Har köpt ett gammalt hus och har inlett vår renoveringsresa och funderar en hel del på vilka rum eller funktioner som känns rätt att prioritera 2022. Både inne och ute. Om man räknar bort de vanliga rummen som kök, badrum, vardagsrum, sovrum osv så vore det kul att skapa det där lilla extra. Det man oftast ser i andra hus är biorum, gym, vinkällare, pool, bastu exempelvis. Men här tänker jag mig att saker och ting förändras och man vill undvika att lägga pengar på dessa mer uppenbara bonus-rummen som kanske används relativt sällan.

För egen del så tänker jag att hemmakontoret och flertalet arbetsplatser hemma känns helt rätt. Planerat för ett fint skrivbord i vardagsrummet där man kan använda TV'n för video-möten och liknande. Jag tänker även på att anlägga flera olika sittgrupper i trädgården som man kan flytta mellan beroende på sol och tid på dygnet.

Är även intresserad av biorum men kan inte låta bli att tänka att det är en stor investering och att man kommer använda det allt för sällan.

Vilket bonus-rum eller bonus-funktion har ni andra valt och blev valet lyckat eller misslyckat tycker ni?
 
För mig blev det verkstad (ibland garage). Skulle säga att det personliga behovet bör styra!

En person kan tycka att hemmabio är det bästa, nästa person önskar att det var ett rum för att läsa böcker :thinking:
 
  • Gilla
AfrooDite och 1 till
  • Laddar…
Hemma-kontor ligger ju helt klart rätt i tiden. Kanske till och med möjlighet till dubbla hemmakontor om utrymme finns.
Mit fru har jobbat hemma i princip hela pandemin. Från början satt hon vid matsalsbordet i vardagsrummet med dubbla skärmar mm men upptäckte snabbt att det inte var optimalt. Visst funkar det att jobba så men när kvällen eller helgen kom så är det rätt tråkigt att se jobbrelaterade grejer i vardagsrummet.
Till en början så gillade vi läget på kvällarna men på helgen ville frun ha det fint hemma så då fick och packa ihop alla grejer, flytta in skärmar i annat rum osv. Tröttnade rätt snabbt på det och inredde ett av de små sovrummen till riktigt kontor istället. Då slipper man se jobbet när man är ledig och det är lätt att stänga om sig när man ska ha videomöten eller samtal.
Jag har bara jobbat hemma sporadiskt så för mig har det funkat att sitta i vardagsrummet då. Hade vi båda suttit hemma så hade vi definitivt behövt inreda två rum som kontor. Jag ser då hellre att man kombinerar t.ex gästrum och kontor om man behöver ha rum med dubbla funktioner, inte kombinera kontor och vardagsrum.
Jag/vi mår i alla fall bättre av att tydligt kunna separera arbete och fritid.

Appropå bonus-rum så har vi haft rätt stor användning av vår gillestuga i källaren som vi inrett som extra tv-rum/biorum. Åtminstonde på den tiden då vi hade sociala tillställningar hemma.
Rätt smidigt att kunna umgås vuxna i vardagsrummet och barn som hellre vill se på tv, spela tv-spel etc. kan vi stoppa ner i gillestugan.
Eftersom gillestugan ligger i källaren är den för övrigt också alltid sval och skön. I brist på AC i huset så har vi ibland om det varit riktigt varma somrar (30+) slängt ner ett par madrasser på golvet i gillestugan för att få en skön natts sömn när det varit som varmast.
Har ni källare? Många vill till varje pris undvika källare när de letar hus men vi älskar vår källare och skulle inte vilja vara utan den :)
 
Givetvis perfekt att inte ha barnen och gästernas barn i vardagsrummet när man har besök men samtidigt noterar jag att unga idag kanske inte kör så mycket "fire-place" grejen och enas om att se samma sak på en stor gemensam skärm. Det är snarare sittplatser där alla kan sitta ihop fast med deras egna skärmar (mobil, iPad och dator).

Något jag däremot har fått upp ögonen för är att lägga mer krut på gästrum/stugan så att gäster som kommer på besök på ett bekvämt sätt kan bo över och slippa åka hem mitt i natten.

Vi har källare under 1/4 av huset och krypgrund under resten och kommer ta upp golven och lägga in golvvärme så är lite sugen på att få till en spiraltrappa ner till källaren från köket(finns idag endast dörr utifrån) och bygga en kombinerad mat och vinkällare. Kanske gräva ut något av de andra kryprummen men då vill man ju verkligen veta vad man skall använda rummet till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.