Har en stekpanna som förr hade bra yta.
Sen under en lite längre tid så fick den ingen kärlek och blev kass. Nu tänkte jag fixa till den igen, och det blir nog bra på sidorna, men inget i mitten!

Gjutjärnspanna med ojämn, delvis återinfettad yta som visar slitage i mitten, står på en mörk trasa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ställer den på plattan och smörjer in med olja. Väntar tills det slutat ryka och upprepar.
Har gjort detta i ett antal timmar nu, men blir inget på mitten. Gissar att det rinner ut till sidorna bara.
Tips?
Lägga ett tjockt lager och bara kötta på lär ju inte bli bra väl.
 
ojdå, vad har hänt? Är den ens plan? Ser ut som den har varit glödande röd nästan........
 
Det är resultatet i mitten du är ute efter när du bränner in den.
Jag gissar att ytterkanterna aldrig slutade ryka.
Ta lite olja på och torka torrt med papper så kommer det se likadant ut över hela.
 
S sblixten skrev:
Det är resultatet i mitten du är ute efter när du bränner in den.
Det är i princip metallrent där, så det kommer fastna direkt när man steker något.
Så det är inte alls bra där.

S sblixten skrev:
Jag gissar att ytterkanterna aldrig slutade ryka.
Det slutade ryka.
Ytan på ytterkanterna är hård och blank.

S sblixten skrev:
Ta lite olja på och torka torrt med papper så kommer det se likadant ut över hela.
Nä, då hade jag inte startat tråden :D
Det är lixom det jag gjort under flera timmars tid. Blir bra i kanterna, men inget i mitten.
 
S Stefan1972 skrev:
ojdå, vad har hänt? Är den ens plan? Ser ut som den har varit glödande röd nästan........
Inget speciellt som hänt.
Använd under en lite längre tid där jag inte orkat olja in och sköta den.
Så i mitten har maten bränt in mer och mer, så den bra ytan som var där innan han försvunnit.
Ska kolla med en linjal eller något och se hur den verkar.
 
Det du kan göra är att ta en tygbit och stryka på mer i mitten så fort det blir torrt under inbränningen.
Så får man göra om kärlet inte är platt, t.ex. en wok eller muurikka.
 
  • Gilla
sandos och 1 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Inget speciellt som hänt.
Använd under en lite längre tid där jag inte orkat olja in och sköta den.
Så i mitten har maten bränt in mer och mer, så den bra ytan som var där innan han försvunnit.
Ska kolla med en linjal eller något och se hur den verkar.
Fast jag gör inget speciellt med min panna. En likadan typ. Används den som vanligt och ej överhettas så är ju användandet själva behandlingen. Sköljer ur den när jag är klar bara.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
köp typ ett kilo stekfläsk och laga lunch, har hört att kokos tydligen ska funka med om man steker det tills det är typ kol så fettar det in pannan
 
  • Gilla
kelegris
  • Laddar…
C
Häll i så pass mycket olja att du "toppar" hela botten på pannan (inom rimlighetens gränser så klart). Man behöver inte snåla. Du måste inte heller vänta tills det slutar ryka, när det rykt på "tillräckligt" länge är det bara att avbryta. Så jo - "ett tjockt lager och bara kötta på" funkar alldeles utmärkt :rofl:

Har ett gäng gjutjärnspannor som jag bränner in då och då för att hålla i bra bruksskick. Och det där måste du mycket riktigt bränna in om det skall bli nåt. När du borstat ur den under hett vatten skall det vara en tydlig vaxliknande yta i pannan.
 
S sblixten skrev:
Det du kan göra är att ta en tygbit och stryka på mer i mitten så fort det blir torrt under inbränningen.
Så får man göra om kärlet inte är platt, t.ex. en wok eller muurikka.
Det är nästan så jag gjort.
Haft den på plattan under kanske 5 -7 timmar eller något. Med lite jämna mellanrum hällt på lite olja och torkat ut det.
 
Centano Centano skrev:
Har du testat att bränna in den i ugnen? [länk]
Det har jag inte testat än.
 
I ikeo skrev:
köp typ ett kilo stekfläsk och laga lunch, har hört att kokos tydligen ska funka med om man steker det tills det är typ kol så fettar det in pannan
Då bränner det fast på mitten så att man får skrapa riktigt ordentligt för att få bort det. Medans på kanterna är det bra.
Har testat mer än en gång och med 1 kg per gång :D
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Häll i så pass mycket olja att du "toppar" hela botten på pannan (inom rimlighetens gränser så klart). Man behöver inte snåla. Du måste inte heller vänta tills det slutar ryka, när det rykt på "tillräckligt" länge är det bara att avbryta. Så jo - "ett tjockt lager och bara kötta på" funkar alldeles utmärkt :rofl:

Har ett gäng gjutjärnspannor som jag bränner in då och då för att hålla i bra bruksskick. Och det där måste du mycket riktigt bränna in om det skall bli nåt. När du borstat ur den under hett vatten skall det vara en tydlig vaxliknande yta i pannan.
Tror jag testar kötta på metoden då!
 
M Mortsken skrev:
Det är nästan så jag gjort.
Haft den på plattan under kanske 5 -7 timmar eller något. Med lite jämna mellanrum hällt på lite olja och torkat ut det.
I så fall kanske det är läge att börja om från början med en stålborste.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.