Min familj på två vuxna och ett barn bor i kedjehus på 127m2 + fristående garage på 25m2.
Huset värms till största del med fjärrvärme (elgolvvärme i ena badrummet och garaget med element håller ca 10 gr.)

Vår årsförbrukning 2021 låg på strax över 12000kwh vilket jag tycker låter högt då man läser att ”normal elförbrukning ca 5000kwh för en liten villa som jag anser att vi har och att det ska gå mer än dubbelt så mycket för oss..
I största del LED-lampor. Kyl/frys från 2020, tvätt/tork från 2021.
En gammal kombi kyl/frys står och går iofs och någon enstaka glödlampa ute dundrar dygnet runt men annars inget speciell förbrukare.
Vi har förvisso ett FTX-agg från 1981 på vinden som jag hört kan spöka, hur kollar man lättast att det inte är denna som trilskas? Termostaten står på ca 13gr.

Hur låter detta för er som har superkoll?
 
Namnet aggregatet tack. ett sådant oavsett temp 13 grader , startar kanske i slutet v november och stannar i slutet av april, beroende på effekten på elementet kan det dra lite olika. Hade ett själv och kopplade snabbt bort elementet, den tog 1000 kW i månaden.
 
J jonaserik skrev:
Namnet aggregatet tack. ett sådant oavsett temp 13 grader , startar kanske i slutet v november och stannar i slutet av april, beroende på effekten på elementet kan det dra lite olika. Hade ett själv och kopplade snabbt bort elementet, den tog 1000 kW i månaden.
SVAB Vevex från -81
 
Hittar inget om den i elväg. Men gå upp och lyft på locket och se om det sitter något som ser ut som ett grillelement i ugnen eller i fritösen. Då är det ett elelement i den. Troligtvis snurrar det 24/7 och din termostat är för värmen. Den typen har två korsväxlare i sig, blir det kallt så fryser den på inluft och blir som klarisen på flygplanen. om inte det får värme och hålls på någon plusgrad.
 
J jonaserik skrev:
Hittar inget om den i elväg. Men gå upp och lyft på locket och se om det sitter något som ser ut som ett grillelement i ugnen eller i fritösen. Då är det ett elelement i den. Troligtvis snurrar det 24/7 och din termostat är för värmen. Den typen har två korsväxlare i sig, blir det kallt så fryser den på inluft och blir som klarisen på flygplanen. om inte det får värme och hålls på någon plusgrad.
Ja det har värmeelement i sig men du menar att det går dygnet runt? Är det inte det termostaten är till för att hålla förvärma uteluften så tilluften håller 13gr?
Ska denna verkligen dra ca 1000kw/mån?
 
FTX ska ge minst 15 grader utan förvärmare om det inte är mer än -10 ute. Är kanalerna riktigt isolerade ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
FTX ska ge minst 15 grader utan förvärmare om det inte är mer än -10 ute. Är kanalerna riktigt isolerade ?
Jodå dom är isolerade enligt 1981’s riktlinjer.
Denna vinter är det inte många dagar där vi haft snuskigt kallt heller. Ikväll ligger vi på -5 (ö-vik)
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Har du testat att ställa på ca 17 grader istället för 13 eller helt slå av förvärmaren ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du testat att ställa på ca 17 grader istället för 13 eller helt slå av förvärmaren ?
Icke gjort. Kan givetvis göra det, men ställer jag på 17 bör rimligtvis förbrukningen bli än högre om inte förvärmaren fått någon knäpp och går på Max även nu. Får testa att stänga av imorgonbitti och jämföra förbrukningen dagsvis när temperaturerna är ganska samma på dagarna.
Vad kan bli problemet med att stänga den helt?
 
D danielselinder skrev:
Icke gjort. Kan givetvis göra det, men ställer jag på 17 bör rimligtvis förbrukningen bli än högre om inte förvärmaren fått någon knäpp och går på Max även nu. Får testa att stänga av imorgonbitti och jämföra förbrukningen dagsvis när temperaturerna är ganska samma på dagarna.
Vad kan bli problemet med att stänga den helt?
Sätt en elmätare innan kabeln och mät före och efter. Jag tror inte värmaren går på om du har 13 inställt. Ingen händer
 
Det är fläkten som går 24/7 inte elementet. Tänk själv , min 500 W X24 = 12kW (dygn )X 7 = 84 kW (vecka ) X ca 4,5 = ( veckor per månad ) X ca 3 ( ca månader ) = 1134 ( säsong ) Detta om det bara är på 500 W. Är elementet på 1000 W så får du dubbla. Mitt var på 1500 W .
 
Magnus E K
Det badrummet som inte har elgolvvärme och som jag därför antar värms helt av fjärrvärmen, öka temperaturen där till 25 grader så att frånluften blir varmare.
 
Magnus E K
Sätt även en energimätare på elementet i garaget för att kunna avgöra om det skulle gå att räkna hem att sätta en LLVP eller dra fjärrvärme dit istället.
 
  • Gilla
danielselinder
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det är fläkten som går 24/7 inte elementet. Tänk själv , min 500 W X24 = 12kW (dygn )X 7 = 84 kW (vecka ) X ca 4,5 = ( veckor per månad ) X ca 3 ( ca månader ) = 1134 ( säsong ) Detta om det bara är på 500 W. Är elementet på 1000 W så får du dubbla. Mitt var på 1500 W .
Fläktmotorn ligger på 175w. Således på full hastighet (vilket den inte gör då jag kan forcera den via timer) skulle det dra 130kwh/månad och inte märkas avsevärt på året (1500kwh) även om jag skulle stänga av ventilationen helt. Men går värmaren på 1000w också så förstår jag. Det var ju min fundering hur jag kunde lista ut detta på lättast sätt.
 
D danielselinder skrev:
Fläktmotorn ligger på 175w. Således på full hastighet (vilket den inte gör då jag kan forcera den via timer) skulle det dra 130kwh/månad och inte märkas avsevärt på året (1500kwh) även om jag skulle stänga av ventilationen helt. Men går värmaren på 1000w också så förstår jag. Det var ju min fundering hur jag kunde lista ut detta på lättast sätt.
Många elnätsleverantörer har tjänster som gör att man kan se sin användningshistorik ner på timförbrukning. Även i moderna elmätare kan du se den aktuella förbrukningen.
Leker du med inställningarna, kanske stänger av systemet en kort stund, borde du kunna få en uppfattning av vad ditt system förbrukar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.