Halloj
Startar denna tråd för att diskutera olika elbilars(100% el) fördelar och nackdelar. Helst inga diskussioner om elbilars tillkortakommanden som dragbilar osv. Möjligen vissa elbilars fördelar som dragbilar.
Har i flera år följt utvecklingen av elbilar och tycker mig nu se att det börjar finnas bilar inom nåbar prisklass, särskilt som leasing,
Har själv börjat seriöst titta på Renault Megane som kommer som elbil inom kort. Vad jag förstått har de också ett samarbete med Nissan som kommer med en ”tvillingbil”. Har nu en Megane diesel som faktiskt överträffar mina(liofs ganska låga) förväntningar.
Någon som redan hunnit kolla Renault eller är det VW och Hyundai/Kia som regerar än så länge?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
KristinaRT
Sett till antal sålda bilar förra året är det VW och tesla som säljer flest elbilar. Har dock en känsla av att detta kan ändras mtp hur utbudet formligen har exploderat sista halvåret.
Många talar sig varma om MGs elSUV, ska ha bra leasingkostnad men kanske lite kort räckvidd för många?
 
Vi har åkt ren elbil som enda bil i snart två år. Det svåra är att hitta en bil som uppfyller alla önskemålen på samma gång som den passar in i vår budget. Så det blev en E-up. Saknar dragkrok och möjligen 10mil räckvidd. Räckvidden är ett mindre bekymmer än väntat. Det har blivit några längre resor som från början var tänkt att hyras bil till. Det går över förväntan att resa långt med lite planering. 35-40mil. Dragkrok har vi löst genom bytlåna bil med föräldrar de tillfällena.
Har börjat titta på vad nästa bil kan tänkas bli. Budgeten kommer ökas något och id3, Cupra Born och Tesla M3 ligger bra till. Men känslan är att det hinner dyka upp många nya alternativ närmaste året.
 
  • Gilla
EdwinG84 och 1 till
  • Laddar…
och då dök det upp en obehaglig sidodiskussion som jag inte förutsåg. Vet inte ens om jag vågar nämna den…..
Men, har ni några samvetsbetänkligheter att köpa kinesiskt? Jag vet att man kan räkna Volvo Geely dit men det finns ju många bilar på väg in som är 100% Kina. Har ni några funderingar runt detta?
 
L lob skrev:
och då dök det upp en obehaglig sidodiskussion som jag inte förutsåg. Vet inte ens om jag vågar nämna den…..
Men, har ni några samvetsbetänkligheter att köpa kinesiskt? Jag vet att man kan räkna Volvo Geely dit men det finns ju många bilar på väg in som är 100% Kina. Har ni några funderingar runt detta?
Absolut och mycket enkelt. Skulle överhuvudtaget inte ens fundera på en kinesbil. Jag bojkottar kina och allt kinaproducerat så mycket jag kan. Om de hinner bli en demokrati innan de startar tredje världskriget med en och en halv miljard hjärntvättade fanatiker så ska jag fundera på att omvärdera dem.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
MG verkar ligga efter gällande mjukvaran. Bilen är ok vad jag kunnat läsa.

Jag själv vill ha en kombi med dragmöjligheter. Men just denna kombination verkar lite problematisk då elbilarna väger så mycket. Iaf om man kollar på de alternativ som finns nu.
 
Märklig trådstart. Rimligen har du en uppsättning av behov som styr vad du efterfrågar, det vore nog bra om du angav dessa i stället för att ange 100% eldrift.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Märklig trådstart. Rimligen har du en uppsättning av behov som styr vad du efterfrågar, det vore nog bra om du angav dessa i stället för att ange 100% eldrift.
Inte alls med tanke på BMW's tidigare model i3 med räckvids förlängare, o alla dessa mildhybrider. dvs endast som jag uppfattade batteri bilar. De andra alternativen i egen tråd?
 
Ett av våra önskemål som faktiskt ligger högt upp på listan är just 100% eldrift. Då finns det andra saker vi hellre gör avkall på. Med 26 mils räckvidd är E-up lite i minsta laget på räckvidd. Renault Megan e-tech ser riktigt intressant ut med sin utlovade räckvidd och dragkroks möjlighet. Alternativen blir bara fler och fler tycker jag.
 
En fråga som jag själv funderat på är att tvingas acceptera två bilar. En med dragmöjligheter och långdistanskapacitet, en annan (ren elbil) för kortare transporter/pendling, ren persontransport då. Har behov på båda fronterna lång tid framöver.

Tror det blir alldeles för dyrt att försöka fixa en elbil idag som fixar hela detta behov.
 
H Harald Blåtumme skrev:
En fråga som jag själv funderat på är att tvingas acceptera två bilar. En med dragmöjligheter och långdistanskapacitet, en annan (ren elbil) för kortare transporter/pendling, ren persontransport då. Har behov på båda fronterna lång tid framöver.

Tror det blir alldeles för dyrt att försöka fixa en elbil idag som fixar hela detta behov.
Vad är dyrt och hur många mil snittar du per dag?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad är dyrt och hur många mil snittar du per dag?
De jag kollat på med hyfsad räckvidd och dragvikt kostar ca 600 kkr. Det tycker jag är för mycket att lägga på bil. Snittet per dag är inte många mil, helger körs ofta litet längre turer typ 15-30 mil och inte sällan med släp. Ibland turer utan släp, 40 - 60 mil oräknat längre semesterresor ibland med takbox. Så en hyfsat billig liten elbil skulle fylla småtransporterna till vardags.
 
Jag tror att kombinationen dragbil/långresebil å ena sidan och elbil för vardagstransport å den andra är svårmotiverad för de flesta om man inte ändå känner att man behöver två bilar.

Hade det bara varit en byggbil/gårdsbil man behövde komplettera med hade det varit en sak, men ska den också tjäna som långfärdsbil vill nog de flesta ha en bättre och tillförlitligare bil än om den bara ska kunna gå några mil hemmavid.

Just nu skulle jag tippa att man måste köra minst 2.000+ mil om året för att kunna räkna hem någon av premiumelbilarna något så när.

Men restvärdeberäkningen är A och O här. Tesla har där visats stå sig bättre än avgasbilar. Om detsamma gäller andra elbilar som VW:s lär vi väl få se.

Hur som helst har jag svårt att tro att två halvbilliga bilar blir billigare än en dyr.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
KristinaRT
Jag tänker att en mellanstor, bra och bekväm elbil kan fungera till vardags och till de flesta långresor men en bensinare/diesel m krok kan komplettera.

Jag menar, hur stort BEHÖVER man och hur stort VILL man ha? Det är ju det som är frågan…

Det är klart att det är ”bekvämare” att åka i en XC90 eller Taureg, men jag har åkt många mil i en Golf och en gammal Mercedes A-klass och det gick bra.
På samma sätt är det ju med elbilar - klart man helst tar en Tesla X eller Porsche Taycan om man fritt får välja, men förmodligen går det bra med en ID4 eller Nissan Leaf också. Så länge barnen inte är 180 cm långa är det inte bättre för dem för bak i en stor bil jfrt med en mindre. Och barn orkar ju ändå inte med några långa etapper så lite frekventare laddpauser behöver inte vara något negativt.


Själv vill jag helst ha en sådan här, men den är både dyr och opraktisk när man har hund…. Men drömma kan man ju ;)
Grön elbil parkerad utanför ett hus, drömbil för inläggsförfattaren men opraktisk med hund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.