Jag har fått installerat en spikasset Keddy SK2001SG i en tidigare öppen spis. Den är bra på många sätt, men jag har ett problem, det är att jag ibland vill sitta nära elden med öppen lucka.... och då ryker det in i rummet. Jag tycker dessutom att det luktar en del rök när luckan är stängd under hela eldningstillfället.
Har kollat lite på rökgasfläktar och hittat en som heter Draftbooster. Är det någon som har erfarenhet av den?
Nytt rör är på plats i skorstenen, ca 7 meter.

Mina frågor är då:
Kommer den hjälpa till att suga ut röken fast jag har öppen lucka?
Går det ändå att montera ett fågel/regn-skydd på skorstenen?


Nyinstallerad spisinsats Keddy SK2001SG i tegelklädd spis, luckan stängd, inget eld syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Pilla
 
Har du tillräcklig tilluft? Blir det bättre om du öppnar ett fönster lite?
 
Jag tror tilluften räcker, när jag tänder brasan med spjällen helt öppna brinner det bra, men jag ska prova att öppna ett fönster på glänt.
 
Pilla58 Pilla58 skrev:
med spjällen helt öppna brinner det bra
Är de inte alltid helt öppna?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Är de inte alltid helt öppna?
Jo de är öppna när jag eldar, men jag drar igen dem lite när elden har tagit sig. Men det påverkar inte att det ryker in när jag har öppen lucka.
 
Det hjälpte inte att ha öppet fönster, det kom in rök ändå i rummet när luckan var öppen.
 
Den där är inte designad för att eldas med luckan öppen.
Den är designad för att ha hög verkningsgrad och låga utsläpp, vermiculitskivan som ligger i toppen av eldstaden och den klena diametern på anslutningen till skorstenen gör att draget inte räcker till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.