Hallå!

Var många år sedan man svetsade och har ett par frågor/funderingar.

Fick en ny MIG/MAG svets som även ger möjlighet att köra med vanlig pinne.

Grannen hade en kolsyre tub hemma som jag fick utav han. Om jag minns rätt går det att svetsa mig/mag med kolsyra? Eller vad säger ni? Borde man kanske köpa en argonmix tub?

Har ett projekt på g där jag ska svetsa ihop ett bord i vanliga fyrkantsrör i stål, funkar kolsyran eller bör man köra på argonmix?

Vilken gas ska man använda till olika material?

Svetsen är väl egentligen mest till "hemmamek" kommer kanske svetsa lite bilplåt, avgasrör, fyrkantsrör m.m. Vad borde man satsa på för tråd samt gas till mer "universal användning"?

Aluminium/rostfritt kommer jag knappt svetsa, men misstänker att man ska ha en annan gas samt tråd för detta ändamål?

Tar gärna emot all tips!
 
Kolsyra funkar bra, får känslan av att det går åt lite mer än om man kör en argonmix men inte gjort någon studie på det...
Men kör nästan uteslutande på en mixad gas nu för tiden då jag inte är lika snål/fattig/ekonomisk... som förr.

Jag kör väl egentligen allt med 0,8 tråd, mestadels bilplåt och andra hemmabyggen, för mer rejäla saker så blir det pinne.

Rostfritt kräver rostfri tråd om du vill hålla det rostfritt... men det fäster ju med vanlig tråd också, så lite vad man vill uppnå.

Alu med mig är lurigt, tråden är för mjuk, matar dåligt utan specialprylar men det går, rakt slangpaket och mycket övning ger en svets som håller man kanske inget att visa upp. Gör sig bäst på lite grövre saker och inte tunnare plåtar kanske.
 
För lite hemmafix med fyrkantsrör behövs ingen gas om man laddar svetsen med fluxtråd… Gjort många bords- bänkunderreden
 
F
Gå på en standard MAG-gas typ Mison18 för helt vanlig svetsning i svart material om du tänker köpa ny gas. Annars så duger koldioxidgasen du fick men det kommer att skvätta och loppa mer än med en Argon/CO2-mix. Tänk på att om gasen du fick är i form av en brandsläckare så innehåller den ståndarrör invändigt. Den generella rekommendationen är att ta bort det röret innan man använder den för svetsning, lättare sagt än gjort med gas i…. Man kan vända brandsläckaren upp och ner och prova hur det går.

Är det mycket tunnare plåt i klass med karossplåt på bil så kan man med fördel köra med 0,6mm tråd. Det blir lite lättare då, speciellt i svetslägen där gravitationen jobbat mot det man vill göra.
 
Stort tack för alla tips och idéer! Ska ut och svetsa lite dem närmsta dagarna och hoppas det går bra.

Har 0,8 mm tråd med kolsyra blir nog toppen det. (Tråden är kopparfärgad, det är väl ok)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.