Hej,

Jag ska fästa lite tempsensorer på diverse rör till och från bergvärmepumpen, för att kunna logga lite mätvärden och få ut statistik. Den har inget sånt inbyggt. Sensorerna är cylindriska, så även rören. Har någon tips på hur man fäster och får bästa kontakt, så att man mäter så rätt som möjligt.
  • Någon armaflextejp eller liknande från dyra butiken, eller från Biltema?
  • Ska man ha någon kylpasta eller liknande mellan sensor och rör?
  • Behöver man oroa sig för galvanisk korrosion eller är det onödigt att oja sig för?
Tack för tips och erfarenheter!
 
Vad är det för material i rör och givare?
Slangklämma i lämpligt material och rörisolering ovan funkar bra.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Hej, bäst är ju att mäta inne i rören, men vi släpper den tanken.
Det finns lim som är värmeledande, men ofta giftiga så släpp den med.
Kan du få fast givarna med stripes eller slangklämmor och sen isolerar du utanpå så det blir dragfritt.
Det finns även aluminiumtejp som du kan tejpa fast med och sen isolerar du utanpå paketet.
Viktigt är att du säkerställer kontakt och gör likadant på alla givare, kanske till och med dokumenterar hur du gör utifall du vill göra om det någon gång.
Sätt givarna så man inte kommer åt dem och rubbar läget på dem av misstag.
Märk även ut och ta bilder så du kan sätta tillbaka givarna på exakt samma ställen.
Och var onödigt noga är mitt tips.

Lycka till.
/W
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Har precis sådana installerade på bla FTX och BVP. På FTX-kanalerna borrade jag hål och limmade tätt med 2-komponent epoxilim och på rören till BVP använde jag kylpasta med ett lager åldersbeständig tejp plus strapps samt till sist isolering runt allt.

EDIT:
Ett tips är att märka alla tempgivare med nummer och ha en motsvarade lista med 1-Wire ID’s innan man påbörjar monteringen.
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Hade du samma sorts kylpasta som används för CPUer?
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Bra tips! :)
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
Hade du samma sorts kylpasta som används för CPUer?
Yepp! (y):D
 
Jag har sådana för bla framledning, visar rätt Två buntband för att hålla fast pluppen, sen rörisolering ovan. Tom enligt manual.
 
  • Gilla
jahallåja
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.