Ska ge mig på att bygga ett badkar i trä. Liknande det i de bifogade bilderna och videolänken. Kommer göra det ca 60x140x40 cm. Det kommer byggas av 30 mm tjocka limfogskivor i furu (primpanel) och skarvas genom en "T joint" som förstärks med rostfria skruvar.

Det jag undrar kring är vilken slags ytbehandling som krävs för att det ska hålla som badkar utan att spricka (och ruttna!). Jag vill att trät ska behållas ljust och inte gulna, funderar därför på att luta det. Ovanpå detta tänkte jag först att dra på ett antal lager osmo hårdvaxolja. Men känner att det kanske inte kommer hålla i längden och undrar om lack är bättre. I så fall, har någon tips på vilken slags lack, gärna så matt som möjligt och som inte gulnar?

 
  • Träbadkar under tillverkning visar limfogskivor i furu och T-joint skarvningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Limfogsskivor i furu skarvade med T-joint synliga i ett halvfärdigt träbadkarsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbadkar under konstruktion i ett badrum med kakelväggar och kopparledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det enda som kommer funka i längden är epoxi, i rätt tjocka lager.
 
  • Gilla
Exostor och 1 till
  • Laddar…
Med de där fogarna blir det aldrig tätt. I synnerhet inte om du har olika fiberriktning i gavlarna och sidorna. Furu suger vatten som en svamp och sväller och krymper.
Det där kan helt enkelt inte fungera. Skall du nödvändigt försöka rekommenderar jag en laggad oval badbalja av klassisk modell men i litet större format. Av gran.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Det enda som kommer funka i längden är epoxi, i rätt tjocka lager.
Har du möjlighet att länka till någon produkt, helt grön på det här. Vet du om det går att få den i matt utseende, är det då att slipa efteråt?
 
Instämmer om epoxy, men det finns lite fallgropar så det är värt att vara ordentligt påläst.
Den mesta epoxyn gulnar av uv-ljus, slarvar man med proportionerna eller omrörningen så härdar det inte korrekt, blandar man för mycket i taget så kan det bli varmt i kärlet och härdar i en kedjereaktion, det kan bli gasbubblor när det läggs på trä, behandlade ytan är mjuk och ömtålig i flera dagar, det är bäst att göra hela behandlingen vått-i-vått.
När det sen är ordentligt härdat kanske det går att mattslipa.
West systems med härdare 207 (gulnar mindre) borde fungera :)
 
Intressant, blir sugen jag med!
Du måste nog bygga det exakt som de gör i videon och ha det obehandlat (tänk trätunna). Du får nog räkna med en del underhåll om det ska hålla sig fräscht, skrubba det efter användning tex samt låta det torka ut mellan tillfällen då det annars kommer mögla.
Tätheten bygger på att trät expanderar i kontakt med vatten och med den teknik som visas tätas hörnen genom att det komprimerade ändträt expanderar i fogen. Sidopanelerna måste ha samma fiberriktning så de gemensamt expanderar uppåt. Bottenplattan måste monteras "flytande", dvs ha utrymme att röra sig visavi panelerna, tätheten uppnås genom drevning med lin (som det ser ut i videon). När karet fylls upp från torrt kommer den sannolikt läcka lite innan fogar och lin expanderar och det blir helt tätt.
Det finns ingen lack som kan röra sig med träet utan det kommer bara spricka och dessutom stänga in fukt så det ruttnar :)

Lycka till och posta gärna bilder när du sätter igång! :D
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Med de där fogarna blir det aldrig tätt. I synnerhet inte om du har olika fiberriktning i gavlarna och sidorna. Furu suger vatten som en svamp och sväller och krymper.
Det där kan helt enkelt inte fungera. Skall du nödvändigt försöka rekommenderar jag en laggad oval badbalja av klassisk modell men i litet större format. Av gran.
Antar att du menar sista bilden och håller helt med, den är inte konstruerad som badkaret i filmen som nog fungerar fint.
 
nanowire nanowire skrev:
Intressant, blir sugen jag med!
Du måste nog bygga det exakt som de gör i videon och ha det obehandlat (tänk trätunna). Du får nog räkna med en del underhåll om det ska hålla sig fräscht, skrubba det efter användning tex samt låta det torka ut mellan tillfällen då det annars kommer mögla.
Tätheten bygger på att trät expanderar i kontakt med vatten och med den teknik som visas tätas hörnen genom att det komprimerade ändträt expanderar i fogen. Sidopanelerna måste ha samma fiberriktning så de gemensamt expanderar uppåt. Bottenplattan måste monteras "flytande", dvs ha utrymme att röra sig visavi panelerna, tätheten uppnås genom drevning med lin (som det ser ut i videon). När karet fylls upp från torrt kommer den sannolikt läcka lite innan fogar och lin expanderar och det blir helt tätt.
Det finns ingen lack som kan röra sig med träet utan det kommer bara spricka och dessutom stänga in fukt så det ruttnar :)

