Skall bygga ett fristående uterum med glaspartier på front & gavlarna. Vill isolera bakväggen för lite mindre värmespill helt enkelt, glaspartierna är Skånskabyggvarors sommarmodell. Sätter panel på fram och baksida av väggen och undrar vilken isolering som är lämplig, glasull eller frigolit? Vindtätning, behövs det på ett uterum? Det blir fa 700x350 cm med 16 mm kanalplast. Ventilation kanske man behöver med för värmer upp det med en luft/luft värmepump och var sätter jag dem i så fall och storlek på dessa?
 
Hej, skall du köpa deras byggsats? I så fall kan du bygga bakväggen som du vill. Jag hade tankar på det innan jag byggde mitt.

vill kolla om det är så du tänkt..

jag hade inte använt diffussionsspärr/byggplast i den väggen. Vindpapp kan man ha dock, eller ångbroms

glas eller stenull i väggen så den kan andas
 
Det ska stå mot en husvagn nån dm utanför så blåst eller vatten kommer inte in, tätar med en gummiflärp på baksidan mot ovansidan av husvagnen. Köpte intexderas utan bygger själv för måtten "dög inte" åt mig... 330 på sidan, 2x340 och 250 på som inte syns för lite stadga i det hela.
 
Ventilation är bra. Själv föredrar jag en mekanisk fläkt med timer.
Värmepump kan jag inte svara på, vet inte hur bra det funkar i oisolerade utrymme. Tänker på imma och sånt när det blir stora temperaturskillnader…

men någon annan kanske har gjort det och kan svara :)
 
Uppförde ett WillabGarden fristående sadeltak 25 kvm förra året. Valde dock Vår-Höst modell, för att få längre säsong.

Har isolerade väggar 70 mm isolering, 17 mm glaspartier samt 20 mm kanalplasttak. Isolerade även grunden.

I höstas installerade Vi även en Daikin Luft-Luft som kör på ca 12 grader förutom på helgerna, då Vi höjer tempen i och med att Vi sitter där året om.

Kan verkligen rekommendera pumpen. Visst den är inte gratis men Du kan nyttja rummet året om samt att Du får aldrig problem med fukt eller imma oavsett väderlek.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.