J JJL - Ljungen 4 skrev:
Det sker så pass ofta så kanske är något annat än några som är slarviga eller slösiga.:) Mm om det till och med går backa bud eller dra sig ur i sista stund men tror det inte går på tex psaction, fast finns kanske nått vis att komma runt.
Håller med gillar ju tanken med köpa bättre begagnat men trist om det tas över nån skumraskverksamhet:D
 
engs engs skrev:
På auktion vinner alltid den största optimisten. Men ja jag håller med, har nästan slutat skanna auktionssidorna. Kan var lite kul ibland att se udda föremål som man nästan aldrig ser eller ens visste existerade i branscher man inte själv jobbar i.

Främst för priserna, men också ganska less på att man nästan måste ha ett excellark bredvid för att se slutpriset. Det är slagavgift, procenter osv, så svårt hade det inte varit att skripta ett totalpris på sidan.

Bud: 1500:-
Slutpris ink. moms: 2165:- + frakt 250:-
Ja så är det nog. Samma här, ibland så försöker jag krystat hitta något användningsbart område för nån bygg pryl som säljs för par hundra men kan vara värt flertalet tusenlappar:D

Mm snurrigt med se ibland vad det blir till slut med alla avgifter…
 
S
J JJL - Ljungen 4 skrev:
Hur menar du då? Att det på något sätt lönar sig köpa på sig något dyrare än i butik, att dom budar på allt möjligt sen råkar vissa prylar bli dyrare?

Jag menar att det är så enorma brister på allt nu. Ta spelkonsoller t.ex

i över ett års tid har man kunnat försöka få tag i en konsoll o tjäna några tusen på att sälja dyrare på blocket. Som värst gick det att sälja en playstation5 för 3x butikspriset.
 
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Jag menar att det är så enorma brister på allt nu. Ta spelkonsoller t.ex

i över ett års tid har man kunnat försöka få tag i en konsoll o tjäna några tusen på att sälja dyrare på blocket. Som värst gick det att sälja en playstation5 för 3x butikspriset.
S SueCia skrev:
Jag menar att det är så enorma brister på allt nu. Ta spelkonsoller t.ex

i över ett års tid har man kunnat försöka få tag i en konsoll o tjäna några tusen på att sälja dyrare på blocket. Som värst gick det att sälja en playstation5 för 3x butikspriset.
Oj ja kan tänkas just ps5:an är efterfrågad och en viss annan elektronik men som denna fritös, eller andra rätt tillgängliga verktyg:thinking:
 
J JJL - Ljungen 4 skrev:
Kanske inte det bästa exemplet, hittar inget verktyg men iaf 1100 står den otroligt unika fritösen på nu senast, 1100+220 avgift ink moms slutar det på 1320 va? Ink moms 1650 och det är väl inte jättemånga som köper en fritös för hemmabruk ex moms. Plus frakten sen om den inte ingår, skumt eller dålig koll?
Säljs ny på NetOnet för 1590:- https://www.netonnet.se/art/hem-fri...airfryer-essential-xl-hd927096/1018318.18426/
Tror att det är exakt samma bild...
 
C claesborjesson skrev:
Säljs ny på NetOnet för 1590:- [länk]
Tror att det är exakt samma bild...
Ja just, den jag hittade var något mindre i kapacitet från Netonnet, oklart vilken av storlekarna dom själva sålde på auktionen, men blev väl fortfarande dyrare än i butiken med den större, jag fick ett pris på 1650 ink moms, iofs inte någon jättestor skillnad men ändå.:)
 
Enig med TS, tror också att det är penningtvätt eller nåt annat ljusskyggt, har kollat på Toveks, Kvd, Klaravik mfl några år nu och haft samma diskussion med en kamrat.
Ofta saker går för allt för mycket pengar, så ofta att vi tvivlar på att det är enbart folk som dras med i auktionsracet och tokbjuder in i det sista.

Kollat på en arbetsbil typ pickup länge nu och kollat blocket m.fl. i ett års tid och tycker mej ha fått en bra uppfattning på pris/skick/årsmodell/modell/... och vart med på några auktioner på Kvd och där har bilarna gått mycket högre än listpris och ofta varit i mycket sämre skick än vad man kan köpa på blocket.

Kan hålla med om att det nog inte är så mycket svarta pengar i om man köper en Airfryer för 1650.- men om man köper 20 arbetsfordon på auktion för över listpris och sen säljer dom på Blocket för under listpris så kan man säkert tvätta många sköna tusenlappar och gå under myndigheters radar.

