Har nu lagt märke till att här i Sverige ligger vattenrören nästan alltid synliga i badrummen. På kontinenten har jag för mig att vattenrören nästan alltid är dolda i väggarna.

Varför läggs vattenrören synliga här i Sverige?
 
För att man ska se när det börjar att läcka vatten.
 
Jag skulle i och för sig gissa att de flesta badrum som byggs idag görs med dolda rör. Men det kan nog stämma om man går några år tillbaka i tiden.
 
piece skrev:
För att man ska se när det börjar att läcka vatten.
Men rören läggs ju utan skarvar inuti väggarna. Dvs där det kan börja läcka vatten är synligt.
 
jon_h skrev:
Jag skulle i och för sig gissa att de flesta badrum som byggs idag görs med dolda rör. Men det kan nog stämma om man går några år tillbaka i tiden.
Finns det nån historisk orsak till att man just i Sverige la rören utanpå?
 
Jag vet inte, men jag kan ju spekulera lite.. :)

Min uppfattning är att man i huvudsak gjorde dolda förläggningar under första halvan av 1900-talet, kanske fram till 60-talet. Under denna tid var badrummen oftast keramikklädda, och då satt plattorna i regel i ett tjockt lager bruk som var lagt på ett tätskikt av asfalt. I detta bruksskikt var det enkelt att lägga rören.
Sedan rationaliserades byggtekniken, och våtrumsmattor eller -tapeter blev praxis, oftast på en regelvägg med skivbeklädnad. Det hade naturligtvis gått bra att dra rören i väggarna även här, men jag gissar att det var billigare och enklare att dra dem utanpå.

Som sagt, spånar bara.
 
OK tack! Då vet jag lite bättre nästa gång jag hamnar i en diskussion med mina ytländska väner.
 
Men väldigt många nya hus/lägenheter läggs rören utanpå speciellt i badrum. Dels är det väl en kostnadsfråga men enligt vad jag hört är det just för att slippa bila upp väggen om det händer nåt med rören, det behöver ju inte börja läcka bara i skarvar utan om rören fryser och går sönder, eller om du behöver byta av nån annan orsak kan det vara bra att komma åt.
 
Men använder man inte Pexrör inuti större rör just för att man skall se läckage och kunna byta ut rören utan att bila upp väggar?
Kan Pexrör frysa sönder?
 
Vet inte... det var vad dom sa till oss.
Annars är det väl att det är enkalre/billigare som det görs... men det är finare utan rör det håller jag med om.
 
Skulle tro att de beror på att tempot i sverige är så mkt högre än i ex Spanien.
Man tar helt enkelt förgivet att man har glömt nåt i sverige, därför törs man inte lägga rören i väggarna.
Jämnfört med i Spanien då som allt bygge går i ultrarapid, då hinner man fundera under alla siestor och annat parkbänksrökande som tar upp större delen av arbetsdan. :)

Nej skämt å sido, har ingen aning faktiskt.
Gissning: de mesta privata bostäder i sverige byggs i fuktkänsliga matriel.
På kontinenten verkar de vara olagligt att använda trä till annat än dörrar och listverk.
 
Boris73 skrev:
Gissning: de mesta privata bostäder i sverige byggs i fuktkänsliga matriel.
På kontinenten verkar de vara olagligt att använda trä till annat än dörrar och listverk.
Det är också min gissning ;). Finns inte så många hus på kontinenten som kan mögla och ruttna sönder av en droppande rör.
Det är inte olagligt att bygga i trä men av tradition väljer man solid bygge av tegel och betong som är mindre fuktkänslig.
I Sverige är fuktskador mer regel än undantag och trots att byggregler och material ändras med jämna mellanrum så betalar försäkringsbolag stora skadestånd varje år.
Om man räknar antal olika materialsikt i en dagens fuktsäkrad trävägg ( kakel , , membran, silikon, spackel, gipsskiva, spånskiva, trä, isolering, plast, vindskydd ... har jag glömt något?) så är det lätt att gissa att det räcker med en liten fel i en av dom material för att rubba fuktbalansen. Är det inte läckage så är det kondensskador eller otätt golvbrunn .... så klart vill man gärna se ett läckande rör innan halva huset angrips av mögel.
Jämför detta med kakel och putsad betong som tål att bli våt och kan torkas ut utan att huset blir till rivningsobjekt i samma omfattning som ett träkonstruktion kan bli. Då kan man dölja rör in i väggen med lagom kostnadsrisk.
gaia
 
Angående byggmaterial: Valet av trä i Sverige och betong/tegel söderut beror till stor del på tillgång av material. I sverige är det billigt och tillgången på träd är god. Därför bygger vi med trä. Stora delar av Europa har mindre god tillgång på trä - eller framförallt - gott om andra råmaterial såsom lera. Därför bygger man med tegel/betong.

PEX har inte funnits i evigheter, men nu börjar ju de inbyggda konstruktionerna komma tillbaka - precis som "förr i tiden" då man dolde järn/kopparrör för element och och tappvatten i väggarna i badrummen.

De årtionden av ytmonterade kromade kopparrör i badrummen speglar ju en tid där det ansågs som det mest säkra i vattenläckagetsynpunkt. Man har fått revidera den "sanningen" några gånger eftersom infästningarna i väggen ofta har varit en bov i dramat - i synnerhet vid duschen, där man sen ett gäng år ska dra rören uppifrån taket och ner till blandaren för att minimera risken för fuktinträngning vid rörklammern som är skruvad i väggen. Fortfarande kan man dock se nyinstallationer där rören går utmed golvet i duschutrymmet och upp till blandaren...
 
gaia skrev:
Om man räknar antal olika materialsikt i en dagens fuktsäkrad trävägg ( kakel , , membran, silikon, spackel, gipsskiva, spånskiva, trä, isolering, plast, vindskydd ... har jag glömt något?) så är det lätt att gissa att det räcker med en liten fel i en av dom material för att rubba fuktbalansen. Är det inte läckage så är det kondensskador eller otätt golvbrunn .... så klart vill man gärna se ett läckande rör innan halva huset angrips av mögel.

gaia
Ehh, borde inte kostnaderna för alla material i dagens fuktsäkrade träväggar kosta mera än att från start bygga med betong/mursten/annan typ av sten? I alla fall för just badrum?
 
Och vi hånar britterna för deras rördragningar utanpå husen.... :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.