Hej alla.

Håller på att skissa på en stomme till ett fritidshus (ladhus) med vindsvåning.

Platta: 15 600 x 4 800mm Vägghöjd: 3 690mm Nock: 6 366mm Takvinkel 45°
Stomme 195mm (för att få plats bra med isolering)
Yttervägg: Panel, spikläkt, vindavisare (bison), Stomme, Liggande 45, OSB, Gips
Takstolar: 195mm

  • Skulle ni säga att jag behöver stabelisera väggarna med typ osb/plyfa på insidan direkt på stommen?
  • Behöver jag en bärlina över fönstren på långsidorna om jag kör en över hela i ovankant?
  • Hur nära nock kan jag sätta hanbjälken?
  • Kolla gärna på en generell nivå om det är något ni reagerar på :)
Tack!
 
  • Skiss av stomme till fritidshus med synliga väggar och takstolar i gult mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av stomme till ett fritidshus med vindsvåning, takstolar och väggramar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av trästomme till ett fritidshus med takstolar och en 45° takvinkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av stommen till ett fritidshus med synliga takstolar och väggstommar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av en stomme till ett fritidshus med angivna mått och takvinkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning av en väggstomme till ett fritidshus med markerade mått och strukturella element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av stomme till fritidshus med markerade mått och konstruktionsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av en stomme till ett fritidshus med vindsvåning och takstolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av trästommen till ett fritidshus med takstolar och väggsektioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ingen som har något att säga?
 
O oswim skrev:
ingen som har något att säga?
Känns klent med takstolarnas infästning. Är inte ramverkstakstol R något att fundera på?
Teknisk ritning av Ramverkstakstol R, 45° med markerade knutpunkter och dimensioner för konstruktion av innertak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hmm. kan inte se någon stor skillnad på infästning på den som du skickade
 
O oswim skrev:
hmm. kan inte se någon stor skillnad på infästning på den som du skickade
Det är en skillnad i hur underramen sitter tex.

På din ritning sitter den nere " i väggen", men man brukar ha denna som en del av takstolen, och där spikplåtar fäster ihop högbenet/överramen och underramen.



Du har inte heller någon avväxlingsbalk/stödben - om det behövs är väl iofs en fråga om spännvidden och beräkningar på last osv, men ändå.

Sen kan man antagligen bygga på annat sätt en en standard-takstol. Men då måste du också ha en konstruktionsritning/beräkning som visar att det håller. Jag tror också att det blir rätt komplexa beräkningar om du då bygger det integrerat (dvs Vägg och takstolar skall samverka i att ta upp lasten även i sidled). För annars kan man räkna på det separat och bara se till att väggen klara att bära en lodrät last. Medans som du har ritat måste också iaf överdelen av väggen kunna hålla en vågrät last då överramen kommer vilja "putta ut" väggen.

Du skulle kunna konstruera den ungefär som nedan exempel - då är det en takstol som ligger på vägglivet, men du får ändå din ovanvåning/vind lite högre. Jag tror dock att du inte kommer undan att ha stödben/sidoram och ev diagonal förstärkning i det fallet, just för att vägglivsförhöjningen skall klara lasterna, men det får du räkna på.

tak-top-ramverk.jpg

Ett annat alternativ är ju att bygga med saxtakstolar. Då får du något lägre takvinkel inomhus (ca 10 grader har jag läst att man brukar säga) men helt fritt innerutrymme
Teknisk ritning av en takstolskonstruktion med måttangivelser, stödben och spikplåtars positionering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
oswim
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det är en skillnad i hur underramen sitter tex.

På din ritning sitter den nere " i väggen", men man brukar ha denna som en del av takstolen, och där spikplåtar fäster ihop högbenet/överramen och underramen.

[bild]

Du har inte heller någon avväxlingsbalk/stödben - om det behövs är väl iofs en fråga om spännvidden och beräkningar på last osv, men ändå.

Sen kan man antagligen bygga på annat sätt en en standard-takstol. Men då måste du också ha en konstruktionsritning/beräkning som visar att det håller. Jag tror också att det blir rätt komplexa beräkningar om du då bygger det integrerat (dvs Vägg och takstolar skall samverka i att ta upp lasten även i sidled). För annars kan man räkna på det separat och bara se till att väggen klara att bära en lodrät last. Medans som du har ritat måste också iaf överdelen av väggen kunna hålla en vågrät last då överramen kommer vilja "putta ut" väggen.

Du skulle kunna konstruera den ungefär som nedan exempel - då är det en takstol som ligger på vägglivet, men du får ändå din ovanvåning/vind lite högre. Jag tror dock att du inte kommer undan att ha stödben/sidoram och ev diagonal förstärkning i det fallet, just för att vägglivsförhöjningen skall klara lasterna, men det får du räkna på.

[bild]

Ett annat alternativ är ju att bygga med saxtakstolar. Då får du något lägre takvinkel inomhus (ca 10 grader har jag läst att man brukar säga) men helt fritt innerutrymme
[bild]

Tack för kungligt svar!

Saxtakstolar var jag inne på först men eftersom detaljplanen endast tillåter vindsvåning med förhöjt väggliv så vill jag ha så tunt tak som möjligt, därav är jag inne på ramverkstakstol eller A-takstolar (eller vad man nu kallar min första tanke).

I en annan tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/ramverkstakstolar-med-foerhoejt-vaeggliv.441397/ Blev jag rekommenderad att låta a-takstolarna vila på stommen och hammarbandet. Jag tyckte att den konstruktionen verkade enkel och det blir ju inga köldbryggor i stommen samt mindre materialåtgång. Men viktigaste är ju att det håller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.