Oj här var det aktivitet.

Svarar på allt i det här inlägget.
Jag ska inte behålla skorstenen och kommer använda en kranbil för att lyfta. Har nu i eftermiddags och i mörkret öppnat skorstenshuven och borrat i pipan där jag satt en M16 gängstång så jag kan stroppa vid lyftet.
Kranbilen tar 1300kr timmen och det är alla dagar i veckan enklare än att kapa och släppa ner.. Själva lyftet går snabbt om de är förberett som det är nu.

Ang håltagningen så har man inte mycket till val när det måste gå genom golvet. Alternativet är att göra nytt golv men knappast värt det. Blir det ett läckge så kommer det hamna i golvbrunnen och upptäckas innan det blir vattenskador, det är ju inget duschrum direkt.
Hålen tätar jag mot avloppsröret jag har som genomföring med silikon och tätmassa. Ser ingen annan lösning och som sagt det är inget nybygge men heller inget våtrum med tätskikt.
Golvbrunnen finns där utifall en läcka uppstår och inte för att det ska sprutas vatten(y)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Dålig på att fotografera när man jobbar på ensam men imorgon ska jag ta lite bilder. Hittade ett rejält getingbo i skorstenshuven också haha:D
Förhoppningsvis lyfter jag bort skorstenen imorgon eller onsdag, så lite nervöst är det ändå.
Någon som behöver skorsten 6.5m isolerad? Då finns det en billigt!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Hur ser den ekonomiska biten ut,är det lönt att byta till bergvärme? 15000kwh per år. Ja jag vet ,elen är dyr men bergvärme går ju inte gratis heller.
 
  • Gilla
Beltes
  • Laddar…
L LBMAB skrev:
Hur ser den ekonomiska biten ut,är det lönt att byta till bergvärme? 15000kwh per år. Ja jag vet ,elen är dyr men bergvärme går ju inte gratis heller.
En fråga jag också ställt mig, 15000kwh är inte jättemycket och det tar många många år innan jag kan tänka på att "tjäna" in kostnaden för bergvärme.
Däremot är det stor risk att jag behöver byta ut min befintliga panna och det gör att jag då hellre passar på med bergvärme.
Jag hoppas komma ner till eller under 10 000kwh.

Hade hoppats att någon på forumet kunde uppskattat vart jag hamnar. Med golvvärme överallt så känns bergvärme optimalt.

Men rent ekonomiskt räknar jag inte ens med att tjäna igen det. Jag vill ha låg förbrukning, så låga elräkningar som möjligt och en bra värmekälla som inte är ineffektiv
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Gävleborg , där kan dom nya LVVP klara sig riktigt bra
 
  • Gilla
kiboc och 1 till
  • Laddar…
Jag kör i princip aldrig fram mer än 35 grader i golvvärmen, det räcker långt oavsett temperatur utomhus, ligger nog oftast på 25-30 grader
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Gävleborg , där kan dom nya LVVP klara sig riktigt bra
Ja dom har blivit effektivare helt klart, men kanske inte lika som bergvärme?
Kostnaden skiljer inte så mycket heller dom emellan, ca 30 tusen till fördel för LVVP
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
holmberg87 holmberg87 skrev:
Eller borde jag skarva golvslangen när jag ändå håller på?:thinking:
Ja
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Ja dom har blivit effektivare helt klart, men kanske inte lika som bergvärme?
Kostnaden skiljer inte så mycket heller dom emellan, ca 30 tusen till fördel för LVVP
Beror helt på vad köper , en utedel ca 55 kkr en tank 750 med VV -slinga i för förvärmning-VV ,ca 10 kkr en lite VVB för att spetsa ca 5 kkr en shuntgrupp i delar ca 5 kkr och låta VP gå som mer eller mindre ON/OFF . Tar du utedel + innedel så blir det säkert över 100 kkr. och det är det du kommer att få förslag på från dom som vill sälja , mera pengar till dom. Total bergvärme stannar kanske med allt aldrig under ca 150 kkr. Allt annat finns ju redan
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
[bild] En närbild
Bra jobbat, ingen mins en fegis.
 
