandad i så har man alltid fått erbjudande om man vill ha fast pris eller på löpande räkning. Tänk på att det går mycket tid utöver den faktiska tiden på platsen. Det kan vara att reda ut gamla servitutförhållanden, få tag i andra ägare reda ut gamla tomtgränser osv som kanske inte alls görs på platsen där tomten fysiskt ska styckas ut.
 
Nu är avstyckningen klar, iallafall fältarbetet och jag tänkte ta lite tid och tipsa andra om vad man kan göra för att underlätta och minimera tiden för lantmätaren.

1. Kontrollera via fastighetsregistret alla servitut och andra belastningar på fastigheten:
- Vilka kommer även gälla nya fastigheten? (ex. ledningsrätt VA)
- Vilka blir inaktuella iom avstyckningen (I detta fall nyttjanderätt bostad)

2. I hörnen på den nya fastigheten (speciellt de "nya" punkterna):
- Röj marken så gott ni kan, kan ni ta bort träd så att det blir fri sikt uppåt mot GPS-satelliterna så gör det, GPS-mätaren kan höjas upp 4 meter upp, men det vill dom helst inte göra, så ta bort så mycket löv och grenar som ni kan uppåt.

3. Om möjligt (och om det är i tättbebyggt/planlagt område) ta reda på var referenspunkter finns (dom kallas polygonpunkter och är som ett litet brunnslock som täcker en väl inmätt punkt) eller någon annan inmätt punkt på kartan (ex. en gränspunkt för fastigheten, vanligtvis ett rör i marken). Lantmätaren behöver vanligtvis leta upp en sådan punkt för att använda som referenspunkt för att få mätningarna så noggranna som möjligt. I mitt fall så ägnade vi 1.5h att leta upp en bra punkt (samma sak som ovan gäller, det går inte bra när det är vegetation över eller om det är ett staket precis ovanför punkten).

4. Tänk ut hur ni vill ha tillgång till fastigheten, dvs var man skall kunna köra in och ut.

Detta var lite kom-i-håg punkter från mig, själv var jag mycket nöjd med det väldigt professionella bemötande jag fick vid fältarbetet.

Onödigt vetande: GPS-inmätningen kan komma ned på en felmarginal på 3-4 millimeter när dom mäter in en polygonpunkt över en 3 minutersperiod!

Hoppas detta underlättar för andra i min sits!

/Mr.Handy
 
  • Gilla
mino
  • Laddar…
Hur som helst tycker jag att det är hutlöst dyrt att en tomtavstyckning ska kosta 15-20.000 kr...

/V
 
vojma skrev:
Hur som helst tycker jag att det är hutlöst dyrt att en tomtavstyckning ska kosta 15-20.000 kr...

/V
Ja visst är det de, snudd på svindleri. Undrar om det inte är Moderaten från Malmö
Joackim Olèn som blev chef där. Han som köpte skinnsoffa för 50.000, när han kom till maktens köttgryter 1985 i Malmö kommun. Så det gäller nog att skynda på med avstyckningarna, innan priset höjs......går det inte att betala "svart"?
 
  • Gilla
Hamparaffe
  • Laddar…
Mikael_L
vojma skrev:
Hur som helst tycker jag att det är hutlöst dyrt att en tomtavstyckning ska kosta 15-20.000 kr...

/V
Jo det känns hutlöst.
Men det motsvarar ca 20 timmars arbete, så då är frågan helt enkelt, tar det denna tid för lantmätarn att göra avstyckningen. Både fältarbetet och kontorsjobbet i samband med det. Då är det tyvärr inget att diskutera.
Intressant, är att en lantmätare hinner max två avstyckningar i veckan i så fall. :rolleyes:

Hursomhelst tackar jag mrhandy mycket för redogörelsen.

edit:
Då jag jämför med byggfelsförsäkringen orkar jag inte riktigt hetsa upp mig över avstyckningskostnader. Här får man nåt iaf. Bygglov och byggsamråds-kostnader är också tveksamma kostnader, om man jämför kostnad/arbetsinsats.
 
Från lantmäteriets egen hemsida: "Lantmäteriet omsätter omkring 1,5 miljarder kronor per år. Verksamheten betalas till 21 procent med offentliga medel, cirka 360 miljoner kronor årligen. Resten finansieras av att Lantmäteriet tar betalt för sina tjänster."

Slutsats: Om verksamheten inte vore skattesubventionerad borde fakturan vara cirka en fjärdedel högre.
 
Njae, problemet är att lantmäteriverket har monopol på sin verksamhet, och därmed inte behöver vara kostnadseffektiva för fem öre. Det blir därmed OK att låta timmarna rulla iväg, att åka 2-3 man på heldagsförrättningar som kunde klaras av en man under en dag, att jobba 35-timmarsvecka, dela ut extra semesterveckor till höger och vänster, låta folk vara lediga på "klämdagar" etc.

Tyvärr är Sverige ett lite för litet land för att konkurrens skall kunna uppstå. Det finns helt enkelt för få lantmätare att anställa, och uppdragen räcker inte till för att det skall kunna bli en hur stor verksamhet som helst. Att bara privatisera räcker inte, det blir nog bara dyrare eftersom det då skall till ett vinstintresse också.

Men sådant som avstyckning av tomter och liknande borde man kunna hyra in ett certifierat företag att mäta upp, och så lämna in allt till myndigheten som får fastslå det hela.
 
Ja, man fick sig en liten tankeställare när man såg vilken tjänstebil lantmätarna hade. En sprinkans ny Hyundai Terracan, kostar väl ca 400000 i grundutförande. Sen extrautrustad för förvaring av deras grejor. Då ska man också tänka på att de bara jobbar inom kommunen, så de kan på sin höjd ha 3 mil dit de ska.
 
Liten kommentar till priser etc. Det är på sätt och vis som Swetrot säger med monopol, men med ett förtydligande: Lantmäteriverket har inte monopol på sin verksamhet, däremot kan det bara finnas en lantmäterimyndighet per kommun. I Exempelvis Stockholm, Nacka, Södertälje, Täby, Huddinge, Haninge kommuner är det kommunen som är lantmäterimyndighet, och det statliga lantmäteriet verkar inte där. Detta gäller för ca 30 av landets kommuner, i princip de som ser det som lönsamt om man skall vara lite krass... I de övriga kommunerna verkar det statliga Lantmäteriet. det statliga lantmäterimyndigheterna verkar inom ett län utom i de kommuner där kommunen själva enligt ovan är myndighet. (Huruvida det är motiverat med en bil i halvmiljonklsassen tycker jag dock att man kan diskutera, men det är nog snarare ett undantag att det är så)

Priset kan alltid kritiseras, men som Mikael_L nämner så ingår förutom fältarbete, även kontorsarbete, vilket i många fall är betydligt mer tidskrävande än vad man kan tro. Där ingår ofta arkivforskning för servitut, samfällighetsandelar etc, även om det "bara" är en enkel fritidsfastighet. Det är inte ovanligt att man måsta gå in i flerhundraåriga skrifter och kartor. Detta höjer priset, men även rättssäkerheten.

Precis som alla typer av tjänster där fast pris erbjuds så kommer vissa att tjäna på det och andra förlora, men vem som gör vilket vet man inte innan.

Det lät kanske som ett försvarstal för höga priser, men det var inte meningen. Ville bara påpeka en del sakligheter. Lägre priser skall man alltid försöka påverka leverantörer att ha, oavsett om det gäller varor eller tjänster.

/Fummmel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.