Lycka till och posta gärna bilder när du sätter igång! :D
Epoxi-metoden hänger på att virket är torrt, ytan mättas med epoxi, ytbehandlingen blir helt tät och att fukt aldrig kommer in till träet. Epoxi kan fylla ut alla springor och sprickor och göra det helt tätt. Det blir ett kompositbadkar - plast med träkärna. Det är visserligen lite av en chansning, ska man vara helt säker får man bygga som en båt och armera med glasfiberväv :)

Bygger man helt traditionellt bör man nog även iaktta hur typen av kar har använts historiskt i Japan. Fyller man bara på en timme i veckan när det är dags för ett bad, eller låter man karet vara fyllt för att det ska fortsätta hålla tätt? Val av virke som naturligt motstår röta o.s.v.
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Intressant, blir sugen jag med!
Du måste nog bygga det exakt som de gör i videon och ha det obehandlat (tänk trätunna). Du får nog räkna med en del underhåll om det ska hålla sig fräscht, skrubba det efter användning tex samt låta det torka ut mellan tillfällen då det annars kommer mögla.
Tätheten bygger på att trät expanderar i kontakt med vatten och med den teknik som visas tätas hörnen genom att det komprimerade ändträt expanderar i fogen. Sidopanelerna måste ha samma fiberriktning så de gemensamt expanderar uppåt. Bottenplattan måste monteras "flytande", dvs ha utrymme att röra sig visavi panelerna, tätheten uppnås genom drevning med lin (som det ser ut i videon). När karet fylls upp från torrt kommer den sannolikt läcka lite innan fogar och lin expanderar och det blir helt tätt.
Det finns ingen lack som kan röra sig med träet utan det kommer bara spricka och dessutom stänga in fukt så det ruttnar :)

Lycka till och posta gärna bilder när du sätter igång! :D
Här är nuvarande status, fräs för fogning står på tur.
 
  • Badrum med kaklade väggar och träklädd badkar, redo för fogning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion i furu under byggnation uppställd på arbetsbockar, redo för fogning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jahallåja och 3 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Epoxi-metoden hänger på att virket är torrt, ytan mättas med epoxi, ytbehandlingen blir helt tät och att fukt aldrig kommer in till träet. Epoxi kan fylla ut alla springor och sprickor och göra det helt tätt. Det blir ett kompositbadkar - plast med träkärna. Det är visserligen lite av en chansning, ska man vara helt säker får man bygga som en båt och armera med glasfiberväv :)

Bygger man helt traditionellt bör man nog även iaktta hur typen av kar har använts historiskt i Japan. Fyller man bara på en timme i veckan när det är dags för ett bad, eller låter man karet vara fyllt för att det ska fortsätta hålla tätt? Val av virke som naturligt motstår röta o.s.v.
Ja, precis, då måste hela karet kapslas in i tjockt lager, helst armerat, vilket ju helt förtar poängen.
 
  • Gilla
snoooze och 1 till
  • Laddar…
ullemont ullemont skrev:
Här är nuvarande status, fräs för fogning står på tur.
I din film ser det ut som de låter botten expandera åt ena långsidan (lämpligen mot väggen) och där hade ngn speciell lösning med en plåt men svårt att se.
 
Coolast vore förstås att göra det på traditionellt vis, utan epoxy, men då måste man ju, precis som nanowire säger, göra precis som i filmen. Tyvärr visas ju inte allt i den, så skulle jag ge mig på något sådant skulle jag leta på typ 10 filmer, och helst någon eller några ritningar. Och som Stefan-S säger så spelar träslaget och användandet också roll. Möjligen bör man heller inte använda vanlig tvål och schampo när man badar i det? Viktigt att också läsa på hur de underhåller badkaret.
Gissningsvis går det inte att hitta exakt det träslag de genom säkert många generationer, kommit fram till är bäst. Eller det blir åtminstone väldigt dyrt med frakt. Så då är väl näst bästa att förstå vilket träslag som är närmast i Sverige och försöka förstå skillnaden i hur det träslaget uppträder i kontakt med vatten. Jämför med tunnor, båtar och annat som byggts även här.
Så, jag skulle tro att det inte är ett helt enkelt projekt. Möjligen behöver man bygga ett antal prototyper innan man lyckas riktigt bra.
 
En fördel med vanliga badkar som vi använder, är ju att de har form och material som är väldigt enkelt att göra rent. Ett träbadkar kommer nog utifrån hur de flesta av oss skulle uppleva det, bli rätt skitigt snabbt. Den kantiga formen hjälper ju inte till. Bäst är troligen att duscha sig ren innan man kryper ner i det.
 
ullemont ullemont skrev:
Här är nuvarande status, fräs för fogning står på tur.
Jag tror du behöver stöd under skivan, tex några reglar som du väger av mot det ojämna golvet. Tror det blir för tungt i mitten annars vilket då gör att det läcker.
Sedan tror jag att du måste se till att det torkar även bakom och under efter varje användning. Golvvärme hade nog varit bra, alt att lyfta upp så det får chans att torka. Annars börjar det mögla inom en månad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.