  • Gilla
Line_out och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Beror helt på vad köper , en utedel ca 55 kkr en tank 750 med VV -slinga i för förvärmning-VV ,ca 10 kkr en lite VVB för att spetsa ca 5 kkr en shuntgrupp i delar ca 5 kkr och låta VP gå som mer eller mindre ON/OFF . Tar du utedel + innedel så blir det säkert över 100 kkr. och det är det du kommer att få förslag på från dom som vill sälja , mera pengar till dom. Total bergvärme stannar kanske med allt aldrig under ca 150 kkr. Allt annat finns ju redan
Ska bli intressant att se vad offerterna hamnar på, borde dimpa ner under veckan
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Hej!

Tänkte att jag startar en tråd på forumet när jag nu ska till att byta värmekälla och borra för bergvärme.
Det är lite pyssel och jag tar gärna emot tips och idéer av er på forumet!
Elpannan börjar bli till åren och det är lika bra att byta innan det blir ett panikbyte

Har idag en elpanna, CTC 1100 Family 25.
Golvvärme i hela huset som är i 1.5 plan på ca 130m2. Har även en Contura kamin centralt i huset som används ofta och ger bra mys!
Förbrukar ca 15000kw per år.

Så idag hade jag besök av en firma och ska få en offert på borrningen.
Ser ut att bli en CTC EcoHeat 400.

Men till det som ska göras innan så är det;
1. Håltagning i pannrummet ner till krypgrunden för slangarna till pumpen, 2st.
2. Bort med skorstenen som idag står på pannan.

Jag har tänkt göra det själv och det låter kanske lätt men blir nog en utmaning.
Håltagningen, alltså 2st 100mm hål ska göras typ under expansionskärlet. Kruxet är golvvärme så där har jag hyrt en värmekamera imorgon.
Men jag behöver ju också undvika golvreglarna. Funderar på att öppna i krypgrunden för att kolla hur det ser ut. Vad tycker ni andra?
Hur ser era genomföringar ut?[bild] [bild]

Skorstenen då? 6.5m syrafast ej delbar som alltså måste lyftas upp ur schaktet! Ska kolla med kranbil imorgon men måste öppna skorstenshuven för stt frigöra pipan och borra i röret för lyftanordning.
Den borde väl gå sälja rätt lätt antar jag.[bild]

Mycket text o I första inlägget men hoppas ni orkar läsa och kommentera gärna vad ni tror om förbrukningen osv, val av pump mm.
Jag installerade själv bergvärmepump, tog in en borrare och elektriker, kopplade rören, och vips så funkade det. Gick från oljepanna. 2 x 150m hål, CTC GSi 4-16, 350m2 mexitegelhus-68, 22°C hela vintern, 2800kwh/dec, dyr var elen men det kändes lite bättre efter att Maggan bjöd mig på 2000kr. Har solceller så det blev +/0 på 2021.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
holmberg87 holmberg87 skrev:
Oj här var det aktivitet.

Svarar på allt i det här inlägget.
Jag ska inte behålla skorstenen och kommer använda en kranbil för att lyfta. Har nu i eftermiddags och i mörkret öppnat skorstenshuven och borrat i pipan där jag satt en M16 gängstång så jag kan stroppa vid lyftet.
Kranbilen tar 1300kr timmen och det är alla dagar i veckan enklare än att kapa och släppa ner.. Själva lyftet går snabbt om de är förberett som det är nu.

Ang håltagningen så har man inte mycket till val när det måste gå genom golvet. Alternativet är att göra nytt golv men knappast värt det. Blir det ett läckge så kommer det hamna i golvbrunnen och upptäckas innan det blir vattenskador, det är ju inget duschrum direkt.
Hålen tätar jag mot avloppsröret jag har som genomföring med silikon och tätmassa. Ser ingen annan lösning och som sagt det är inget nybygge men heller inget våtrum med tätskikt.
Golvbrunnen finns där utifall en läcka uppstår och inte för att det ska sprutas vatten(y)
Har Du rådgjort med installatören ang. placeringen av hålen för kylslangarna? Det ska få plats med ett koppel. Brukar alltid bli för trångt!
 
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Har Du rådgjort med installatören ang. placeringen av hålen för kylslangarna? Det ska få plats med ett koppel. Brukar alltid bli för trångt!
Yes det var dom som ville ha den här storleken 2st 110mm. Jag tycker det kändes som 2st väldigt stora genomföringar men ska slangarna inte krångla att få igenom så kan jag förstå det
 
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Har Du rådgjort med installatören ang. placeringen av hålen för kylslangarna? Det ska få plats med ett koppel. Brukar alltid bli för trångt!
Vad är ett koppel förresten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.