Tjena, behöver hjälp
Hur får man tilluft i ett sånt här rum?
Är det fönsterventiler som gäller eller kan man sätta en ventil ex till höger om elementet?
 
  • Två stängda fönster ovanför en vit radiator på en lila vägg, möjlig plats för tilluft.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En spaltventil vore väl kanon?
 
Sätta en ventil till höger är en dålig ide eller?
 
R Rnny skrev:
Sätta en ventil till höger är en dålig ide eller?
Fungerar det också om du är medveten att det kan bli lite kallt där, samt på golvet och de eventuella problem som det kan skapa.
Jag hade inte valt den lösningen.
 
Tack för svar, får nog bli spaltventiler, känns enklast och vedertaget
 
Hej hoppas det är ok att ställa fler frågor och om nån kan hjälp mig :)

1
Hade helst undvikit borra i själva fönstret av olika anledningar även för att jag då kan borra utan att ta ner hela fönstret. Frågan är kan man sätta den där jag markerat rött på bilden, själva fönsterkarmen? Har hittat ventil som får plats. Eller måste dessa sitta i fönsterbågen?

2
Är det någon risk för kondens i dessa? Tänker att övriga ventiler vi har består av ett plaströr genom väggen så luften inte kommer i kontakt med något annat, medans i fönsterventilen går luften genom rent trä. (Vi har mekanisk frånluft så luften kommer alltid gå "inåt")
 
  • Fönsterkarm i trä med röd markering för potentiell placering av en ventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

1. Det går utmärkt.
2. Kondens blir det när luften kyls ner. Så länge luften går åt rätt håll och det är kallare ute, så blir det ingen kondens.
 
ta bort tätningslisten i ovankant på fönstret så slipper du borra
 
Redigerat:
Tack för svar :)
Tätningslist har varit borta tidigare i alla fönster, inget ont om den lösningen, men vi har satt dit dom igen då vi fixat mekanisk frånluft (tidigare självdrag) och borrat riktiga tilluftsventiler i alla rum som ska ha det förutom just dessa där det inte fick plats. Så pricken över i med fönsterventilerna så är hela huset uppfräschat med ensnygg och "riktig" lösning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.