Såg en gång en som köpte en sliten Biltema grovdammsugare på Toveks som ink moms och slagavgift hamnade på dubbla priset mot för vad man får betala för en ny... det var nog ingen pengatvätt utan ett klassiskt exempel på auktionshysteri ;)
 
  • Gilla
JJL - Ljungen 4
  • Laddar…
E Ed Studge skrev:
Enig med TS, tror också att det är penningtvätt eller nåt annat ljusskyggt, har kollat på Toveks, Kvd, Klaravik mfl några år nu och haft samma diskussion med en kamrat.
Ofta saker går för allt för mycket pengar, så ofta att vi tvivlar på att det är enbart folk som dras med i auktionsracet och tokbjuder in i det sista.

Kollat på en arbetsbil typ pickup länge nu och kollat blocket m.fl. i ett års tid och tycker mej ha fått en bra uppfattning på pris/skick/årsmodell/modell/... och vart med på några auktioner på Kvd och där har bilarna gått mycket högre än listpris och ofta varit i mycket sämre skick än vad man kan köpa på blocket.

Kan hålla med om att det nog inte är så mycket svarta pengar i om man köper en Airfryer för 1650.- men om man köper 20 arbetsfordon på auktion för över listpris och sen säljer dom på Blocket för under listpris så kan man säkert tvätta många sköna tusenlappar och gå under myndigheters radar.

Såg en gång en som köpte en sliten Biltema grovdammsugare på Toveks som ink moms och slagavgift hamnade på dubbla priset mot för vad man får betala för en ny... det var nog ingen pengatvätt utan ett klassiskt exempel på auktionshysteri ;)
Kanske, hur går/gick betalning för fordonen då till så dom kunde tvätta pengar menar du? Tar kvd cash?
 
Mats-S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tar kvd cash
https://www.kvd.se/villkor
"Kvdbil accepterar inte följande betalningsmedel: debitkort, kreditkort, bankkort, kontant betalning, postväxel, check, företagskort eller utländska bankkort."
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske, hur går/gick betalning för fordonen då till så dom kunde tvätta pengar menar du? Tar kvd cash?
Vet inte, har aldrig haft behov av att tvätta pengar så jag har inte satt mej in i hur det praktiskt går till.
Är alla svarta pengar cash?
Ser bara ett mönster i att saker och ting säljs en aning för dyrt allt för ofta.

Men om man bortser från cash eller inte cash, en arbetsbil typ VW Transporter måste vara en av Sveriges lättast omsättbara bil, så om man kan med svarta pengar köpa en sån för tex 90000 där listpriset ligger på 80000 och sen sälja den för 70000 så borde det vara en lätt och smidig affär så med några målvakter borde man kunna omsätta mycket pengar/månad.
Tillräckligt dyra för att få bra omsättning men inte för dyra affärer för att kunna hålla sig undan myndigheters radar. (Eller vilka pengaintervall som nu är mest kostnadseffektiva för svart-vitt...)
 
  • Gilla
JJL - Ljungen 4
  • Laddar…
Men om pengarna redan sitter på ett bankkonto behöver man inte "tvätta" dom till ett annat bankkonto och förlora pengar på vägen?!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Men om pengarna redan sitter på ett bankkonto behöver man inte "tvätta" dom till ett annat bankkonto och förlora pengar på vägen?!
Kanske någon anledning att förflytta pengar till pryl sen pryl till pengar igen men då tappat en del på vägen pga av överpriset sen även det lägre försäljningspris men att det ändå blir värt att hålla på med på något vis.

Om det inte är för export och att det måste vara begagnat, kanske långsökt men finns firmor som tex letar fordon för att sälja i utvecklingsländer där det finns stor efterfrågan av europeiska maskiner, där hörde jag att det såldes en del till överpriser i dom olika länderna, tex grävmaskiner i Jordanien tror jag det var men även där varför dom inte beställer från återförsäljare direkt till någon i europa sen skeppar över det själva vet jag inte.
 
Föresten den airfryern landade på 1300 ex moms så totalt med allt ca 1900 med moms, värt? När en ny i samma gick på 15-1600:D Sen har sett en massa Bosch verktyg nu med liknade överpriser…
 
När man tvättar pengar förlorar man alltid lite pengar .
 
P Peternow skrev:
När man tvättar pengar förlorar man alltid lite pengar .
Detta vore världens sämsta försök till tvätt isf...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.